Zmiany w leasingach miały załamać rynek. Wszystko wskazuje jednak na to, że nic takiego się nie wydarzy

Piotr Kozłowski
Eksperci byli w błędzie. Marki premium w Polsce radzą sobie doskonale, notując kolejne wzrosty sprzedaży. A na początku tego roku miało być zupełnie inaczej.

Początek roku miał załamać rynek leasingów w Polsce. Wszystko przez nowe przepisy podatkowe uderzające w tych, którzy byli zainteresowani zakupem samochodów droższych niż 150 tys. zł - od 1 stycznia wartość rat leasingowych jest kosztem podatkowym wyłącznie do tej kwoty. Jak wynika z najnowszych danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów, nowe przepisy nie odstraszyły jednak przedsiębiorców - obawy ekspertów i komentatorów były przedwczesne.

Marki premium mocno w górę

W lutym 2019 roku Polacy kupili i zarejestrowali 5 671 samochodów klasy premium, o 12,5 proc. więcej w porównaniu ze styczniem tego roku oraz o 18,6 proc. więcej w zestawieniu z lutym roku 2018. Sprzedaż aut w tym segmencie zachowywała się odmiennie niż cały rynek nowych samochodów osobowych, w przypadku którego wzrosty rok do roku były na minimalnym plusie. W styczniu i w lutym 2019 roku Polacy kupili i zarejestrowali 10 712 aut klasy premium, o 7,8 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.

- czytamy w raporcie przygotowanym przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Najpopularniejsze marki i modele premium w Polsce

W lutym tego roku najwięcej samochodów klasy premium sprzedał w Polsce Mercedes (2897 samochodów, czyli 0 10,4 proc. więcej niż rok temu - do wyniku nie wlicza się osobowych wersji vanów, ale uwzględnia się klasę V). Drugie było BMW (2509 i ogromny skok procentowy wynoszący 62 proc. względem lutego 2018), a trzecie Audi, które sprzedało 1926 samochodów. Audi było jedyną marką z "wielkiej trójki", które zaliczyło spadek sprzedaży względem ubiegłego roku (aż o 25,5 proc.). Czwarte było Volvo, które deptało marce z Ingolstatd po piętach - sprzedało 1754 (+11,7 proc.). Kolejne marki w zestawieniu są daleko w tyle.

W zestawieniu najpopularniejszych modeli premium lider pozostaje bez zmian - polski rynek zdominowało Volvo XC60, które z wynikiem 454 sprzedanych egzemplarzy zostawiło w tyle BMW serii 5 (308) i BMW serii 3 (238). 

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.