Opinie Moto.pl: Toyota RAV4 Hybrid - SUV też może być ekologiczny

Obecna RAV4 powoli ustępuje miejsca nowej generacji. Niemniej, to wciąż jedno z ciekawszych aut w swoim segmencie. Z napędem hybrydowym potrafi być dość oszczędna i przy okazji przyjazna środowisku. Jak hybrydowy SUV sprawdza się podczas codziennej eksploatacji?

RAV4 jest jednym z prekursorów kompaktowej klasy SUV-ów. Pierwsze wcielenie pojawiło się na rynku w 1994 r. i z miejsca stało się bestsellerem. Renomę budowało na bezawaryjności, dobrych właściwościach jezdnych i skutecznemu napędowi na obie osie.

Kolejne lata pozwalały inżynierom udoskonalać konstrukcję. W 2013 pojawiła się na rynku czwarta generacja. Auto produkowane jest w kilku fabrykach na różnych kontynentach. Globalny model ma 461 centymetrów długości, 185 szerokości i 168 wysokości. SUV-a można pokryć jednym z 9 lakierów, postawić na felgach w rozmiarze 17-18 cali i wyposażyć w pełni LED-owe reflektory oraz unoszoną elektrycznie pokrywę bagażnika.

Toyota Rav4 HybridToyota Rav4 Hybrid fot. www.sebastienmauroy.com

Hybryda motorem napędowym sprzedaży

Ciekawy wygląd japońskiego SUV-a to nie wszystko. Auto przekonuje też napędem hybrydowym składającym się z trzech silników. Na tę wersję decyduje się najwięcej klientów. Dlaczego? Odpowiedź jest dość prosta. Trend ekologiczny przybiera na sile, a według deklaracji producenta, Toyota w cyklu średnim zużywa zaledwie 5,2 litra. W aucie ważącym ponad 1700 kilogramów, takie wartości robią wrażenie. W rzeczywistości jest jednak trochę inaczej. Ale od początku.

Hybrydowy zestaw RAV4 składa się z 2.5-litrowej jednostki spalinowej i dwóch elektrycznych, z których jeden napędza koła tylnej osi. Całość generuje 197 KM i przynajmniej na papierze gwarantuje bardzo przyzwoite osiągi.

Zobacz wideo

Setka pojawia się na liczniku po 8,3 sekundy, a wskazówka prędkościomierza zapędza się do 180 km/h. Bezemisyjne źródła napędu odciążają motor benzynowy i potrafią funkcjonować samodzielnie. By tego dokonać, należy aktywować tryb EV. Maksymalny dystans na napędzie elektrycznym wynosi niewiele ponad 2 kilometry, a silnik spalinowy dołączy przy około 55 km/h.

Hybrydowy tandem najlepiej sprawdza się w mieście. Elektryczne silniki pozwalają obniżyć zużycie paliwa, ale wymagają od kierowcy lekkiego operowania gazem i przewidywania sytuacji na drodze – dotoczenie się do czerwonego światła, odzyskiwania energii podczas hamowania, unikanie gwałtownych przyspieszeń. W takich warunkach, Toyota potrafi być oszczędna.

Komputer pokładowy wskaże w aglomeracyjnym korku około 8 litrów. Jeszcze mniejszą konsumpcję zanotujemy w bardzo spokojnej trasie – niewiele ponad 6,5 litra. Zdecydowanie gorzej przedstawia się sytuacja na drogach szybkiego ruchu i autostradach. Spore gabaryty SUV-a i masa własna robią swoje. Do tego znikoma efektywność „zielonego” napędu sprawia, że jazda z prędkością 140-150 km/h owocuje zapotrzebowaniem na paliwo przekraczającym 11 litrów. Jeśli więc spędzacie sporo czasu w trasie, lepszym wyborem będzie silnik wysokoprężny.

Przeczytaj także: Toyota RAV4 - cennik 2019. Wiemy, ile będzie kosztować nowa generacja

Toyota Rav4 Hybrid - głośny zestaw napędowy

By uzyskać deklarowane przez producenta wartości przyspieszeń, należy mocno dociskać pedał gazu, co przekłada się na wzmożony hałas silnika i niezbyt przyjemną pracę skrzyni bezstopniowej.

