Elektryczne i hybrydowe auta już nie będą bezgłośne. Anioł stróż pieszych, system AVAS, stał się obowiązkowy

Filip Trusz
Od 1 lipca wszystkie auta z silnikami elektrycznymi w UE muszą być wyposażone w specjalny system emitujący dźwięk przypominający brzmienie silnika spalinowego. W trosce o pieszych, a szczególnie niewidomych i niedowidzących.

Elektryczne auta już nie będą bezgłośne. Co to jest AVAS?

AVAS, czyli Acoustic Vehicle Alerting System, to specjalny system, który instalowany jest w samochodach elektrycznych i hybrydowych. Jego zadaniem jest emitowanie dźwięku na zewnątrz auta podczas jazdy. Decyzją Komisji Europejskiej od 1 lipca 2019 r. wszystkie sprzedawane w Unii samochody z silnikami elektrycznymi będą w niego wyposażone. Początkowe plany zakładały, że kierowca będzie mógł AVAS wyłączyć, tak jest aktualnie np. w Renault ZOE, czy Hyundaiu Kona EV, ale Komisja zdecydowała, że do 20 km/h system ma być zawsze aktywny.

Elektryki i hybrydy mają w Unii wydawać ciągłe dźwięki przypominające pracę klasycznych silników spalinowych. Co ciekawe, każda marka będzie mogła opracować swój własny dźwięk. Określono tylko, że do prędkości 20 km/h hałas emitowany przez auto ma sięgać minimum 56 decybeli, a powyżej 20 km/h nie może przekroczyć 75 decybeli.

Nie tylko nowe samochody. W AVAS mają być wyposażone wszystkie e-auta

Już w 2021 r. obowiązkowe wyposażenie w AVAS będzie dotyczyło wszystkich pojazdów elektrycznych i hybryd po raz pierwszy rejestrowanych w Unii Europejskiej. System trzeba będzie więc zamontować w starszych modelach. Co ważne, dyrektywa KE zakłada, że również importowane do Europy auta będą musiały zostać w niego wyposażone.

Czy kierowca będzie mógł wyłączyć nowy system? Tak, ale do 20 km/h AVAS i tak będzie działał

Nowe przepisy zakładają, że system emitujący dźwięk silnika spalinowego w samochodach elektrycznych i hybrydowych będzie zawsze działał do prędkości 20 km/h oraz na biegu wstecznym. Nie będzie się dało go dezaktywować.

Kierowca będzie mógł jednak AVAS wyłączyć, ale auto stanie się ciche dopiero po przekroczeniu 20 km/h. Podobnie jak system Start/Stop AVAS będzie domyślnie włączony. Żeby go wyłączyć trzeba będzie wcisnąć specjalny przycisk lub znaleźć odpowiednią opcję w systemie multimedialnym.

Skąd taka decyzja? Wszystko dla bezpieczeństwa pieszych

Bezgłośne poruszanie się samochodów napędzanych silnikami elektrycznymi przez wielu uważane jest za jedną z ich największych zalet. Pozwala to na komfortową podróż. Z drugiej strony rodzi także niebezpieczeństwo. Zwłaszcza w miastach.

Piesi przyzwyczajeni są do dźwięku silników spalinowych. Bardzo często przed przejściem przez pasy najpierw słyszymy nadjeżdżający pojazd i dopiero wtedy podnosimy głowę. Brak słyszalnego dźwięku silnika elektrycznego jest problematyczny w dobie smartfonów i ludzi, którzy chodzą w słuchawkach i nie odrywają wzroku od ekranu telefonu nawet na przejściu dla pieszych.

Jako pierwsze o tym problemie informowały organizacje osób niewidomych i niedowidzących. Dla nich owa bezgłośność jest szczególnie niebezpieczna. To dzięki ich działaniu nowe, restrykcyjne przepisy weszły w życie.

Rzeszów , al Cieplińskiego . Przejście dla pieszych na wysokości ul Sokola.
Rzeszów , al Cieplińskiego . Przejście dla pieszych na wysokości ul Sokola. PATRYK OGORZAŁEK
Zobacz wideo
Więcej o: