Przyciemnianie szyb folią. Koszty, korzyści, wady

Dawniej zabieg przyciemniania szyb kojarzył się przede wszystkim z małomiasteczkowym tuningiem. Dziś kierowcy doceniają szereg praktycznych aspektów z nim związanych. Jakie są korzyści i wady przyciemniania szyb folią?

Od kilkunastu lat niemal wszystkie dostępne w sprzedaży samochody mogą być wyposażone już na etapie produkcji w przyciemniane szyby. Ma to na celu zwiększenie komfortu codziennego użytkowania i ograniczenie nagrzewania się wnętrza pojazdu.

Seryjnie szyby samochodów przyciemniane są metodą piecową – szkło metalizowane jest tlenkami tytanu. Taka technologia gwarantuje wysoką trwałość i skuteczność ochrony. Niestety, w większości modeli stopień przyciemnienia szyb jest relatywnie niewielki i wymaga dopłaty rzędu 500-2000 złotych – w zależności od segmentu.

Kiedy możemy się spodziewać pełnej siatki dróg szybkiego ruchu w Polsce? Zobacz odpowiedź rzecznika GDDKiA w poniższym wideo:

Zobacz wideo

Oklejanie szyb folią, ile to kosztuje

Z tej przyczyny większość użytkowników decyduje się na ich przyciemnienie we własnym zakresie, np. zlecając to specjalistycznej firmie. Przyciemnienie metodą piecową to wydatek 1500-2000 złotych.

Dużo tańszą alternatywą jest oklejenie szyb folią – zależnie od jakości zastosowanej folii ceny oscylują od 400 do 800 złotych. Tutaj jednak należy pamiętać, że niska cena oznacza niską jakość użytej folii.

Kiepskiej jakości materiały po krótkim czasie ekspozycji na promienie słoneczne, mogą wyblaknąć, szpecąc nasz samochód. Staranność montażu także ma kluczowy wpływ na efekt końcowy.

Folia na szybach - odbija ciepło i chroni przed UV

Poza bezdyskusyjną poprawą estetyki auta, oklejenie folią ma kilka innych zalet. Markowe folie chronią pasażerów przed szkodliwym promieniowaniem UV, pochłaniając jego lwią część.

Oklejenie folią szyb w dużym stopniu utrudni kradzież rzeczy pozostawionych we wnętrzu auta lub samego wyposażenia. Folia nie pozwoli rozbić szyby na drobne kawałki – dostać się do środka.

Ta sama cecha uchroni pasażerów przed zranieniem odłamkami szkła w czasie wypadku. Powstała powłoka antyrefleksyjna przyczynia się do wolniejszego nagrzewania się wnętrza pojazdu. W porównaniu do samochodu pozbawionego folii, temperatura we wnętrzu może być nawet o kilka stopni niższa.

Wybierając folię musimy pamiętać o jednym z kluczowych parametrów jakim jest przepuszczalność światła. Poziom przepuszczalności wyrażany jest w procentach, a przepisy wymagają przepuszczalność światła na poziomie 70% w przypadku przednich bocznych szyb.

Trzeba jednak brać poprawkę na fabryczne przyciemnienie szyb, aby łączna wartość nie przekraczała wymaganych przepisami 70%. W przeciwnym razie podczas rutynowej kontroli drogowej, policjant na podstawie przeprowadzonego pomiaru zatrzyma dowód rejestracyjny do czasu usunięcia przyciemnienia lub pozwoli zerwać niespełniającą wymagań folię na miejscu. Dodatkowo, narażamy się na mandat w wysokości od 20 do 500 złotych. To wynika z ustawy Prawo o ruchu drogowym:

Art. 66, ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym - Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu.

Przyciemniane szyb samochodowych – zrób to sam


Zlecając przyciemnienie szyb folią profesjonaliście mamy gwarancję montażu i jakości zastosowanych produktów. Staranne przeprowadzenie całej procedury zapewnia estetyczny efekt końcowy i trwałość – folia nie będzie się odklejać. Do tego otrzymujemy dwuletnią gwarancję.

Propozycją tylko dla majsterkowiczów z dostępem do garażu jest samodzielne przyciemnianie szyb. W internecie bez trudu znajdziemy gotowe zestawy, w których skład wchodzi folia, instrukcja, szpachelka do precyzyjnego rozprowadzania folii na szybie, a także często nóż do jej przycinania.

Pierwszym krokiem jest dokładne umycie i odtłuszczenie powierzchni szyb. Jakiekolwiek zanieczyszczenia powodować będą powstawanie pęcherzyków powietrza.

Następnie, na podstawie zewnętrznego kształtu szyby przygotowuje się połacie dociętej folii – z zapasem 1-2 cm, aby nie pozostawić nieoklejonych powierzchni podczas finalnego montażu. Kolejnym etapem jest odklejenie warstwy zabezpieczającej klej na folii a także spryskanie jej powierzchni wodą – dzięki temu znacznie łatwiej dopasujemy folię do powierzchni. Aby dokładnie rozprowadzić folię na szybie, wykorzystujemy owiniętą materiałem szpachelkę, metodycznie usuwając pęcherzyki powietrza.

Najwięcej trudności przysparza amatorom naklejanie folii na tylną szybę. Duża, wypukła powierzchnia generuje wiele trudności z dopasowaniem materiału do powierzchni szyby. Rozwiązaniem jest zakup folii termokurczliwej. Podgrzewając ją w czasie montażu opalarką, bez trudu dopasujemy jej kształt do dowolnej powierzchni szyby.

Warto przyciemnić szyby w samochodzie?

Oklejenie szyb samochodu folią poprawia nie tylko jego wygląd. Na pierwszym miejscu powinniśmy wymieniać korzyści z zakresu komfortu termicznego użytkowania auta, bezpieczeństwa podczas wypadku i ewentualnego włamania. Dodatkowo, ochronimy przedmioty w kabinie przed wzrokiem niepożądanych osób.

Płacąc kilkaset złotych za folię wraz ze specjalistycznym montażem, zyskujemy pewność solidnie wykonanej pracy wraz z gwarancją. Choć wymaga to zdolności manualnych, operację można też przeprowadzić we własnym zakresie, czym oszczędzimy kilkaset zł.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.