Rośnie też wyraźnie zużycie paliwa. Warto zatem delikatnie traktować auto, żeby korzystać z dobrodziejstwa i efektywności napędów. Dobrze natomiast przedstawia się zestrojenie zawieszenia.

Jest dość sprężyste, by pewnie pokonywać zakręty i jednocześnie skuteczne podczas filtrowania nierówności. Układ kierowniczy całkiem precyzyjnie oddaje aktualne położenie kół, a dobre wyciszenie nadwozia pozwala w wysokim komforcie podróżować w trasie. Zwiększony prześwit i napęd 4x4 pomoże forsować przeszkody w lekkim terenie i wysokie krawężniki w mieście.

Pakowne i funkcjonalne wnętrze

Projekt kokpitu zdradza, że czwarte wcielenie RAV4 ma już swoje lata. Niemniej, nie można narzekać na kwestię ergonomii. Rozplanowanie przełączników i pokładowych funkcji zasługuje na uznanie. Aklimatyzacja zajmie dosłownie chwilę. Zestaw instrumentów jest prosty i czytelny. Słabsze noty zbiera natomiast wyświetlacz systemu multimedialnego.

Ma dotykową obsługę, kamerę cofania i nawigację, ale jego grafika i menu zdradzają, że lata świetności ma już za sobą. Zarzuty można mieć też do mapy, której wskazania proszą się o aktualizację i lepszą przejrzystość. Plus za niezłe audio, skórzane obicie części deski rozdzielczej i kierownicy, a także solidne spasowanie poszczególnych paneli. Szkoda, że niektóre z tworzyw są zdecydowanie za twarde i niezbyt przyjemne w dotyku.

Wiele dobrego należy jednak powiedzieć o przestrzeni. W dwóch rzędach nie zabraknie centymetrów wysokim pasażerom. Fotele są przeciętnie wyprofilowane, ale okazują się komfortowe. Wygodnie jest też na kanapie. Bagażnik ma pojemność 501 litrów. Po złożeniu asymetrycznego oparcia, jego możliwości ładunkowe rosną do 1633 litrów.

Ile trzeba zapłacić za hybrydę?

Dzięki pokoleniowej zmianie, RAV4 można teraz kupić z rabatem sięgającym 17 500 złotych. Podstawową wersję z 2-litrowym silnikiem benzynowym (152 KM) wyceniono na 99 900 zł. Tyle samo kosztuje 143-konny wariant wysokoprężny. Za hybrydę trzeba zapłacić minimum 130 900 zł. Jeśli podoba Wam się japoński SUV, musicie się pospieszyć. Na stoku importera zostały ostatnie sztuki.

Podsumowanie. Opinia Moto.pl

Mimo 6 lat na karku, hybrydowe RAV4 wciąż jest nowoczesnym samochodem. Zapewnia wysoki poziom komfortu, przestronne wnętrze i szereg systemów bezpieczeństwa. Dodatki elektroniczne uprzyjemnią każdą podróż. Wiek odbija się na projekcie wnętrza i multimediach. Jeśli to nie stanowi dla Was problemu i dodatkowo lubicie oszczędną jazdę w mieście, hybryda sprawdzi się naprawdę nieźle.

Toyota RAV4 Hybrid - dane techniczne

Nadwozie: SUV, 5d
Moc: 197 KM przy 5700 obr./min
Moment obr. silnika benzynowego: 210 Nm przy 4200 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, bezstopniowa
Napęd: na cztery koła
Wymiary: 4605/1845/1675 mm
Rozstaw osi: 2660 mm
Poj. bagażnika: 501/1633 l
0-100 km/h: 8,3 s
Śr. zużycie paliwa: 8,4 l/100 km (dane testowe)
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Cena: od 99 900 zł (za wersję 2.0 152 KM)

Więcej o:
Copyright © Agora SA