Jak skutecznie zdezynfekować klimatyzację?

W dzisiejszych czasach znaczna większość samochodów posiada na pokładzie klimatyzację. Niestety w tym układzie gromadzi się wilgoć, co sprzyja namnażaniu się bakterii i grzybów. Jak dbać o klimatyzację i skutecznie zdezynfekować układ?

Obecnie klimatyzacja jest standardowym wyposażeniem nowych samochodów. Poza oczywistymi korzyściami wynikającymi z jej posiadania, należy być przygotowanym na obowiązki związane z konserwacją. Zaniedbanie tej kwestii może być nie tylko kosztowne, ale także groźne dla zdrowia. W układzie klimatyzacji panują idealne warunki do rozwoju drobnoustrojów.

Co skrywa nieczyszczony układ klimatyzacji?

Zapach pleśni i stęchlizny wydobywający się z nawiewów świadczy o zaawansowanym rozwoju bakterii i grzybów, które mogą negatywnie wpływać na nasze zdrowie i samopoczucie. Jednym z najczęściej spotykanych w klimatyzacji mikroorganizmów są bakterie rodzaju Bacillus. Wywołują one najróżniejsze infekcje – od problemów skórnych, po posocznicę czy nawet zapalenie opon mózgowych. W układzie klimatyzacji znajdziemy także Brevundimonas vesicularis, które odpowiadają m. in. za zapalenie otrzewnej i septyczne zapalenie stawów. Pasażerom grożą także Aerococcus viridans i Elizabethkingia meningoseptica – pierwsza z nich powoduje infekcje dróg moczowych i zapalenie wsierdzia, a druga jest szczególnie niebezpieczna dla osób z obniżoną odpornością. Jak skutecznie wyczyścić klimatyzację, aby pozbyć się z niej wszystkich drobnoustrojów?

Zobacz wideo

Metody czyszczenia i dezynfekcji

Obecnie na rynku stosuje się kilka metod dezynfekcji klimatyzacji. Warsztaty specjalizujące się w jej obsłudze najczęściej używają preparatów chemicznych w sprayu. Popularne jest także czyszczenie za pomocą ultradźwięków czy ozonowanie – te sposoby najlepiej sprawdzają się przy nieinwazyjnym czyszczeniu kanałów wentylacyjnych i wnętrza samochodu. Ich wadą jest to, że nie czyszczą parownika, w którym zbierają się osady. Najczęściej stosowaną i najbardziej skuteczną metodą dezynfekcji jest bezpośrednie rozprowadzenie preparatu dezynfekującego w kanałach wentylacyjnych i na parownik. Wadą tego rozwiązania jest ryzyko dostania się środka do elektryki samochodu, jeśli kanał wentylacyjny jest nieszczelny.

Specjalistyczne preparaty

Kluczowym aspektem jest dobór odpowiedniego preparatu. Aby skutecznie zwalczyć drobnoustroje rozwijające się w układzie klimatyzacji, konieczny jest preparat o właściwościach biobójczych. Ze względu na ich skład chemiczny, przed wprowadzeniem do obrotu obowiązkowo podlegają one ocenie i rejestracji. Na terenie całej Unii Europejskiej produkty tego typu mogą być stosowane jedynie po uzyskaniu odpowiedniego pozwolenia. W Polsce zgodę na wprowadzenie do obrotu wydaje Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Na etykiecie takiego środka powinien znajdować się numer pozwolenia – jeśli go nie ma, prawdopodobnie preparat służy tylko do czyszczenia, a nie do dezynfekcji.

Najsłabsze ogniwo: parownik

Jednym z bardziej newralgicznych punktów w czyszczeniu układu klimatyzacji jest parownik. Jego prawidłową dezynfekcję gwarantuje użycie metody ciśnieniowej. Obejmuje ona użycie metalowej sondy podłączonej do pistoletu pneumatycznego, która umożliwia dostęp do komory parownika. Urządzenie generuje odpowiednio wysokie ciśnienie, dzięki czemu preparat wypłukuje zalegające, zakażone osady i dociera do wszystkich zakamarków. Zaleca się zużycie co najmniej 0,5 litra płynu do dezynfekcji – jego nadmiar odprowadzany jest przez odpływ wody kondensacyjnej. Dlatego należy pamiętać o ustawieniu wanny w odpowiednim miejscu pod samochodem, tym bardziej, że efekt bywa spektakularny – zwłaszcza, gdy parownik nie był prawidłowo czyszczony i dezynfekowany przez kilka lat. Wypływający spod samochodu zielony szlam bardzo mocno działa na wyobraźnię. Poza parownikiem należy pamiętać o dezynfekcji wszystkich kanałów wentylacyjnych, np. przy pomocy preparatu w sprayu wyposażonego w odpowiednią sondę.

Najczęściej popełniane błędy

Najczęstszym błędem podczas czyszczenia układu klimatyzacji jest zastosowanie preparatu, który nie posiada właściwości biobójczych. W takim przypadku należy sprawdzić na jego etykiecie, czy posiada pozwolenie wydane przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych i czy nie jest przeterminowany.

Zdarza się również, że parownik nie został prawidłowo oczyszczony i zdezynfekowany. Zaleca się, aby każdorazowo czyścić i dezynfekować parownik metodą ciśnieniową. W niektórych przypadkach może być potrzebna wymiana parownika na nowy.

Błędem popełnianym przez warsztaty wykonujące dezynfekcję klimatyzacji jest także niewłaściwe osuszenie układu. Po dezynfekcji należy otworzyć wszystkie kanały wentylacyjne, a wentylator ustawić na maksymalne obroty i przy włączonej klimatyzacji parokrotnie zmieniać nastaw termostatu z minimum na maximum i na odwrót. Całą procedurę należy przeprowadzić w masce, przy otwartych drzwiach samochodu, a następnie dokładnie go przewietrzyć.

Błędem jest także brak wymiany filtra kabinowego. Po parowniku, jest to element układu klimatyzacji, w którym najszybciej namnażają się grzyby i bakterie. Filtr kabinowy powinien być wymieniany co najmniej 2 razy w roku. Pozostawienie starego filtra po dezynfekcji układu klimatyzacji jest równoznaczne z brakiem wykonania usługi.

Dezynfekcja klimatyzacji nie jest trudną procedurą. Jednak, aby przyniosła oczekiwany skutek należy ją wykonać z należytą starannością i przy użyciu odpowiednich środków. Zaniedbania w tym zakresie mogą mieć przykre konsekwencje dla zdrowia, a nawet życia.

Źródło: Würth Polska

Czyszczenie klimatyzacjiCzyszczenie klimatyzacji Wurth Polska

Więcej o:
Copyright © Agora SA