Nowe obowiązkowe systemy mają za zadanie zmniejszyć liczbę wypadków. Szacuje się, że 90 proc. zdarzeń drogowych wynika tylko z winy człowieka, a nowoczesne technologie i systemy bezpieczeństwa w wielu przypadkach mogą nam pomóc.
Tu znajdziesz pełny raport policji o bezpieczeństwie i wypadkach w 2018 roku.
Na listę nowego obowiązkowego wyposażenia samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusów trafi m.in. układ ostrzegający o senności czy rozproszeniu uwagi kierowcy (np. przez korzystanie z telefonu), oraz – wzorem z samolotów – czarna skrzynka rejestrująca dane dotyczące jazdy. Standardem stanie się także aktywny tempomat, który dostosowuje prędkość do auta jadącego przed nami. Unijni legislatorzy zdecydowali, że w nowych samochodach obowiązkowo ma się pojawić system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, układ hamowania awaryjnego oraz zestaw czujników lub kamer zapewniających bezpieczeństwo cofania. Dodatkowo pasy bezpieczeństwa mają zostać dopracowane w wyniku dodatkowych testów.
Systemy bezpieczeństwa w BMW Fot. Mat. prasowe
Nowe systemy pojawią się także w autobusach i samochodach ciężarowych, gdzie głównym problemem są martwe strefy. Nowe przepisy mają dotyczyć poprawy widoczności, a także dodatkowych systemów z przodu i z tyłu pojazdu, które wykryją i ostrzegą kierowcę o pieszych lub rowerzystach. Układ ma wspierać kierowcę szczególnie podczas skręcania. Badania pokazują, że to właśnie podczas skrętu dochodzi do największej liczby wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów.
Wiele z zaproponowanych systemów znajdziemy już w klasie średniej i wyższej samochodów osobowych. Czasem stanowią one opcję dodatkową, ale od 2022 roku będą znajdowały się na liście wyposażenia standardowego wszystkich nowo wyprodukowanych aut, niezależnie od ich klasy czy wersji wyposażenia.
Systemy bezpieczeństwa w BMW Fot. Mat. prasowe