• Link został skopiowany

Oszustwa mechaników. Pięć najczęstszych metod i pięć sposobów, jak się przed nimi chronić

Piotr Kozłowski
Jeśli złodziej chce ukraść auto, zrobi to. Bez względu na liczbę zabezpieczeń. Podobnie jest z mechanikami - jeśli chcą oszukać klienta, to oszukają. Oszustwa mechaników będą się zdarzać, ale są metody, które mogą ich do tego zniechęcić.
Przez nieuczciwych mechaników samochodowych cierpi cała branża. Fot. Shutterstock
Marcin Kasprzak
- Podejrzewałem poważną awarię elektroniki w swoim aucie. Po lekturze forum użytkowników tego modelu byłem przerażony kosztem naprawy (prawie 2 tys. za jakiś sterownik silnika). W ASO naprawę wycenili na 3,4 tys. zł. Rzetelny mechanik w osiedlowym warsztacie naprawił auto w ciągu 15 minut (przetarty kabel od masy). Naprawa - 20 zł.

- pisze użytkownik st.bareja na forum Moto.pl.

Z badania CBOS wynika, że rzemieślnicy wykonujący różne usługi i naprawy cieszą się sporym zaufaniem społecznym - ich uczciwość i rzetelność oceniana jest wyżej niż w przypadku lekarzy, policjantów czy sędziów. Co prawda badanie CBOS nie wyszczególnia mechaników, ale zaliczają się oni do rzemieślników wykonujących naprawy. Z forum Moto.pl płynie jednak zupełnie inny wniosek. Czytelnicy licznie opisują oszustwa mechaników. Najczęściej używają tych samych słów: złodziej, oszust, naciągacz.

>>> TRWA PLEBISCYT THE BEST OF MOTO. ZAGŁOSUJ NA SAMOCHÓD ROKU MOTO.PL I WYGRAJ NOWĄ HONDĘ CIVIC <<<

Jakie są popularne oszustwa mechaników?

Metod naciągania klienta przez nieuczciwych mechaników jest wiele, ale wyróżniliśmy pięć najważniejszych i najpopularniejszych metod oszustwa w warsztacie.

  1. Celowo błędna diagnoza. Nieuczciwy mechanik chce zarobić na naprawie, która nie jest konieczna. Wymienia - lub tylko tak mówi mówi - części, które były sprawne.
  2. Kradzież części. Podmiana sprawnych części na słabsze, zużyte, to kolejna metoda na naciągnięcie klienta. Najczęściej łupem mechaników-złodziei padają katalizatory i filtry cząstek stałych, a dokładniej ich najcenniejsze wkłady. Obudowy zostają na miejscu.
  3. Stosowanie tanich płynów i olejów, a wystawianie rachunku za droższe odpowiedniki.
  4. Wykorzystywanie samochodów klientów w celach prywatnych. Pod pretekstem jazdy testowej nieuczciwi mechanicy potrafią podróżować na koszt klienta.
  5. Wymówki w stylu "musi tak być", "to się dotrze". Niewykonanie naprawy lub wykonanie jej w zły sposób często skutkuje niepokojącymi dźwiękami, których nie można bagatelizować.

Jak uniknąć oszustwa w warsztacie samochodowym?

Każda wizyta w warsztacie powinna wiązać się z pięcioma czynnościami, które kierowca może wykonać. Nie wymagają one znajomości budowy samochodu, a utrudniają oszustwa mechaników.

  1. Sporządź protokół zdawczo-odbiorczy. Zawrzyj w nim stan licznika i zbiornika paliwa, zaznacz rysy, wgniecenia w karoserii, etc. Im więcej szczegółów, tym lepiej. 
  2. Poproś o kosztorys. Jeszcze przed dokonaniem naprawy poproś o szacunkowe wyliczenia. Kosztorys musi być spisany i podpisany przez ciebie i warsztat/mechanika. Zadbaj też o to, by znalazł się w nim przewidywany czas naprawy. Zaznacz, że każda nieprzewidziana usterka musi być ci na bieżąco zgłaszana - bez twojej zgody mechanik nie będzie mógł dokonać ewentualnych napraw. Warto już na tym etapie zaznaczyć, że po naprawie chcesz odebrać wszystkie wymienione części.
  3. Upomnij się o potwierdzenie naprawy. Po wykonanej naprawie warsztat musi wystawić paragon lub fakturę. Najlepiej jeśli na dokumencie będą wyszczególnione wszystkie wykonane czynności.
  4. Zapytaj o zużyte części. To szczególnie istotne w przypadku drogich napraw.
  5. Dokładnie sprawdź samochód przed opuszczeniem warsztatu. Jeśli pojawiły się uszkodzenia, których nie było w dniu oddania auta, poinformuj o nich mechanika.

Najważniejsza zasada: Jak najwięcej szczegółów dotyczących naprawy warto mieć na piśmie. Słowne ustalenia nie są żadnym dowodem oszustwa w warsztacie, a to istotne, jeśli chcesz dobiegać swoich praw przed sądem.

Jeśli zostałeś oszukany przez mechanika zanim rozpoczniesz sądową batalię, możesz również skorzystać ze swoich praw konsumenta, składając skargę do rzecznika.

Zobacz wideo
Więcej o: