Opinie Moto.pl: Nowe Audi A1 - MINI ma poważnego konkurenta

Najnowsza generacja Audi A1 została poprawiona nie tylko pod względem stylistycznym, ale też technologicznym i pod względem właściwości jezdnych. Można powiedzieć, że mamy do czynienia z zupełnie nowym autem.

Nowe Audi A1 wyładniało. Jest bardziej „ostre”. Nowa generacja została zbudowana na tej samej płycie podłogowej co Volkswagen Polo oraz Seat Ibiza. Wyróżnia się między innymi segmentowymi światłami LED z przodu i z tyłu. Nie mogło też zabraknąć typowej atrapy chłodnicy czy przednich wlotów powietrza, nawiązujących do legendarnego Audi Quattro.

Nowe Audi A1
Nowe Audi A1 fot. Maciej Gis

Dzięki terapii powiększającej, auto zyskało parę cennych centymetrów, co pozwoliło na powiększenie bagażnika do 335 litrów. Warto też zaznaczyć, że nowa A1 będzie oferowana jedynie w pięciodrzwiowej odmianie.

To nie koniec nowości. Podobnie jak w przypadku innych modeli Audi, również ten mały mieszczuch będzie miał możliwość personalizacji.

Ciekawie prezentuje się połączenie czarnego dachu z niebieskim nadwoziem czy połączenie czarnego dachu i czerwonego koloru. Do tego w niektórych odmianach można też zamówić białe alufelgi.

Audi A1 oferuje wiele opcji

Jak łatwo się domyślić, skoro A1 jest zbudowane na tej samej płycie podłogowej co Polo czy Ibiza to konstrukcja zawieszenia w tych modelach jest zbliżona. Z tyłu zastosowano belkę skrętną. Producent z Ingolstadt przewidział jednak dla swoich klientów trzy warianty amortyzatorów: zwykłe, sportowe oraz adaptacyjne.

Podczas pierwszych jazd mogłem przekonać się o zaletach sportowego ustawienia zawieszenia. Auto prowadzi się jak gokart. Krótki zwis przedni i tylny oraz stosunkowo duży rozstaw osi (2,56 m), jak też obniżenie pojazdu o 13 mm pozytywnie wpływają na wrażenia z jazdy.

Dodatkowo bezpośredni układ kierowniczy pozwala świetnie wyczuć samochód. Na krętych drogach miejskich jest to przydatny zestaw, który wywołuje uśmiech na twarzy.

Niestety, jest też druga strona medalu. Choć pod względem jazdy nie można niczego zarzucić małemu A1 to przy sportowym zawieszeniu z pewnością odczuwalny jest każdy wybój.

Nowe Audi A1
Nowe Audi A1 fot. Maciej Gis

Również we wnętrzu sporo się zmieniło. Miejskie Audi przeszło rewolucję technologiczną. Każda wersja jest wyposażona w cyfrowy wyświetlacz zegarów (dostępna w trzech opcjach). Nie zabrakło tez dużego wyświetlacza centralnego skupionego na kierowcy. Szkoda tylko, że w aucie premium nie zadbano o lepsze wykończenie niektórych elementów. Najlepszym tego przykładem są boczki drzwi, które wykonane są z twardego plastiku. Co prawda jest on poprawnej jakości (w Skodzie Fabii są materiały podobnej jakości), ale po premium oczekuje się więcej.

Będzie odmiana S1

Ekipie z Ingolstadt udało się wyciągnąć z małego A1 całkiem sporo. W szczególności biorąc pod uwagę, że w modelach testowych pod maską pracował trzycylindrowy silnik o objętości skokowej 1-litra i mocy 116 KM.

Jednostka ta dobrze sprawdza z przekładnią automatyczną. i mimo małej mocy zapewnia odpowiednie przyspieszenia. Jest to w pewnym sensie skutek małej masy, która wynosi 1165 kg. Dodatkowo Audi zadbało o odpowiednią oprawę dźwiękową. W A1 zastosowano nagłośnienie Bang&Olufsen z systemem 3D oraz emiter dźwięków silnika w trybie Dynamic. Dzięki temu ma się wrażenie, że pod maską pracuje 2-litrowa jednostka.

Jak przystało na Audi nie mogło też zabraknąć innych jednostek napędowych. Wśród nich jest choćby 1,5-litrowa "benzyna" o mocy 150 koni mechanicznych.

Jednak najciekawsze dopiero przed nami. Otóż w gamie ma się pojawić odmiana z 2-litrowym silnikiem o mocy 200 KM. A to nie koniec pikantnych informacji - firma z Ingolstadt planuje wypuścić odmianę S1!

Nowe Audi A1 - ceny

Miejskie Audi niestety nie należy do najtańszych. Choć była cicha nadzieja, że najmniejszy model z Ingolstadt będzie przyjazny cenowo to okazuje się, że nie jest tak do końca. Odmiana, którą miałem okazję testować została skonfigurowana na bagatela prawie 180 tys. zł. Jest to sporo jak za ten samochód, bo choć w wyposażeniu znajdziemy m.in. systemy multimedialne i connectivity ale z drugiej strony brakuje choćby skórzanej tapicerki, czy podgrzewanych siedzeń.

Nowe Audi A1 - konkurent dla MINI?

Nowe Audi A1 jest ciekawą kontrpropozycją dla MINI. Jednak jego cena nieco odstrasza. Choć mieszczuch z Ingolstadt dobrze się prowadzi i technologicznie przewyższa swoją klasę to jednak został wyceniony odważnie.

Więcej o: