W całej Polsce budowane są odcinki dróg, które po oddaniu do ruchu umożliwią komfortowe i bezpieczne przemieszczenia się po całym kraju. Do końca 2019 roku kierowcy pojadą nowymi trasami o łącznej długości 490 kilometrów.
Już niedługo autostrada A1 poprowadzi z południa kraju aż nad morze. W tym roku planowane do oddania są cztery odcinki A1 na Śląsku o łącznej długości ok. 57 km.
Oddane do ruchu fragmenty autostrady zapewnią najnowocześniejsze połączenie mieszkańcom Katowic i okolicznych miast z Częstochową i dalej z Łodzią i Trójmiastem. Do całkowitego zakończenia prac na A1 potrzebna jest finalizacja odcinków na terenie woj. śląskiego i łódzkiego. Poszczególne odcinki: "A" (węzeł Tuszyn - węzeł Piotrków Trybunalski Południe o długości 15,9 km), "C" (Kamieńsk - Radomsko o długości 16,7 km), "D" (Radomsko - granica województwa śląskiego o długości 7 km) oraz na terenie śląskiego odcinek "E" (gr. woj. łódzkiego - węzeł Rząsawa (bez węzła) o długości 16,9 km), zaplanowano do oddania nie później niż w 2022 roku.
W województwie zachodniopomorskim, między Szczecinem a Koszalinem, budowana jest droga ekspresowa S6. Roboty trwają na sześciu odcinkach o łącznej długości 120 km i fragmencie obwodnicy Koszalina i Sianowa. Zaawansowanie robót na niektórych odcinkach przekracza już 90 procent i w najbliższych miesiącach będą głównie wykonywane nawierzchnie i roboty wykończeniowe. Wykonawcy wykorzystali okres zimowy, w którym były dość sprzyjające warunki przede wszystkim do prac przy obiektach mostowych. Oddawanie do ruchu tej trasy planowane jest stopniowo od maja do października bieżącego roku. Droga skróci czas przejazdu między Szczecinem a Koszalinem o blisko godzinę, a w okresie wakacyjnym jeszcze bardziej.
Nowa ekspresowa "szóstka" będzie zapewniała płynność ruchu nawet podczas weekendów wakacyjnych, a jej nowy przebieg w pobliżu Kołobrzegu znacznie poprawi skomunikowanie pasa nadmorskiego i usprawni dojazd turystów z całej Polski i z zagranicy na bałtyckie plaże. Ekspresowa "szóstka" to nie tylko korzyść dla mieszkańców woj. zachodnio-pomorskiego ale dla wszystkich turystów wybierających się w okresie wakacyjnym nad Bałtyk.
W ramach prac prowadzonych na trasie S3 powstaje obecnie odcinek od Bolkowa przez Lubawkę do granicy polsko-czeskiej, o długości ok. 31,5 km. Termin ukończenia odcinka od Bolkowa do Kamiennej Góry to pierwsza połowa 2023 roku, natomiast zakończenie odcinka od Kamiennej Góry do granicy państwa planowane jest w drugiej połowie 2021 roku. W ramach tej inwestycji powstanie najdłuższy w Polsce drążony w skale tunel drogowy o długości ok. 2300 m.
W realizacji pozostaje jeszcze 14-kilometrowy odcinek S3 od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ o długości nieco ponad 14 km. Tu wykonawca znajduje się już w zwłoce, więc przerwa zimowa nie obowiązywała i prace odbywały i odbywają się w trybie ciągłym, na ile pozwalała na to pogoda. Wykonawca udostępnił do tej pory częściowo do ruchu trzy węzły (Kaźmierzów, Polkowice, Lubin Północ). Obecnie przekroczenie daty zakończenia robót na całym odcinku wynosi około 9 miesięcy. Stan zaawansowania rzeczowego szacowany jest na ok. 75%.
W niedalekim sąsiedztwie drogi ekspresowej S3 powstaje obwodnica Bolkowa, o długości ok. 17, 5 km. Obwodnica pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Bolkowa, co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w obrębie miejscowości.
W województwach kujawsko-pomorskim i wielkopolskim trwa budowa drogi ekspresowej S5. Obecnie na terenie Wielkopolski realizowane są trzy odcinki z Poznania do Radomicka o długości ponad 50 kilometrów, z czego na jednym odcinku (Poznań-Wronczyn) ruch odbywa się jednym pasem. Oddanie do ruchu drugiego pasa planowane jest na koniec czerwca, natomiast pozostałe odcinki (tj. Wronczyn - Kościan- Radomicko) w czwartym kwartale tego roku S5 docelowo połączy Nowe Marzy (A1), Bydgoszcz, Poznań (A2) i Wrocław (A8) oraz zapewni sprawną komunikację pomiędzy województwami dolnośląskim, wielkopolskim i kujawsko-pomorskim.
W ramach budowy połączenia między Gdańskiem a Warszawą w ciągu drogi ekspresowej S7 budowane są cztery odcinki między Napierkami a Płońskiem: Napierki - Mława (14 km), Mława - Strzegowo (21,5 km), Strzegowo - Pieńki (23,4 km) oraz Pieńki - Płońsk (13,8 km). Łączna wartość tych zadań to ok. 1,7 mld zł, a łączna długość wynosi 72,7 km. Planowane udostępnienie kierowcom ma nastąpić w drugim kwartale 2021 roku, co pozwoli skrócić czas przejazdu ze stolicy do Trójmiasta o ok. 20 minut.
