Wracasz do domu z długiego weekendu? Legalny doping dla kierowców. Co pić w trasie: kawę, herbatę czy energetyka?

Kawa, herbata i napoje energetyczne łączy jedno - dają efekt pobudzenia. Ale każdy w inny sposób. Co pić, by kop energetyczny był jak największy? Który napój wybrać, by efekt pobudzenia utrzymał się jak najdłużej? Odpowiadamy.

Żaden napój nie zastąpi snu. Jeśli czujesz zmęczenie w trasie, zrób przerwę. Jeżeli jesteś senny, nie rezygnuj z drzemki. Napoje z pobudzającymi substancjami nie są alternatywą dla snu. Pomagają jedynie odłożyć w czasie pierwsze symptomy zmęczenia. Zaspani kierowcy potrzebują więcej czasu na reakcję, zaczynają mieć problemy z koncentracją i podejmowaniem decyzji - sprawiają takie samo zagrożenie jak kierowcy nietrzeźwi.

W idealnym świecie każdy kierowca udający się w długą podróż co 2-3 godziny robi kilkunastominutową przerwę na gimnastykę i zdrowe przekąski, ale w praktyce w trasie nie zawsze udaje się zachować prawidłowy tryb odżywiania i odpoczynku. Czym najlepiej zwalczać pierwsze symptomy zmęczenia? Kawą, herbatą, napojem energetycznym czy może słodkimi napojami gazowanymi?

Zobacz wideo

Kawa w trasie

Warto pamiętać, by w trasie zawsze mieć ze sobą dużą butelkę wody. Inne napoje mogą służyć jako energetyczny kopniak, ale nie powinno się nimi gasić pragnienia. Jeśli zdecydowałeś się na kawę, musisz wiedzieć, że:

  • Mocna kawa zawiera znacznie więcej kofeiny niż napój energetyczny. Słodzona pobudza bardziej. 
  • W 100 ml espresso znajduje się około 150 mg kofeiny.
  • Efekt pobudzenia po kawie utrzymuje się relatywnie krótko. Po energetycznym kopie pojawia się energetyczny dołek, dlatego kawę najlepiej pić wtedy, gdy do celu podróży jest już niedaleko.

Energetyk w trasie

Napoje energetyczne powodują zwiększenie poziomu hormonu stresu - ich częste picie ma negatywny wpływ na pracę serca i innych organów. Mimo negatywnego wpływu na zdrowie sprawdzają się jako naturalny doping dla kierowców. Mają mniej kofeiny niż kawa (25-30 mg na 100 ml), ale w ich składzie znajduje się ogromna ilość cukru (nawet 30 g na 100 ml). 

  • Napoje energetyczne nie pobudzają tak intensywnie jak kawa, ale ich działanie odczuwane jest przez dłuższy czas.
  • Energetyki (szczególnie te, w których cukier zastąpiony jest słodzikiem) mogą powodować zaburzenia układu pokarmowego.
  • Pite w nadmiernych ilościach napoje energetyczne negatywnie wpływają na zdrowie.

Herbata w trasie

PolskaBiegaPolskaBiega Tomasz Repeta

Najlepszym naturalnym dopingiem w trasie jest herbata. Ale nie zwykła, czarna, tylko zielona. W jej liściach znajdują się spore pokłady teiny, czyli tzw. herbacianej kofeiny (około 30 mg w filiżance). Co prawda zielona herbata nie zapewnia tak intensywnego pobudzenia jak kawa czy napoje energetyczne, ale efekty utrzymują się najdłużej. Zielona herbata ma też inne zalety:

  • Pozytywnie wpływa na układ pokarmowy.
  • Napar z liści zielonej herbaty pobudza delikatnie, ale efekt utrzymuje się przez długi czas. Po herbacie nie ma efektu "zjazdu energetycznego".
  • Efekt pobudzenia łatwo zwiększyć dodając do herbaty cukier.

Warto pamiętać, że efekt pobudzenia da zielona herbata parzona przez dwie-trzy minuty. Dłuższe parzenie sprawi, że herbata będzie miała relaksujące działanie. Ważne jest też to, by zielonej herbaty nie zalewać wrzącą wodą - jej temperatura nie powinna przekroczyć 80-70 stopni Celsjusza. 

Który napój najczęściej pijesz w trasie?