Kupujemy używane - Peugeot 308 II vs. Renault Megane III - tańsza alternatywa dla niemieckich bestsellerów

Ciekawą i odczuwalnie tańszą alternatywą dla VW Golfa czy Opla Astry są propozycje francuskich producentów, oferujące już w standardzie zdecydowanie wyższy poziom wyposażenia dodatkowego. Pozytywne opinie specjalistów i użytkowników zbierają kompakty autorstwa Francuzów - Peugeot 308 drugiej generacji i Renault Megane III, dostępne w kilku wersjach nadwoziowych i napędowych.

Peugeot 308 II - wciąż w ofercie

Drugie wcielenie kompaktowego Peugeota 308 produkowane jest od 2013 roku. Rok później francuski kompakt zdobył tytuł Samochodu Roku 2014. Klienci mają do wyboru pięciodrzwiowego hatchbacka oraz funkcjonalne kombi (bagażnik mieści odpowiednio 398 i 550 litrów). Nowoczesny design nadwozia przyciąga rzesze kierowców, na uznanie zasługuje również wzorowe zabezpieczenie antykorozyjne.

Prawdziwą rewolucję znajdziemy dopiero we wnętrzu. Twórcy zerwali z dotychczasowym designem, stawiając na minimalistyczny projekt zdominowany przez panel centralny z dotykowym ekranem – za jego pośrednictwem sterujemy nie tylko pracą multimediów i radia, ale również klimatyzacji. Niestety, zwłaszcza przy ujemnych temperaturach ekran nie funkcjonuje najlepiej. Dopiero po nagrzaniu kabiny wszystko wraca do normy. W codziennej obsłudze nie pomagają też niewielkie ikonki. Podczas jazdy po nierównościach, trudno trafić w konkretną grafikę.

Kolejną ciekawostką jest niewielkie koło kierownicy i analogowe zegary – obserwujemy je nad kierownicą. Wszystko jednak po chwili rozeznania sprawia wrażenie prostego i intuicyjnego w obsłudze. Przednie fotele, standardowe i lepiej wyprofilowane opcjonalne, gwarantują dobre podparcie ciała w czasie jazdy. Szeroki zakres regulacji ułatwia zajęcie odpowiedniej pozycji. Na kanapie miejsca wystarczy dla dwójki dorosłych osób – przestrzeń nad głową ogranicza jedynie opcjonalne, panoramiczne okno dachowe w wersji kombi. Wśród często spotykanych dodatków 308, znajdziemy dwustrefową automatyczną klimatyzację, centrum multimedialne, komputer pokładowy i skórzaną tapicerkę.

Zobacz wideo

Szeroka paleta jednostek napędowych

Paleta benzynowych silników składa się z dwóch konstrukcji. Trzycylindrowy 1.2 PureTech opracowany przez inżynierów PSA generuje 110 lub 130 KM, zapewniając wystarczające osiągi. Na chwilę obecną specjaliści nie zgłaszają większych problemów z nią związanych – kluczem do bezawaryjnej eksploatacji jest regularna wymiana oleju i filtrów. Gamę uzupełnia skonstruowany wspólnie z BMW 1.6 Turbo generujący 155-272 KM. Niestety, poważne trudności z rozciągającym się łańcuchem rozrządu generują pokaźne koszty użytkowania. Im młodszy egzemplarz, tym problemów mniej. W topowej specyfikacji GTI pierwsza setka pojawia się po 6 sekundach, a wskazówka prędkościomierza zatrzymuje na 250 km/h.

Mechanicy zgodnie polecają natomiast silniki wysokoprężne. Niewielki apetyt na olej napędowy zdradza doskonale znany silnik 1.6 HDI generujący 92-120 KM. Nieco więcej zużywa zdecydowanie mocniejszy 2.0 HDI o mocy 150-181 KM. W 2018 roku paletę uzupełnił diesel 1.5 HDI o mocy 130 KM. Wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa common-rail i turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopat, francuskie diesle uchodzą za konstrukcje bezproblemowe. Musimy się oczywiście liczyć z typowymi dla nowoczesnych motorów problemami z filtrem cząstek stałych, czy okresową wymianą dwumasowego koła zamachowego (koszt około 2000 złotych) i regeneracją wtryskiwaczy oraz turbosprężarki (koszt odpowiednio 600 i 1800 złotych).

Peugeot 308 IIPeugeot 308 II fot. Peugeot

Renault Megane III – Szerokie pole manewru

Od 2008 do 2015 roku produkowana była trzecia generacja Renault Megane – klienci mieli do wyboru trzy i pięciodrzwiowego hatchbacka, kombi i kabriolet ze sztywnym, składanym dachem.  Z polotem narysowane nadwozie zostało skutecznie zabezpieczone przed korozją. 5-drzwiowy kompakt jest dłuższy od swojego konkurenta o 4 centymetry.

