Rusza przebudowa autostrady A2 - żegnamy bramki przy Pruszkowie

Autostrada A2 na odcinku Warszawa-Łódź miała być płatna, zatem podczas projektowania uwzględniono budowę punktu poboru opłat w Pruszkowie. Opłaty nie doszły do skutku, a siedem "wysp" tylko spowalniało ruch. Już jutro ruszą prace związane z ich demontażem.

Niedawno podpisano umowę na budowę trzeciego pasa ruchu na autostradzie A2 od węzła Łódź Północ do granicy z województwem mazowieckim. Lada dzień zostanie wskazana najkorzystniejsza oferta na poszerzenie A-dwójki do węzła Konotopa. Już od 13 marca ruszają prace likwidacji wysp na nieczynnym punkcie poboru opłat w Pruszkowie.

Zobacz wideo

Kierowcy najszybciej odczują zmiany jakie zajdą na PPO Pruszków. Rozebranych zostanie siedem wysp segregacyjnych i wyremontowana nawierzchnia betonowa. Po wykonaniu oznakowania poziomego i ustawieniu barier kierowcy będą mieli do dyspozycji dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Ruch będzie odbywał się płynnie, bez ograniczenia prędkości tak jak obecnie. Zakończenie robót przewidziano na 30 czerwca br.

A2A2 bbialecka

Trzypasmowa A2

Na efekty pracy projektantów, którzy opracują analizę techniczną z elementami koncepcji na budowę trzeciego pasa ruchu i uzyskają decyzję środowiskową, poczekamy 19 miesięcy. Dotyczy to zarówno odcinka w woj. łódzkim, na który dziś podpisano umowę z wykonawcą (długość 46,2  km, Transprojekt Gdański, wartość blisko 2,5 mln zł) jak i w woj. mazowieckim (długość 43 km, wpłynęło pięć ofert, o wartości od 3,1 do 4,6 mln zł). Dalszym etapem będzie ogłoszenie przetargów w trybie projektuj i buduj na realizację inwestycji, czyli poszerzenie blisko 90 km autostrady A2 o dodatkowy pas ruchu wykorzystując na ten cel szeroki pas zieleni. Zakończenie inwestycji planowana jest na połowę 2025 r.

Natężenie ruchu

Poszerzenie autostrady A2 związane jest z rosnącym natężeniem ruchu oraz planowaną realizacją Centralnego Portu Komunikacyjnego w sąsiedztwie autostrady. Generalny Pomiar Ruchu wykonany w 2015 r. wykazał, że na odcinku Łódź Północ – Wiskitki było to ok. 40 tys. pojazdów na dobę, Wiskitki - Grodzisk Maz. 45 tys. pojazdów na dobę, pomiędzy Grodziskiem Maz. a Pruszkowem wzrosło osiągając ok. 57 tys. pojazdów na dobę, natomiast na wlocie do Warszawy pomiędzy Pruszkowem a Konotopą liczba pojazdów sięgnęła  ok. 75 tys. pojazdów na dobę. Przeprowadzony w 2017 r. pomiar ruchu na odcinku pomiędzy Wiskitkami a Grodziskiem Maz. wykazał wzrost o 13 tys. pojazdów na dobę w stosunku do danych z 2015 r. Dodatkowy pas ruchu pozwoli zwiększyć płynności a tym samym poprawę bezpieczeństwa ruchu.

Przebudowa autostrady A2 - znikają bramki na PPO PruszkówPrzebudowa autostrady A2 - znikają bramki na PPO Pruszków GDDKiA

Więcej o:
Copyright © Agora SA