Unia Europejska ma dość hałasu. Samochody, nawet te sportowe, będą musiały być cichsze

Unia Europejska wprowadzi niedługo znacznie bardziej rygorystyczne normy hałasu dla samochodów. Ciszej na europejskich drogach ma się zrobić dopiero w przyszłym roku, ale producenci już zaczęli stosować w swoich autach nowe wydechy. Nawet w tych stricte sportowych.

Nowe normy emisji hałasu dla samochodów na terenie Unii Europejskiej zostaną wprowadzone w przyszłym roku. Samochody, które wejdą do produkcji od 1 lipca 2020 roku, będą musiały być znacznie cichsze. Co ważne, od lipca 2022 r. nowe, znacznie ostrzejsze normy będą dotyczyć wszystkich nowych aut sprzedawanych na terenie UE. Włącznie z tymi, które były homologowane przed 2020 rokiem. Choć do wprowadzenia nowych norm pozostało trochę czasu, to są już producenci, którzy zdecydowali się nie montować najbardziej agresywnych wydechów. Jak donoszą nasi koledzy z Auto Świata, jedne z pierwszych aut, które będą spełniać nowe normy, są Mercedesy-AMG, A 45 i CLA 45.

O ile cichsze będą musiały być nowe samochody? UE chce ograniczyć hałas z wydechu o dwa decybele. Na papierze wydaje się to niewiele, ale na ulicy z pewnością zauważymy różnicę. W zależności od mocy samochody będą mogły maksymalnie emitować do 70-73 decybeli.

To jednak dopiero początek walki z nadmiernym hałasem. Od 2024 r. UE wyciszy sportowe wydechy o kolejne dwa decybele i ograniczy maksymalny hałas do 68-71 decybeli.

Trochę głośniejsze będą mogły być samochody typowo sportowe - ich wydechy zostaną ograniczone w 2020 r. do 74 (- 1 db), a w 2024 r. do 72 decybeli. Które modele zaliczane są do samochodów stricte sportowych? Muszą spełnić kilka warunków. Przykładowo, maksymalna liczba siedzeń to cztery, kierowca siedzi w nich maksymalnie 45 cm nad ziemią, a na 1000 kg masy auta przypada ponad 272 KM mocy.

Źródło: Auto Świat

"Aaaa, ale czad! Jadę ze Stigiem!" Jeszcze nie widzieliśmy naczelnego Moto.pl w takich emocjach. Zobacz filmik z krótkiej przejażdżki ze Stigiem:

Zobacz wideo
Czy Twoim zdaniem samochody powinny być cichsze?
Więcej o:
Copyright © Agora SA