Ministerstwo Infrastruktury dostrzega problem wyprzedzania się samochodów ciężarowych występujący na drogach i jego negatywny wpływ na płynność ruchu oraz wzrost zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. W związku z powyższym, Ministerstwo prowadzi szczegółowe analizy w przedmiotowym zakresie, których celem jest wypracowanie optymalnego rozwiązania prawnego, umożliwiającego ograniczenie przypadków długotrwałego wyprzedzania przez samochody ciężarowe na autostradach i drogach ekspresowych.
- czytamy w odpowiedzi ministerstwa na interpelację Grzegorza Furgo, posła PO (wcześniej Nowoczesnej).
Niestety, wciąż nie znamy szczegółów szykowanych zmian w przepisach. Wielu kierowców samochodów osobowych najchętniej widziałoby na polskich drogach całkowity zakaz wyprzedzania się ciężarówek, ale ministerstwo mówi o "ograniczeniach", nie spodziewajmy się więc aż tak drastycznych kroków. Możliwe, że zakaz wyprzedzania zostanie wprowadzony w określonych godzinach (np. w godzinach szczytu) lub liczby pasów na danej drodze. O nadchodzących zmianach jako pierwsi poinformowali nasi koledzy z Autokult.pl.
To nie jedyne nowe przepisy, jakie szykuje resort. Niedługo ma zostać wprowadzony przepis o minimalnym odstępie na drogach szybkiego ruchu. On również wpłynie na wyprzedzanie się ciężarówek, bo nie będą już mogły jeździć w konwojach.
Na polskich autostradach samochody osobowe mogą jeździć z prędkością 140 km/h, z kolei dopuszczalny limit dla TIR-ów to tylko 80 km/h. Zdarza się, że samochody ciężarowe, m.in. w celu oszczędzania paliwa, jadą trochę wolniej. Wtedy dochodzi do znienawidzonej przez innych kierowców sytuacji, w której TIR, mający na liczniku 80 km/h, wyprzedza takiego z kilkoma km/h mniej. Często samochody ciężarowe poruszają się we wspomnianych konwojach. Wyprzedzenie przez TIR-a takiej kolumny może trwać dosłownie kilka minut. To prowadzi do zatorów na drodze.
Inna sprawa to zachowanie niektórych kierowców ciężarówek. Zdarzają się tacy, którzy kierują się zasadą "duży może więcej" i zjazd na lewy pas sygnalizują w ostatniej chwili. Gwałtowne wyhamowanie przez osobówkę ze 140 km/h (a czasem i więcej) tworzy bardzo niebezpieczne sytuacje.
Aktualizacja: wkradł nam się tu błąd i w jednym miejscu zamiast 80 km/h wpisaliśmy 90 km/h. Dziękujemy za czujność w komentarzach!
Zarządcy dróg mogą na wybranych odcinkach wprowadzać zakaz wyprzedzania się ciężarówek. Tak stało się przykładowo na 40 kilometrowym odcinku autostrady A4, gdzie ruch tranzytowy ma ogromne natężenie. Kierowcy osobówek narzekali, że w godzinach szczytu szybciej można przedostać się do celu drogami krajowymi. Autostrada była wiecznie zapchana. GDDKiA przy wprowadzaniu zakazu podkreślało, że ma na tym zyskać płynność ruchu i bezpieczeństwo. Kierowcy samochodów osobowych podkreślają, że władze powinny też przyjrzeć się pozostałym autostradom z dużym natężeniem ruchu, gdzie do wypadków dochodzi bardzo często, a korki na lewym pasie ciągną się przez wiele kilometrów.
Za nieprzestrzeganie zakazu wyprzedzania na autostradzie grozi 500 zł mandatu i 5 punktów karnych.
A co wy myślicie o ewentualnym zakazie wyprzedzania się ciężarówek na polskich drogach szybkiego ruchu? Dajcie nam znać w komentarzach i sondażu poniżej.