Na przejazdach kolejowych staną fotoradary. PKP chce wyłapywać kierowców, którzy ignorują czerwone światło

Tylko w czerwcu tego roku w wypadkach z udziałem pieszych i pojazdów na przejazdach kolejowych zginęło dziewięć osób. W walce z kierowcami, którzy ignorują czerwone światło, niedługo pomogą fotoradary. PKP zapowiedziało, że te pojawią się na przejazdach.

Na stronie kampanii "Bezpieczny przejazd" znajdziemy niepokojące statystyki. W samym czerwcu tego roku na przejazdach kolejowych doszło do 15 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów i pieszych. Zginęło w nich aż dziewięć osób, a cztery trafiły do szpitala z bardzo ciężkimi obrażeniami.

Do 3 lipca 2019 r. licznik wskazywał już 29 ofiar śmiertelnych. Możemy się spodziewać, że po sierpniowej aktualizacji będzie to jeszcze wyższa liczba. "Bezpieczny przejazd" publikuje statystyki na początku każdego miesiąca.

Wypadki do lipca 2019 r. na przejazdach kolejowychWypadki do lipca 2019 r. na przejazdach kolejowych Bezpieczny-przejazd.pl

Fotoradary na przejazdach do walki z piratami drogowymi

Jak podaje PKP, za 98 proc. wypadków z udziałem samochodu osobowego i pociągu odpowiadają kierowcy. Najczęstszymi błędami, które prowadzą do tragedii są: omijanie rogatek, wjeżdżanie pod opadające rogatki oraz ignorowania znaku stop. Na oficjalnym kanale YouTube PKP znajdziemy wiele przerażających filmików, na których widać kierowców, którzy za nic mają czerwone światło i szlabany.

Na 1500 przejazdach kolejowo-drogowych zamontowany jest monitoring, a PKP PLK przekazuje organom ścigania wnioski o ukaranie kierowców. Już niedługo służby dostaną jednak znacznie skuteczniejsze narzędzie do walki z piratami drogowymi - na wybranych przejazdach kolejowych staną fotoradary.

 

W rozmowie z "tvn24bis.pl" (źródło) rzecznik PKP PLK potwierdził, że Polskie Koleje są już gotowe do instalacji pierwszych urządzeń. Mają się pojawić wkrótce, a obecnie trwa ustalanie ich lokalizacji.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zawsze podejmują współpracę, która może zwiększyć poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych, które są elementem systemu komunikacyjnego

- powiedział rzecznik spółki Mirosław Siemieniec. Na początek ma zostać ustawionych 15 fotoradarów. Będą to stacjonarne urządzenia rejestrujące niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej na przejeździe kolejowym. Z czasem ma się ich pojawić więcej.

Polscy kierowcy pod czujnym okiem kamer

Kilkanaście fotoradarów na przejazdach kolejowych to tylko część większego planu. Niedawno w dokumentach Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) mogliśmy przeczytać, że zlecono wytypowanie i dokonanie oceny poziomu bezpieczeństwa dla 140 nowych lokalizacji dla urządzeń rejestrujących, w tym:

  • 35 propozycji lokalizacji dla instalacji stacjonarnych urządzeń rejestrujących do punktowego pomiaru prędkości - czyli dla zwykłych fotoradarów,
  • 50 propozycji lokalizacji dla instalacji stacjonarnych urządzeń rejestrujących średnią prędkość na określonym odcinku drogi - czyli tzw. odcinkowy pomiar prędkości,
  • 40 propozycji lokalizacji (skrzyżowań) dla instalacji stacjonarnych urządzeń rejestrujących niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej - w przypadku tych urządzeń przed pomiarem nie trzeba stawiać znaku informującego o kontroli, jak ma to miejsce przy fotoradarach i odcinkowych pomiarach prędkości,
  • 15 propozycji lokalizacji fotoradarów na przejazdach kolejowych.

Oprócz tego ocenie poddane będzie 247 lokalizacji, w których stoją dziś fotoradary. Jeśli okaże się, że któraś z nich jest bezzasadna, wykonawca zaleci zmianę lokalizacji. Ponadto wysłużone urządzenia zostaną zastąpione nowymi - inaczej nie udałoby się ich zintegrować w jeden system. Oznacza to, że fotoradarowa mapa Polski za kilka lat może kompletnie nie przypominać tej, którą znamy dziś.

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Agora SA