Przez siedem pierwszym miesięcy tego roku Główny Inspektorat Transportu Drogowego przekazał na konto Krajowego Funduszu Drogowego aż 1 mld 162 mln złotych. To zauważalnie więcej niż w analogicznym okresie roku 2018 r.
Ponadto, GITD chwali się, że po przejęciu systemu nie odnotowano żadnych utrudnień i awarii związanych z jego funkcjonowaniem. W porównaniu do pierwszych siedmiu miesięcy 2018 r., kiedy operatorem systemu był podmiot komercyjny, zwiększyły się wpływy do funduszu. Fundusz inwestuje otrzymane środki przede wszystkim w budowę nowej infrastruktury drogowej.
Do końca lipca Polacy przejechali płatnymi odcinkami dróg już 3 mld 829 mln km, to o ponad 141 mln kilometrów więcej niż rok wcześniej. Do ponad 600 mln wzrosła również liczba zawartych transakcji. Było ich więcej o ponad 31 mln.
GITD podkreśla, że system viaTOLL ma wpływ na poprawę środowiska. W jaki sposób? Coraz więcej pojazdów poruszających się po płatnych odcinkach dróg to pojazdy o najwyższych klasach Euro (im wyższa norma, tym silnik emituje mniej szkodliwych substancji). Zyskiem dla przewoźników inwestujących w nowoczesną flotę są niższe stawki opłaty elektronicznej. Ma to zachęcić do wymiany floty aut na nowsze, przyjaźniejsze środowisku auta.
Czy w Polsce budujemy drogi drożej niż w Europie? Rzecznik GDDKiA odpowiada: