Mamy nadzieję uzyskać odpowiedź na pytanie, które grupy pojazdów emitują największe zanieczyszczenia. Z punktu widzenia Zarządu Transportu Publicznego szczególnie kładziemy nacisk na porównanie pojazdów transportu zbiorowego, tj. autobusów komunikacji miejskiej, autobusów komunikacji regularnej i autokarów, z samochodami osobowym.
- zaznacza Łukasz Franek, dyrektor ZTP.
Kraków to pierwsze miasto w Polsce, które zdecydowało się na wykorzystanie takich urządzeń. Wcześniej emisję spalin w ten sposób badano między innymi w Londynie czy Zurychu. Polegają one na pobieraniu próbek z rur wydechowych pojazdów, a ich celem jest dostarczenie rzeczywistych danych i kompleksowego obrazu dotyczącego emisji spalin pojazdów poruszających się na co dzień po ulicach miasta. Badania prowadzone są na Alejach Trzech Wieszczów (w rejonie Domu Handlowego „Jubilat”) oraz na ul. Księcia Józefa.
Urządzenie na wykonanie pomiaru spalin pojedynczego pojazdu potrzebuje zaledwie pół sekundy. W ciągu doby przebada od 8 do 10 tysięcy pojazdów. Kraków podaje, że to odpowiednik ok. 100 radiowozów z dymomierzami.
Urządzenia pomiarowe będą zapisywać szereg informacji. Do najważniejszych należy poziom stężeń substancji takich jak: dwutlenek węgla, tlenek azotu, tlenek węgla, dwutlenek azotu, węglowodory, cząsteczki stałe PM. Zakończenie części pomiarowej zamówienia planowane jest pod koniec czerwca. Po tym czasie wykonawca pomiarów, czyli firma Turbospec sp. z o. o., przystąpi do opracowywania wyników.
Więcej o inicjatywie władz Krakowa dowiecie się z poniższego filmu: