Według danych Axalta Coating Systems najpopularniejszym kolorem samochodów na świecie jest biel. Aż 39 proc. zmotoryzowanych decyduje się właśnie na barwę pojazdu, która już siódmy rok z rzędu znajduje się na szczycie listy najczęstszych kolorystycznych wyborów.
Popularność bieli nie jest jednak wszędzie taka sama. Przykładowo w Azji kolor ten jest nadzwyczaj popularny – w Chinach 6 na 10 sprzedawanych samochodów to właśnie białe pojazdy. Z kolei w Europie i Stanach Zjednoczonych przewaga białych samochodów jest już mniejsza – według danych Axalty wynosi 25 proc.
Ta estetyczna i elegancka barwa swoją popularność zawdzięcza funkcjonalności. W ciepłych krajach, jak te śródziemnomorskie, dobrze jest poruszać się białym pojazdem, który odbija promienie słoneczne
- wyjaśnia Jordi Font z działu kolorystyki i wykończenia Seata.
Grupa SPEED ma co robić. Pokazała kolejne nagranie. Tłumaczenie kierowcy? "Przynajmniej był szczery"
Drugim najpopularniejszym kolorem samochodu na świecie jest czarny (z 16 proc. udziału w całościowej sprzedaży). Jednak różnice między krajami znowu okazują się dość znaczące – 22 proc. wszystkich samochodów w Japonii to pojazdy czarne, podczas gdy w Indiach trudno spotkać samochód w tym kolorze. Ma na to wpływ powszechne przeświadczenie o dużej absorbcji promieni słonecznych przez ciemne przedmioty.
W skali świata szarość wybiera 11 proc. klientów, a co ciekawe, tyle samo osób stawia na pojazdy ze srebrnym lakierem. Srebro jest szczególnie popularne w Indiach, gdzie aż 30 proc. sprzedanych samochodów dostarczono właśnie w tym kolorze. Dla porównania w Chinach tylko 6 proc. kierowców jeździ srebrnymi samochodami.
Wybór koloru samochodu w danym regionie zależy od bardzo różnych czynników. Wpływ na nasze preferencje może mieć lokalny klimat, przesądy związane z barwami czy kwestia statusu społecznego. W krajach, gdzie samochód jest postrzegany jako potwierdzenie zasobności, kierowcy decydują się na bardziej eleganckie odcienie. Z tych względów przygotowujemy wyszukane i bardzo zróżnicowane wersje kolorystyczne pojazdów, aby klienci mogli wybrać ten najlepiej do nich pasujący
- mówi Jordi.
W dalszej części kolorystycznego rankingu unikalność gustów każdego regionu jest jeszcze bardziej widoczna. Na przykład w Europie i Stanach Zjednoczonych niebieskie samochody zajmuje wysoką pozycję z 10-procentowym udziałem w sprzedaży, podczas gdy w Chinach pojazdy w tym kolorze są praktycznie niespotykane.
Geografia nie jest jedynym czynnikiem mającym wpływ na wybór koloru samochodu. Dużo zależy również od rodzaju kupowanego auta. Modele sportowe często spotyka się w bardzo żywych, rzucających się w oczy kolorach, z kolei SUV-y najczęściej występują w bardziej ziemistych i naturalnych odcieniach. Duża część samochodów kompaktowych wyróżnia się na drodze jasną, pastelową tonacją, której nie dostrzeżemy w przypadku dużych pojazdów.
Dla sprecyzowania - 34 proc. luksusowych SUV-ów w Europie to samochody czarne, podczas gdy liczba pojazdów o tym kolorze spada o połowę w przypadku samochodów kompaktowych. Z drugiej strony tylko 3 proc. właścicieli luksusowych SUV-ów wybiera kolor czerwony, który cieszy się popularnością na poziomie 10 proc. w przypadku kompaktów.