Opinie Moto.pl: Citroen C5 Aircross 1.6 PureTech 180 KM. Samochód Roku z pewnością jest dumny

Citroen C5 Aircross jest bardzo blisko spokrewniony z Peugeotem 3008, którego dziennikarze z całej Europy ogłosili mianem Samochodu Roku 2017. C5 Aircross jest równie dobry. Choć zupełnie inny.

Bardzo podoba mi się sposób, w jaki PSA projektuje swoje samochody. Choć korzystają z tych samych klocków, a w ich żyłach płynie ta sama krew, to każde auto z grupy ma swój charakter. Spójrzmy na kompaktowe SUV-y - najpierw był futurystyczny Peugeot 3008, dołączył do niego raczej konserwatywny i wyważony Opel Grandland X, a do polskich salonów niedawno wjechał Citroen C5 Aircross. Każdy SUV jest inny i wyraźnie kierowany do innego odbiorcy. To zupełnie inna strategia niż dominującej w Europie Grupy VW, gdzie każde auto jest bardzo do siebie podobne.

Kto powinien zainteresować się Citroenem C5 Aircross? Każdy, kto szuka komfortowego i przestronnego auta tych rozmiarów. Pod tym względem C5 wyrasta na segmentowego prymusa.

Citroen C5 AircrossCitroen C5 Aircross fot. Filip Trusz

Citroen C5 Aircross - arcykomfortowy, ale czy zachwyci każdego?

Dzięki nowemu zawieszeniu i charakterystycznym dla marki, miękkim fotelom Citroen C5 Aircross jest wręcz arcykomfortowy. Sposób, w jaki C5 płynie po nierównościach jest niewyobrażalny i nie spodziewacie się go po aucie tej klasy. Żaden z kompaktowych SUV-ów nie może się z nim równać. Naprawdę, komfort jazdy kojarzy się raczej ze znacznie większymi propozycjami od BMW i Mercedesa. Więcej pisaliśmy o tym w oddzielnym materiale, który znajdziecie poniżej. Tam dokładnie opisaliśmy, jak działa innowacyjne zawieszenie.

W przytoczonym materiale zwróciłem też uwagę na fakt, że choć komfort jazdy trzeba ocenić na 10/10, to Aircross z pewnością nie jest autem dla każdego. C5 naprawdę nieźle się prowadzi, to nie zachęca do ostrych zakrętów, przechyla się w nich, a fotele, absurdalnie wygodne, nie zapewniają zbyt dobrego trzymania bocznego. Dla wielu kierowców, nawet w rodzinnym SUV-ie, to duża wada.

Warto wziąć to pod uwagę, bo Citroen ma swój charakter - drugiego takiego auta w tej klasie nie znajdziecie, co może być i ogromną zaletą, ale też równie dużą wadą. Ja się z nim polubiłem i uważam za jedno z najlepszych aut segmentu. Wy możecie stwierdzić coś zupełnie innego.

Taki urok samochodów, które są jakieś.

Citroen C5 AircrossCitroen C5 Aircross fot. Filip Trusz

Mistrz praktyczności

Citroen C5 Aircross został zbudowany na platformie EMP2 i, jak na kompakt, jest dość sporym autem. Mierzy 4,5 m długości i 2,73 mm rozstawu osi. Nie bez powodu Francuzi chwalą się praktycznym wnętrzem. Trzy fotele z tyłu są przesuwane, składane i odchylane. C5 Aircross wyróżnia się jednym największych bagażników w klasie. Standardowo pomieści 580 l, a po odsunięciu tylnej kanapy nawet 720 l. Kiedy fotele złożymy, to przestrzeń bagażowa wzrośnie do 1630 l.

W C5 nawet wysokie osoby nie będą narzekać na brak miejsca na tylnej kanapie, a bagażnik jest wielki nie tylko na papierze. Można nim przewieźć choćby kanapę z IKEI. Mało który kompakt to potrafi.

