Opinie Moto.pl: Volvo V60 Cross Country D4 2.0 190 KM aut. - alternatywa dla SUV-a?

Tomasz Korniejew
Volvo, jak żadna inna marka, konstrukcję podwyższonych kombi z napędem na obie osie ma wpisaną w DNA. Na rynku pojawiła się nowa generacja V60 Cross Country. Sprawdziliśmy, jak jeździ w wersji ze 190 konnym silnikiem Diesla.

Kiedy Volvo prezentowało w 2014 r. najnowszą generację swojego flagowego SUVa - XC90, usłyszałem od jednego z przedstawicieli firmy, że za cztery, góra pięć lat to będzie najstarszy model w ofercie producenta.

Zobacz wideo

Fakt, że gdyby szefowie koncernu mieli jaśniej sprecyzowane plany względem przyszłości najmniejszego (i obecnie najstarszego) modelu V40, XC90 byłby już najstarszym modelem w gamie szwedzkiej marki.

Ofensywa modelowa Volvo postępuje w imponującym tempie. Po XC90, XC60, XC40, S90, V90, V90 CC na rynek w tym roku wjechała najnowsza generacja modelu S60. A wraz z nią wariacje w postaci kombi - V60 i V60 Cross Country.

Volvo V60 Cross Country D4 2.0 190 KM aut.Volvo V60 Cross Country D4 2.0 190 KM aut. fot. Tomasz Korniejew

Opinie Moto.pl: Volvo V60 Cross Country D4 2.0 190 KM aut. - dobre proporcje

Przyznam, że z gamy Volvo to właśnie linia S60/V60 podoba mi się najbardziej. Uważam, że model zarówno w wersji sedan, jak i kombi ma dużo lepsze proporcje niż większy S90/V90. Dobrze, że podwyższenie do 21 cm prześwitu i zastosowanie plastikowych nakładek na błotnikach tych proporcji nie zaburzyło, a wręcz przeciwnie - dodało autu uroku.

Wnętrze nowego modelu jest imponujące, choć nie zaskakuje. Design tablicy przyrządów jest analogiczny do tego, który znamy z wprowadzanych kolejno do sprzedaży modeli Volvo od 2014 r. Imponuje za to wysoka jakość materiałów wykończeniowych i dokładność montażu poszczególnych elementów.

Cieszą też przestronność wnętrza i wygoda przednich foteli oraz tylnej kanapy. Zdecydowanie, kabina Volvo V60 Cross Country zachęca do długich podróży. Mankamentem, na który zwróciłem uwagę jest ograniczona widoczność na boki przez duże lusterka boczne i grube słupki A.

Opinie Moto.pl: Volvo V60 Cross Country D4 2.0 190 KM aut. - żwawy, ale...

Do redakcyjnej recenzji trafiła wersja D4, napędzana przez dwulitowy silnik Diesla, który rozwija moc maksymalną 190 KM przy 4250 obr./min. i 400 Nm momentu obrotowego w zakresie od 1750 do 2500 obr./min.

Jest to sprawne źródło napędu dla ważącego aż 1865 kg pojazdu. Według danych producenta auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,2 s i może pojechać z maksymalną prędkością 210 km/h.

Samochód chętnie nabiera prędkości już od dolnych zakresów obrotów i dynamicznie przyspiesza aż obrotomierz sięgnie końca skali. Szkoda, że przy wyższych zakresach obrotowych odgłos pracy silnika staje się zbyt donośny. Jednak zjawisko to nie ogranicza komfortu jazdy po drogach szybkiego ruchu, bo poruszając się ze stałą prędkością autostradową obroty są stosunkowo niskie i w aucie jest cicho.

Napęd dobrze współpracuje z ośmiobiegową przekładnią automatyczną, choć ta mogłaby żwawiej reagować na kick down.

Opisywane Volvo ma w sobie dwie natury. Podróżując w trybie Comfort zawieszenie pochłania wszelkie nierówności nawierzchni niczym poduszkowiec. Ma też tendencję do przechyłów podczas szybszej jazdy po zakrętach. Ale po włączeniu trybu Sport jego charakter się zminia. Cross Country staje się bardziej zwarte, sztywniejsze, choć wciąż komfortowe.

Cieszy też "spalanie". Podczas jazdy w trasie pojazd zużywał około 7,4 l oleju napędowego na 100 km. W ruchu miejskim około 8,2 l/100 km.

Opinie Moto.pl: Volvo V60 Cross Country D4 2.0 190 KM aut. - alternatywa dla SUVa

Przestronne i komfortowe wnętrze, oszczędny i dynamiczny silnik, a także przestrzeń bagażowa o pojemności 529 l to walory, które docenią rodziny. Nierzadko przyda się także zwiększony do 21 cm prześwit i napęd na obie osie.

Wiele osób dojeżdżając do domu musi przejechać przez gruntowe odcinki, których sforsowanie zimą i jesienią jest wyzwaniem dla wielu aut osobowych. W takich warunkach V60 CC, jak większość SUVów i Crossoverów czuje się jak ryba w wodzie. Z tym, że w odróżnieniu od wielu z nich (tych SUVów), zużywa mniej paliwa i zachowuje dobre właściwości jezdne na asfalcie.

Więcej o:
Copyright © Agora SA