GDDKiA przeprowadzi audyt przejść dla pieszych. Statystyki wypadków są alarmujące

Na oznakowanych przejściach dla pieszych wciąż dochodzi do wielu wypadków. Zarząd Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zamierza przeprowadzić audyt przejść, aby podnieść bezpieczeństwo pieszych.

W 2018 roku, na drogach zarządzanych przez GDDKiA, wypadki z udziałem pieszych stanowiły 14 proc. wszystkich wypadków. Piesi, którzy zginęli w wypadku drogowym, stanowili aż 25,8 proc. wszystkich zabitych. Plan jest taki, by zmniejszyć te liczby dosłownie do zera. Dlatego w ciągu najbliższych dwóch lat przejścia dla pieszych zostaną poddane szczegółowej kontroli.

Statystyki wypadków na przejściach dla pieszychStatystyki wypadków na przejściach dla pieszych GDDKiA

Przejścia dla pieszych pod lupą

W latach 2019-2020 GDDKiA wykona audyt przejść dla pieszych. Przeprowadzą go inspektorzy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Skontrolują wszystkie przejścia dla pieszych na drogach zarządzanych przez GDDKiA, szczególnie zwracając uwagę na:

  • prawidłową lokalizację i geometrię przejścia;
  • warunki widoczności na przejściu dla pieszych w dzień i w nocy;
  • stan i prawidłowość oznakowania pionowego i poziomego;
  • stan nawierzchni przejścia i przed przejściem;
  • możliwość dojścia do przejść i stan miejsc oczekiwania pieszego na przejście;
  • prawidłowość odwodnienia obszaru przejścia;
  • prawidłowość oświetlenia samego przejścia, jak również miejsc oczekiwania pieszego na przejście przez drogę oraz odcinków dojazdowych do przejścia dla pieszych.

W pierwszym etapie audyt zostanie przeprowadzony na przejściach, na których dochodzi do największej liczby wypadków śmiertelnych. Ma on potrwać do końca lipca, a jeszcze przed końcem roku GDDKiA opracuje oficjalny raport z pierwszego etapu. Pozostałe przejścia zostaną sprawdzone w 2020 roku.

Będzie lepiej

Raport ma zawierać ranking przejść wraz z rekomendacją zmian mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Raport określi też jednolite zasady wyznaczania i budowy przejść dla pieszych.

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Agora SA