Wokół instalacji LPG narosło wiele mitów, jednak nie wszystkie są prawdziwe. Montaż gazu w samochodzie wiąże się z pewnymi konsekwencjami, jednak oferuje też sporo wymiernych korzyści, przede wszystkim ekonomicznych. Przejazd 100 kilometrów "na gazie" kosztuje średnio o 40 procent mniej, niż, gdyby kierowca jechał "na benzynie". Najnowsze instalacje gazowe umożliwiają rozruch auta tylko na LPG. Profesjonaliści udowadniają, że zasilanie gazem jest również możliwe w motorach wysokoprężnych, a także maszynach wyczynowych.
Jeśli montaż instalacji zostanie wykonany prawidłowo z wykorzystaniem odpowiednich podzespołów, stan samochodu nie ulegnie pogorszeniu. Uszkodzenia silnika mogą się pojawić, jeśli zastosujemy gorszej jakości elementy, szczególnie do słabszego silnika. Niektóre jednostki napędowe gorzej znoszą zasilanie gazem ze względu na wyższą temperaturę spalania tego paliwa. Silniki z LPG są za to mniej narażone na gromadzenie się nagaru, ponieważ gaz jest stosunkowo czystym paliwem.
Na uszkodzenia narażony jest jednak katalizator. Aby spełniał swoje zadanie i efektywnie redukował tlenki azotu, tlenki węgla i węglowodory, musi osiągnąć temperaturę kilkuset stopni. Jako że gaz ma wyższą temperaturę spalania od paliw konwencjonalnych, może ona uszkodzić wnętrze katalizatora. Jednak odpowiednio zestrojona instalacja LPG jest dla katalizatora bezpieczna.
Na wielu parkingach podziemnych znajdziemy zakaz wjazdu pojazdami zasilanymi gazem LPG. W zamkniętych obiektach powinny znajdować się specjalne wyciągi powietrza, jednak nie każdy garaż podziemny posiada odpowiednią wentylację. W takim przypadku nie chodzi o sam wjazd pojazdem zasilanym gazem, ale o wwiezienie butli z gazem pod dużym ciśnieniem. Zatem przełączenie samochodu na benzynę w takim przypadku nie ma większego znaczenia. Jeśli posiadamy samochód z instalacją LPG, teoretycznie nie możemy wjechać na większość zamkniętych parkingów. Czemu teoretycznie? Bo znak zakazu wjazdu stawiany jest przed administratorów budynku i nie ma mocy prawnej. Prawo nie przewiduje również żadnych sankcji za ich ignorowanie.
Najnowsze instalacje bazują na zaawansowanych elektronicznych jednostkach sterujących oraz na urządzeniach mechanicznych, takich jak wtryskiwacze i reduktory, od których działania zależy prawidłowa praca silnika. Instalacje dedykowane do danego silnika sprawdzą się zdecydowanie lepiej, niż tańsze odpowiedniki będące zbiorem przypadkowych elementów.
Źle dobrane elementy, lub te o niezweryfikowanej jakości, mogą istotnie wpłynąć na parametry jednostki napędowej. Poza nieprawidłowym dawkowaniem paliwa może pojawić się spadek mocy. W przypadku najnowszych instalacji, taka sytuacja się jednak nie zdarza. W nieco starszych rozwiązaniach, dopuszczalny jest utrata koni mechanicznych i momentu obrotowego rzędu 3-4 procent. To jednak dla użytkownika niewyczuwalna zmiana wartości.
To zależy od kierowcy i sposobu montażu butli gazowej. Można zdecydować się na butlę, która jest montowana w bagażniku i wówczas zajmie ona nieco miejsca. Jednak jej duża pojemność korzystnie wpływa na zasięg na jednym tankowaniu. Na rynku są dostępne nieco mniejsze zbiorniki toroidalne, które montuje się w miejscu przeznaczonym na koło zapasowe. Wówczas pojemność bagażnika jest zachowana.
Niższa kaloryczność gazu powoduje, że jego zużycie na 100 kilometrów jest nieco większe niż benzyny (w zależności od instalacji od 10 do 20 procent). Jednak niemal dwukrotnie niższa cena powoduje, że jazda na LPG i tak jest znacznie tańsza niż na benzynie. Szacuje się, że na dystansie 100 kilometrów realna oszczędność może wynieść nawet 40 procent względem benzyny lub oleju napędowego.
Tak. Do niedawna problem sprawiały nowoczesne silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, w których wtryskiwacze benzyny umieszczone w cylindrach są chłodzone wtryskiwaną benzyną. W takiej sytuacji odłączenie wtrysku benzyny prowadziłoby do zniszczenia wtryskiwaczy, więc silnik przestawałby pracować na benzynie. Jednak istnieją już instalacje przeznaczone do takich jednostek, w których oprócz gazu do cylindra podawane są co pewien czas również niewielkie dawki benzyny (tzw. dotrysk), których zadaniem jest chłodzenie wtryskiwaczy.
Jednym z mitów dotyczących instalacji gazowej jest to, że jest niebezpieczna. Najwięcej obiekcji ze strony przeciętnego kierowcy dotyczy samego gazu jako substancji łatwopalnej. Jednak dobrze wykonana instalacja gazowa jest szczelna i w stu procentach bezpieczna. Przy prawidłowym użytkowaniu i serwisowaniu ryzyko jakiegokolwiek wybuchu nie istnieje.