ITS bije na alarm - aż 4 na 10 płynów hamulcowych nie spełnia norm, a 22 proc. kierowców nigdy go nie wymienia

Filip Trusz
Złej jakości płyn wydłuża, a w skrajnych wypadkach może całkowicie uniemożliwić hamowanie pojazdu. A tymczasem Instytut Transportu Samochodowego ostrzega - nie dość, że Polacy używają płynów wątpliwej jakości, to wielu w ogóle nie dba o wymianę.

Aż 4 na 10 płynów hamulcowych nie spełnia norm

Wyniki badania wykazały, że cztery z dziesięciu płynów nie spełniały określonych w normie wymagań. Zbyt niską wartość temperatury wrzenia płynu wykazały cztery płyny, a dwa spośród nich podczas badania prawie całkowicie odparowały, przy okazji wykazując brak odporności na utlenianie. W ich przypadku na materiałach laboratoryjnych pojawiły się również wżery korozyjne.

- mówi Ewa Rostek, kierownik Centrum Badań Materiałowych ITS.

Instytut Transportu Samochodowego przebadał 10 najpopularniejszych w Polsce płynów hamulcowych. Przede wszystkim sprawdzono wartość temperatury wrzenia i lepkość, czyli parametry decydujące o jakości płynu. Aż 4 nie spełniły norm.

Zobacz wideo

Czym grozi płyn hamulcowy złej jakości?

Jakość płynu hamulcowego ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

Jeżeli używamy płynu złej jakości, to musimy się liczyć z wydłużoną drogą hamowania, co w wielu sytuacjach może się zakończyć tragicznie. Co więcej, w skrajnych przypadkach zły płyn hamulcowy może w ogóle uniemożliwić nam wyhamowanie samochodu.

ITS zwraca uwagę, że przy jeździe 100 km/h sprawny układ hamulcowy zacznie działać na 100 proc. po 5 metrach od wciśnięcia hamulca. Mając płyn niespełniający wymaganych parametrów, droga hamowania będzie nawet 7,5-krotnie dłuższa, a samochód zacznie hamować dopiero po 35 metrach od chwili, gdy pedał hamulca został wciśnięty.

Wypadek (zdjęcie ilustracyjne)Wypadek (zdjęcie ilustracyjne) Fot. Patryk Ogorzalek / Agencja Wyborcza.pl

27 proc. jeżdżących po Polsce samochodów wymaga natychmiastowej wymiany płynu hamulcowego

Przy okazji badania jakości sprzedawanego w Polsce płynu hamulcowego ITS zwrócił uwagę także na fakt, że Polacy nie przejmują się jakością układu hamulcowego w swoich samochodach. Żeby działał sprawnie nie wystarczy regularna wymiana klocków i tarcz. Płyn hamulcowy również traci z czasem swoje właściwości. Eksperci zalecają, by wymieniać go co 2-3 lata.

Tymczasem badania ITS-u wskazują, że:

  • 22 proc. polskich kierowców nigdy nie zlecało jego wymiany,
  • a w 27 proc. zweryfikowanych pojazdów kwalifikował się on do natychmiastowej zmiany.
Czy wymieniasz regularnie płyn hamulcowy w swoim samochodzie?
Więcej o: