Jak rozpoznać 10 podstawowych awarii samochodowych?

Każdy kierowca wie, że jazda samochodem potrafi być nieprzewidywalna. Nie chodzi tylko wypadki, czy niebezpieczne sytuacje prowokowane przez innych kierujących, ale także o awarie. Ważne jest, aby kierowca potrafił rozpoznać podstawowe usterki, które mogą mu się przytrafić podczas jazdy. Przygotowaliśmy dla listę 10 awarii, które każdy kierowca powinien znać.

1) Zużyte łożysko

Zużyte łożysko jest dość łatwe do zdiagnozowania. I mowa nie tylko profesjonalnym sposobie, polegającym na podniesieniu samochodu na podnośniku i szarpaniu kołem. Wstępną diagnozę możemy postawić już podczas jazdy. Jeśli któreś z kół „wyje”, a przy gwałtowniejszym ruchu kierownicą w prawo lub w lewo dźwięk dobiegający z kół się zmienia, może to świadczyć o zużytym łożysku.

2) Tankowanie samochodu

Tankowanie samochodu może i nie jest zaliczane do awarii, ale może do niej doprowadzić. Pierwsza kwestia to dalekie podróże. Zdarzają się bowiem nawet 150-kilometrowe odcinki, na których nie znajdziemy stacji benzynowej. Jeśli więc nie zatankujemy wcześniej może nam zabraknąć paliwa. Jest to szczególnie niebezpieczne w przypadku silników wysokoprężnych, ponieważ prowadzi do zapowietrzenia układu paliwowego. Późniejsze odpowietrzenie go jest czaso- i pracochłonne.

Zobacz wideo

3) Zużyty filtr powietrza

Oznaki zużytego filtra powietrza są dosyć wyraźne. W skrajnych przypadkach podczas jazdy samochód będzie się dławił. Ponadto może zużywać więcej paliwa i dymić na czarno. Raz na rok powinniśmy sprawdzać stan filtra powietrza w naszym aucie. To najprostszy do wymiany element w samochodzie, więc bez problemu powinniśmy sobie z tym poradzić w zaciszu domowego garażu.

4) Parujące szyby

Czy zdarzyło wam się mimo działającego wentylatora i klimatyzacji mieć nieustannie zaparowane szyby, szczególnie zimą? Jeśli tak, to zapewne filtr kabinowy lata świetności miał już za sobą. Może być zatkany przez najróżniejsze rzeczy – liście, kurz i nagromadzoną wilgoć. Zablokowany filtr kabinowy skutkuje zamkniętym obiegiem powietrza w samochodzie. Wystarczy raz na jakiś czas do niego zajrzeć i porządnie go wytrzepać, lub wymienić na nowy.

5) Stukanie zawieszenia podczas jazdy po nierównościach

Gdy podczas jazdy po nierównościach usłyszycie delikatne stukanie z okolic kół, prawdopodobnie będzie to świadczyć o zużytych lub źle działających końcówkach łączników stabilizatora. W efekcie koniecznie będziecie musieli się udać na stację diagnostyczną, by profesjonaliści zajęli się zawieszeniem.

PATRYK OGORZAŁEK

6) Pulsujący pedał hamulca

Jeśli podczas jazdy z większą prędkością zaczniecie hamować, a pedał zacznie drżeć i pulsować, może to oznaczać, że tarcze hamulcowe są krzywe. Do takiej usterki dochodzi głównie w momencie wjazdu w kałużę, gdy zimna woda gwałtownie schładza rozgrzane tarcze hamulcowe. Nie jest to usterka, którą można naprawić samemu. Są dwie opcje naprawy. Jeśli tarcza jest wystarczająco gruba (czyli nowa) zostanie przetoczona, a jeśli nie – konieczna będzie wymiana na nową.

7) Nierówna opona

Choć opony zużywają się powoli, mogą to też robić nierównomiernie. Dlatego niektórzy wulkanizatorzy apelują, bo co sezon zamieniać ogumienie osiami (przednie opony mają trafić na tylną oś i na odwrót). Nierówne zużycie opon może być skutkiem bardzo gwałtownego zahamowania (z wyłączonym systemem ABS), które prowadzi do stopienia fragmentu opony, lub nieprawidłowym ustawieniem geometrii zawieszenia. Nierównomiernie zużyte opony zauważymy tylko w skrajnych przypadkach – opona może stukać i wydawać dziwne dźwięki podczas jazdy. Tę usterkę łatwo pomylić z awarią zawieszenia, zatem konieczna będzie konsultacja ze specjalistą.

8) Przegrzewanie się silnika

Jeśli podczas jazdy w korku silnik się grzeje, może to świadczyć o różnych usterkach. Podstawowa to awaria wentylatora lub brudny układ chłodzenia. Również chłodnica może być uszkodzona albo zabrudzona. Ponadto sprzęgło wiskotyczne może być zepsute i wentylator nie będzie działać równo z obrotami silnika. W tym przypadku bez pomocy mechaników się nie obejdzie.

Kontrolka oleju silnikowegoKontrolka oleju silnikowego Fot. Starter

9) Mrugająca kontrolka oleju na niskich obrotach

Jeśli stoimy w korku i na niskich obrotach zaczyna nam mrugać kontrolka oleju, może to znaczyć, że nasz silnik jest w stanie agonalnym. W tym wypadku należy tak szybko, jak to możliwe zasięgnąć porady fachowców. Czasem może wystarczyć wymiana panewek w silniku. Jednak w momencie zapalenia się czerwonej kontrolki, z braku ciśnienia silnik może zostać trwale i nieodwracalnie uszkodzony.

10) Zagrzane bębny hamulcowe

Coraz mniej samochodów jest wyposażonych w bębny hamulcowe. Z prostego powodu – takie hamulce znacznie gorzej od tarczowych odprowadza ciepło. Dlatego szczególnie po dłuższej jeździe możemy poczuć charakterystyczny swąd, a tylne felgi mogą być bardzo gorące. To pierwszy objaw zapieczonych bębnów hamulcowych, w których szczęki przywarły do wewnętrznej strony bębna na skutek wysokiej temperatury. Aby to naprawić należy rozebrać hamulec, wymienić szczęki, a czasem nawet ich rozpieracz i sprężynę. O hamulce, jako nasz gwarant bezpieczeństwa powinniśmy dbać, stąd przypieczone tłoczki należy naprawić najszybciej jak się da.

Więcej o:
Copyright © Agora SA