W ciągu ostatnich kilkunastu lat Polska stała się krajem dynamicznego rozwoju sieci drogowej. Wybudowano tysiące kilometrów dróg, a wiele następnych jest w trakcie budowy albo zaplanowanych do wybudowania lub przebudowania. Wraz z rozwojem sieci dróg, rosnącą liczbą użytkowników pojazdów mechanicznych i większą kongestią ruchu na polskich drogach pojawiła się potrzeba wprowadzenia nowych rozwiązań
- tak Ministerstwo Infrastruktury uzasadnia konieczność wprowadzenia zmian w polskich przepisach. I za cel stawia sobie uporanie się z dwoma palącymi problemami dróg w Polsce. Zamierza:
Co to oznacza dla kierowców? Jazda na suwak i tworzenie korytarza życia będą w Polsce obowiązkowe. Ministerstwo nareszcie zdradziło, jakie dokładnie zmiany szykuje w przepisach. Wciąż będą jeszcze trwały konsultacje, ale czasu nie pozostało wiele. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 października 2019 r.
Nowelizacja ma wprowadzić w Polsce obowiązek tworzenia tzw. korytarza życia, a więc zjeżdżanie w przypadku wypadku lub zatoru na drodze do krawędzi pasa i tworzenie pasa ratunkowego dla pojazdów uprzywilejowanych. Pozwala to dojechać na miejsce zdarzenia karetce czy policji znacznie szybciej. Badania pokazują, że utworzenie przez kierujących pojazdami korytarza życia może przyspieszyć przybycie pojazdów ratunkowych do miejsc zdarzeń drogowych nawet o cztery minuty i zwiększyć tym samym szanse na przeżycie ofiar tych zdarzeń nawet o 40 proc.
Do tej pory było to zalecane, ale nieregulowane konkretnymi przepisami. W Europie taki obowiązek wprowadzono m.in. w Niemczech, Austrii, Czechach, Hiszpanii, Rumunii, Chorwacji czy Danii. Niestosowania się do przepisów oznacza bardzo wysoki, często liczony w setkach euro mandat. Jak wysoka będzie kara w Polsce, jeszcze nie wiemy.
Przy dwóch pasach ruchu kierowca na lewym pasie zjeżdża do lewej, a na prawym - do prawej. Gdy jezdnia ma więcej pasów ruchu, to kierowca skrajnego lewego zjeżdża do lewej, a kierowcy z pozostałych pasów mają obowiązek jechania jak najbliżej prawej krawędzi swojego pasa.
Zasady tworzenia korytarza życia w Polsce proponowane przez Ministerstwo zilustrowano grafiką:
Jazda na suwak to jedna z lepszych metod walki z korkami. Przydaje się szczególnie podczas remontów ulic i na przewężeniach. Zasada jest prosta - jadąc w korku każdy wpuszcza jednego kierowcę stojącego na ulicy podporządkowanej czy też bocznym pasie, na którym dalsza jazda jest niemożliwa. W ten sposób auta nakładają się na siebie jak ząbki w suwaku.
Manewr zmiany pasa ruchu powinien następować w sposób pojedynczy i naprzemienny
- czytamy w propozycji zmian. Znajdziemy tak także grafiki, które precyzują, jak ma to wyglądać w praktyce:
Co myślicie o proponowanych zmianach? Dajcie nam znać w komentarzach i sondażu poniżej.