Citroen C5 AircrossCitroen C5 Aircross fot. Filip Trusz

Citroen C5 AircrossCitroen C5 Aircross fot. Filip Trusz

Dobrze znane jednostki napędowe. A jak z cenami?

Pod maską Citroena C5 Aircross mogą pracować dwa silniki benzynowe (1.2 PureTech 130 KM lub 1.6 PureTech 180 KM) oraz dwa diesle o praktycznie identycznej mocy (1.5 BlueHDi 130 KM albo 2.0 BlueHDi 177 KM). My testowaliśmy dwa Aircrossy z najmocniejszymi jednostkami (i benzynę, i diesla) z nowym ośmiostopniowym automatem. Wersjom 180-konnym trudno cokolwiek zarzucić, jeżeli chodzi o dynamikę jazdy. Nie mają najmniejszego problemu z rozpędzaniem SUV-a. Z PureTechem pierwsza setka to kwestia 8,2 s, a z BlueHDi - 8,6 s. W rodzinnym aucie to aż nadto. Nową automatyczną skrzynię chwaliliśmy już przy okazji innych aut grupy. Z obydwoma silnikami tworzyła zgrany duet.

Ile Citroen C5 Aircross kosztuje? Wyjściowe ceny z każdym silnikiem:

  • 1.2 PureTech 130 KM, skrzynia ręczna - od 89 800 zł,
  • 1.6 PureTech 180 KM, automat - od 111 400 zł,
  • 1.5 BlueHDi 130 KM, skrzynia ręczna - od 97 900 zł,
  • 1.5 BlueHDi 130 KM, automat - od 106 400 zł,
  • 2.0 BlueHDi 177 KM, automat - od 117 900 zł.

Citroen C5 AircrossCitroen C5 Aircross fot. Citroen

Wnętrze jest nie tylko wyjątkowo praktyczne i przestronne, ale może być też bogato wyposażone. Citroen garściami czerpie z Peugeota 3008. Na liście opcji znajdziemy tu więc dwa duże ekrany, nowoczesny system multimedialny z obsługą Apple CarPlay i Android Auto, fotele z masażem, indukcyjną ładowarkę telefonu, bardzo porządne nagłośnienie czy system Grip Control, który, mimo braku napędu 4x4, wspomoże kierowcę przy zjeździe w trudniejszy teren.

Dużym plusem są przyciski pod ekranem, które znacznie ułatwiają obsługę auta. Za fizyczne pokrętła i przełączniki zawsze należy się pochwała.

W testowanych wersjach Shine (od 112 900 zł ze 130-konnym silnikiem, od 134 400 zł z topową jednostką) strategiczne miejsca wykończono skórą lub przyjemnymi materiałami, a na podłokietniku nie szczędzono miękkiej pianki. W Citroenie czuć jednak budżetowy charakter, bo są miejsca, gdzie natkniemy się na twardy plastik. Francuzi nie starali się go nawet ukryć, co widać zwłaszcza po boczkach drzwi.

Citroen C5 AircrossCitroen C5 Aircross fot. Citroen

Citroen C5 Aircross - opinie Moto.pl. Podsumowanie

W tym tygodniu IBRM SAMAR opublikował dane, z których wynika, że Citroen C5 Aircross okazał się sporym sukcesem (źródło) - mimo że jego sprzedaż dopiero się rozkręca jest nr 3 całej marki i SUV-em nr 2 na rodzimym rynku. Po Polsce już jeździ 370 Aircrossów. Dobre wyniki Citroena wcale mnie dziwią. To zdecydowanie jeden z najciekawszych SUV-ów na europejskim rynku.

Z pewnością nie jest to samochód dla każdego. Ale jeżeli ktoś szuka komfortowego, przestronnego i rodzinnego auta? Warto dać Citroenowi C5 Aircrossowi szansę.

Citroen C5 AircrossCitroen C5 Aircross fot. Filip Trusz

Zobacz wideo
Który SUV koncernu PSA podoba Ci się najbardziej?
Więcej o:
Copyright © Agora SA