Przegłosowane. Nowe systemy bezpieczeństwa obowiązkowe w samochodach od 2022 roku

W Parlamencie Europejskim przyjęto rozporządzenie wprowadzające nowe, obowiązkowe systemy bezpieczeństwa w samochodach. Co z ogranicznikiem prędkości?
  • Intelligent Speed Assistance
  • Ułatwienie instalacji blokady alkoholowej
  • System monitorujący zmęczenie kierowcy
  • System monitorujący ruch za samochodem podczas cofania
  • System ostrzegający o szybkim zbliżaniu się do przeszkody połączony z automatycznym hamowaniem w razie wykrycia wysokiego ryzyka kolizji
  • Rejestrator danych podczas wypadku

Pierwszy z wymienionych systemów (Intelligent Speed Assistance) nie będzie ogranicznikiem prędkości tylko jej inteligentnym dostosowaniem. W przesłanym do redakcji Moto.pl oświadczeniu czytamy:

Nie jest to ogranicznik prędkości, tylko inteligentny system, który będzie zwracał uwagę kierowcy zawsze, ilekroć będzie przekraczał prędkość. System będzie pozyskiwał informacje o dozwolonej prędkości z obserwacji znaków drogowych oraz z map. Kierowca będzie skutecznie poinformowany (poprzez pedał gazu lub w inny skuteczny sposób) o tym, że przekracza prędkość - to właśnie od kierowcy będzie zależało, czy auto zacznie hamować, czy dalej będzie przyspieszać. System będzie aktywny po każdym uruchomieniu samochodu, ale kierowca będzie mógł go wyłączyć na pewien czas w trakcie jazdy (np. w sytuacji kiedy ze względu na ograniczenia pogodowe lub niewłaściwe oznakowanie system może nie działać prawidłowo)

- napisała Róża Thun, sprawozdawczyni rozporządzenia w sprawie wymogów dotyczących homologacji.

Zobacz wideo

Według szacunków Komisji Europejskiej powszechne stosowanie Intelligent Speed Assistance może zmniejszyć liczbę ofiar wypadków nawet o 20 proc. Większość wymienionych systemów będzie obowiązkowa od maja 2022 r. w przypadku nowo homologowanych modeli i od maja 2024 r. w przypadku samochodów już obecnych w sprzedaży.

Rozporządzenie wprowadzające nowe obowiązkowe systemy bezpieczeństwa zostało przyjęte głosami 578 europarlamentarzystów. 30 było przeciw, a 25 nie oddało głosu. Teraz rozporządzenie zostanie przedłożone do zatwierdzenia przez Radę Unii Europejskiej.

Więcej o: