Nowe obowiązkowe systemy mają za zadanie zmniejszyć liczbę wypadków. Szacuje się, że 90 proc. zdarzeń drogowych wynika tylko z winy człowieka, a nowoczesne technologie i systemy bezpieczeństwa w wielu przypadkach mogą nam pomóc.
Tu znajdziesz pełny raport policji o bezpieczeństwie i wypadkach w 2018 roku.
Na listę nowego obowiązkowego wyposażenia samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusów trafi m.in. układ ostrzegający o senności czy rozproszeniu uwagi kierowcy (np. przez korzystanie z telefonu), oraz – wzorem z samolotów – czarna skrzynka rejestrująca dane dotyczące jazdy. Standardem stanie się także aktywny tempomat, który dostosowuje prędkość do auta jadącego przed nami. Unijni legislatorzy zdecydowali, że w nowych samochodach obowiązkowo ma się pojawić system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, układ hamowania awaryjnego oraz zestaw czujników lub kamer zapewniających bezpieczeństwo cofania. Dodatkowo pasy bezpieczeństwa mają zostać dopracowane w wyniku dodatkowych testów.
Nowe systemy pojawią się także w autobusach i samochodach ciężarowych, gdzie głównym problemem są martwe strefy. Nowe przepisy mają dotyczyć poprawy widoczności, a także dodatkowych systemów z przodu i z tyłu pojazdu, które wykryją i ostrzegą kierowcę o pieszych lub rowerzystach. Układ ma wspierać kierowcę szczególnie podczas skręcania. Badania pokazują, że to właśnie podczas skrętu dochodzi do największej liczby wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów.
Wiele z zaproponowanych systemów znajdziemy już w klasie średniej i wyższej samochodów osobowych. Czasem stanowią one opcję dodatkową, ale od 2022 roku będą znajdowały się na liście wyposażenia standardowego wszystkich nowo wyprodukowanych aut, niezależnie od ich klasy czy wersji wyposażenia.