We wnętrzu zastosowano materiały przyzwoitej jakości, nieznacznie odstające od konkurenta i niemieckich rywali. Niemniej nawet w czasie jazdy po nierównej nawierzchni do naszych uszu nie dobiegają niepokojące dźwięki. W kwestii wyposażenia dodatkowego, Megane III bardzo często oferuje „pełną elektrykę”, automatyczną klimatyzację, kolorową nawigację, panoramiczne okno dachowe i skórzaną tapicerkę. Pozytywne opinie użytkowników zbierają fotele zarezerwowane dla mocniejszych wersji napędowych. Są nie tylko wygodne, ale przede wszystkim gwarantują pewne trzymanie ciała w każdych warunkach. Podobnie jak w przypadku Peugeota, przestrzeń zarówno z przodu jak i na kanapie jest odpowiednia – bagażnik mieści 405-485 litrów. Wynik nieznacznie gorszy względem rywala zza między.

Renault Megane IIIRenault Megane III fot. Renault

Warto postawić na silnik benzynowy

Paleta benzynowych silników Megane III daje zdecydowanie większy wybór, także miłośnikom instalacji LPG. Najniższe koszty użytkowania zapewnia wolnossący 1.6 o mocy 100-110 KM. Zdecydowanie lepsze osiągi oferują doładowane jednostki 1.4 i 2.0 TCe o mocy 130, 180-220 KM. Wielopunktowy wtrysk paliwa pozwala na bezproblemowy montaż instalacji gazowej. Topowa wersja RS generowała 250, 265 lub 273 KM.

Silnik 1.2 TCe 115-120 KM zaskakuje dynamiką i rozsądnym zużyciem paliwa w trasie. Do bezawaryjnej i długotrwałej pracy wszystkim agregatom wystarczą regularne wymiany środka smarnego co 10-15 tysięcy kilometrów i rozrządu (koszt około 700 złotych). Wytrzymałość turbosprężarki w dużym stopniu uzależniona jest od stylu jazdy właściciela – jej ewentualna regeneracja to koszt około 1500 złotych.

Zmieniaj w dieslu olej co 10 tysięcy

Gamę silników diesla w Megane III otwiera 1.5 dCi generujący 86-110 KM. Odwdzięcza się wystarczającą dynamiką i nikłym zapotrzebowaniem na olej napędowy. Niestety, zwłaszcza starsze egzemplarze uchodzą za wrażliwe. Na trwałość jednostki ogromny wpływ ma skrócenie interwału wymiany oleju do 10-15 tysięcy kilometrów. Tutaj można zaryzykować jedynie w przypadku stosunkowo młodych egzemplarzy. Auta z początku produkcji z najmniejszym ropniakiem mogą okazać się skarbonką bez dna. Dużo lepsze opinie mechanicy mają o 2.0 dCi dysponującym mocą 150-160 KM. Zużywa niewiele więcej paliwa, zapewniając zdecydowanie większe pokłady momentu obrotowego i mniejszą awaryjność. Oczywiście musimy liczyć się z wymianą dwumasowego koła zamachowego (2 tysiące złotych), regeneracją turbosprężarki i wtryskiwaczy (1800 i 600 złotych). W późniejszym okresie paletę uzupełnił 1.6 dCi (130 KM) trafiający również do znacznie większych samochodów. Póki co, cieszy się bardzo dobrą opinią.

Belka skrętna z tyłu

Układ jezdny we francuskich kompaktach korzysta ze zbliżonych rozwiązań. Kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu – taka konfiguracja przekłada się na wystarczającą precyzję prowadzenia, komfort jazdy i wysoką trwałość, także na naszych drogach. Jeśli cenimy większą pewność w zakrętach, 308 sprawdzi się nieco lepiej. Megane za to gwarantuje trochę wyższy poziom filtrowania nierówności. W przypadku odmian RS i GT, propozycja od Renault okazuje się bezkonkurencyjna. Gwarantuje zdecydowanie więcej emocji.

Renault Megane IIIRenault Megane III fot. Renault

Peugeot 308 II i  Renault Megane III - sytuacja rynkowa

Z uwagi na długi staż rynkowy, 308 już jest łakomym kąskiem na rynku wtórnym. Jak na francuskie auto przystało, jest sporo tańszy od Volkswagena Golfa i Opla Astry. Za model z początku produkcji trzeba zapłacić około 30 tysięcy złotych. Diesli jest więcej i bez zawahania możemy je polecić. Renault wcześniej pojawiło się na rynku, w związku z czym auta z lat 2009-2010 dostępne są już za 15-18 tysięcy zł. Egzemplarze po liftingu z 2014 to wydatek rzędu 30 tysięcy. Ciekawą propozycją jest też RS. Nie brakuje go pośród ogłoszeń, a najbardziej ekstremalna wersja dysponowała gwintowanym zawieszenie Ohlinsa i wydechem sygnowanym przez firmę Akrapovic.

Peugeot 308 II vs. Renault Megane III - podsumowanie

Nietrudno jest trafić na zadbaną sztukę francuskiego auta kompaktowego. Zarówno Megane jak i 308 mają wiele walorów i nie będą rozczarowaniem. W Renault psują się drobne rzeczy elektroniczne. Z uwagi na dość prostą budowę układu jezdnego, eksploatacja tych aut okaże się dość tania. Z mocnym dieslem, zarówno Peugeot jak i bezpośredni konkurent będą dobrą i komfortową propozycją do przemierzania długich tras.

Więcej o:
Copyright © Agora SA