Trasa S7 poprowadzi na południe od Warszawy do Krakowa i dalej na Podhale i jest budowana na terenie województw: mazowieckiego, świętokrzyskiego oraz małopolskiego. W województwie mazowieckim na odcinku Warszawa-Grójec. Planowane zakończenia robót to marzec 2021 r. Po oddaniu do ruchu tego odcinka, kierowcy od Południowej Obwodnicy Warszawy aż do granicy województwa mazowieckiego będą mieli do dyspozycji 122 km drogi ekspresowej.
Na terenie województwa świętokrzyskiego S7 jest budowana na odcinkach: granica województwa mazowieckiego i świętokrzyskiego - Skarżysko-Kamienna oraz Chęciny - Jędrzejów. Zgodnie z kontraktem roboty na pierwszym z odcinków powinny zakończyć się w maju 2020 roku, ale wykonawca już zadeklarował, że przy sprzyjających warunkach pogodowych udostępni ciąg główny drogi ekspresowej do końca tego roku. W okresie zimowym, na skarżyskim odcinku S7 kontynuowane były prace m.in. na obiektach mostowych i roboty ziemne.
Odcinek drogi ekspresowej S7 Chęciny - Jędrzejów został udostępniony kierowcom w 2018 roku, ale w najbliższych miesiącach do wykonania zostały roboty na terenie miejsc obsługi podróżnych, na drogach dojazdowych oraz na moście w Brzegach. Prace przy konstrukcji tego obiektu kontynuowane były w okresie zimowym. W ubiegłym roku oddana do użytkowania została droga ekspresowa S7 na odcinku obwodnicy Radomia. W ramach tego kontraktu wykonawca wyremontuje trzy odcinki dawnej drogi krajowej nr 7 o łącznej długości 27 km. Te roboty planowane są do końca sierpnia tego roku.
W 2019 r. planowane jest rozpoczęcie budowy odcinka S7 na północ od Krakowa Szczepanowice - Widoma. Trwa procedura uzyskiwania ZRID (zgody na realizację inwestycji drogowej), oraz przygotowanie projektu odcinka Widoma - Kraków, na którym prace budowlane rozpoczną się w na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2020 r. Również dla odcinka od granicy woj. świętokrzyskiego do Miechowa trwa procedura uzyskiwania ZRID i jej wydanie oczekiwane jest w tym roku, co umożliwi ogłoszenie przetargu na projekt i budowę.
W województwach mazowieckim i lubelskim budowana jest droga ekspresowa S17. W 2019 roku planowane są do oddania odcinki od w. Lubelska do w. Kurów Zachód, z wyłączeniem obwodnicy Kołbieli, gdzie ruch może odbywać się tymczasowo po budowanej trasie. To łącznie blisko 87 km, plus niecałe dziewięć kilometrów obwodnicy Kołbieli. W budowie będą co prawda jeszcze dwa węzły: Lubelska i Zakręt (łącznie ok. pięć km trasy) ale i tak czas przejazdu z rogatek Warszawy do Centrum Lublina zajmie mniej niż półtorej godziny.
Po oddaniu do ruchu wspomnianych odcinków S17 i będącej w realizacji trasy S19 od Lublina do Rzeszowa, podróżujący z Podkarpacia do stolicy, jak również dalej na północ do Trójmiasta, będą mogli pokonać całą trasę po drogach ekspresowych. W połowie 2021 roku ukończone zostaną odcinaki na terenie woj. lubelskiego, a kompletną S19 od Lublina do Rzeszowa pojedziemy w połowie 2022 r.
Północny wschód Polski to droga ekspresowa S61 (Via Baltica), której trzy fragmenty zaplanowane są do oddania w trzecim kwartale 2021 roku. Są to odcinki: Szczuczyn - węzeł Ełk Południe (ok. 23 km), węzeł Ełk Południe - węzeł Wysokie (ok. 20 km wraz z połączeniem z obwodnicą Ełku w ciągu S16 o długości ok. 4 km), węzeł Wysokie - Raczki (ok. 20 km).
Via Baltica pomiędzy stolicami Polski i Estonii ma długość niemal 1000 km. Z roku na rok na obecnych szlakach rośnie natężenie ruchu pojazdów, w tym dużych ciężarówek przewożących towary z północy na zachód Europy. Leżąca w europejskim korytarzu transportowym trasa łączy Morze Północne z Bałtykiem. W pierwszej kolejności kraje leżące wzdłuż Via Baltica wzmocniły nawierzchnię istniejących dróg, zbudowały krótkie odcinki obwodnic (często tylko jednojezdniowe) a obecnie wraz z rosnącym ruchem realizują lub planują nowe inwestycje już w układzie docelowym. Kierowcy korzystają już z 88 km dróg ekspresowych leżących w szlaku Via Baltica, a kolejne 256 km jest w budowie. Cała trasą od Warszawy do granicy z Litwą pojedziemy w 2021 roku.
Źródło: GDDKiA