Opinie Moto.pl: Peugeot 5008 2.0 HDI GT - Przestrzeń i komfort w oszczędnym wydaniu
Rynkowe tendencje zdają się powoli zwiastować kres minivanów. Z oferty znika obecne wcielenie Opla Zafiry. Kolejne będzie bazować na Peugeocie Travellerze. Los zbliżony do 5008 podzielił Renault Espace, co akurat francuskiemu modelowi wyszło na dobre. Prekursor sporych vanów w Europie przekształcił się w crossovera, czym trafił do nowej grupy odbiorców. 5008 całkowicie zerwał z przeszłością. Teraz wygląda jak SUV i tak też jeździ. Mierzy 4641 mm długości, 1844 mm szerokości i 1640 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2840 mm.
W najbogatszej specyfikacji GT wyróżnia się w pełni LED-owymi reflektorami, 19-calowymi obręczami ze stopów lekkich, chromowanymi lusterkami bocznymi, poszerzonymi nadkolami z listwami ochronnymi, a także bezkluczykowym dostępem. Ponadto, to właśnie tylko w tej odmianie występuje najmocniejszy motor wysokoprężny, dobrze współgrający z charakterem układu jezdnego.
Peugeot 5008 w wersji GT fot. Tomasz Korniejew
Gdzie się podziało 4x4?
Mimo, że Peugeot ma bardzo bogatą rajdową tradycję, w swoich samochodach rekreacyjnych nie zdecydował się na montaż napędu na obie osie. Wynika to z rynkowego trendu. Zaledwie 10% klientów decyduje się na taką wersję.
W związku z tym, platforma, z której korzysta zarówno 3008 i 5008, nie ma na liście opcji 4x4. Być może w przyszłości pojawi się w hybrydowej odmianie. Niemniej, francuski SUV może pochwalić się sporym prześwitem – 23 centymetry. Ułatwia forsowanie wysokich krawężników i pozwala polną, suchą drogą dojechać do celu. Dla większości użytkowników takie parametry i możliwości okażą się wystarczające.
Przeczytaj także: Opinie Moto.pl: Peugeot Rifter - czym różni się od Citroena Berlingo?
Mimo sporej odległości podwozia od asfaltu, 5008 pewnie zachowuje się na drodze. Nadwozie nie ma tendencji do przechyłów w zakrętach, a przy prędkościach autostradowych nie wykazuje podatności na boczne podmuchy wiatru. Niezły jest też układ kierowniczy, całkiem wiernie oddający aktualne położenie kół.
Dobrze współgra z zawieszeniem, które zostało zaprojektowane z naciskiem na komfort. Radzi sobie nie tylko z zapadniętymi studzienkami, lecz również z poprzecznymi przeszkodami i wszelkimi ubytkami w asfalcie. Pracuje harmonijnie i cicho. Komfort akustyczny to kolejna mocna strona Peugeota. Auto skutecznie wyciszono, dzięki czemu przy prędkościach rzędu 140-150 km/h, do kabiny przedostaje się jedynie cichy szmer toczących się opon i wiatru opływającego karoserię.
Peugeot 5008 w wersji GT fot. Tomasz Korniejew
Najmocniejszy w gamie
464-centymetrowy SUV-ów z wysokoprężnym silnikiem waży ponad półtorej tony. Podstawowy diesel ma 1.5 litra pojemności i 130 koni mechanicznych. Sprawdzi się głównie w mieście. Jeśli sporo czasu spędzacie w trasie, lepiej wybrać wariant 2-litrowy. Występuje tylko w bogatej specyfikacji GT i rozwija efektywne 177 KM oraz 400 Nm przy 2000 obr./min.
Dobrze go wyciszono i wyważono. Ma też dość płaską krzywą momentu obrotowego, co odbija się na zadowalającej elastyczności i dynamice. 8-stopniowy automat hydrokinetyczny sprawnie lawiruje między poszczególnymi przełożeniami, choć nie jest tak szybki, jak dwusprzęgłowi konkurenci.
Objawia się to zazwyczaj przy próbie nagłej redukcji. Jeżeli musicie szybko wykonać manewr, warto podeprzeć się trybem sekwencyjnym. W przeciwnym razie, charakterystyka skrzyni nie pozostawia wiele do życzenia. Płynnie zapina kolejne biegi w niemal niewyczuwalny sposób. Przyczynia się też do akceptowalnego zużycia paliwa. 8,5-9 litrów w mieście i niewiele ponad 7 na autostradzie należy zakwalifikować do przyzwoitych rezultatów. W spokojnej trasie komputer pokładowy wskaże jeszcze mniej – 6,5 litra.
Francuski diesel ma też inne zalety. Jest przede wszystkim dynamiczny. Nie brak mu tchu zarówno w mieście, jak i na drogach szybkiego ruchu. Żywiołowo współpracuje z prawą nogą kierowcy, co potwierdzają suche dane producenta. Auto przyspiesza w 9,1 sekundy do setki, a wskazówka prędkościomierza kończy bieg na 208 km/h.
Przeczytaj także: Opinie Moto.pl: Peugeot 3008 1.5 BlueHDI - Mały diesel ma sens
Przestrzeń dla 7 osób
Z uwagi na fakt, że 5008 czerpie niektóre wzorce z poprzednika, który był minivanem, nie można narzekać na brak przestrzeni. Kierowca ma do dyspozycji wygodny fotel z elektryczną regulacją, pamięcią ustawień i prostym masażem. Brak mu jedynie oparcia z nieco lepszym wyprofilowaniem.
Z tyłu bez problemu zmieszczą się dwie rosłe osoby. Miejsca jest sporo przed kolanami, na wysokości barków i nad głowami. Przeszkadzać może natomiast trochę za krótkie siedzisko. Plus za regulowany kąt oparcia asymetrycznej kanapy. Siedziska chowane w kufrze można w razie potrzeby zdemontować. Niemniej, przy potrzebie przewiezienia kompletu pasażerów, zmieszczą się tam niewysokie osoby. To dobre rozwiązanie dla dzieci, którym też łatwiej będzie dostać się do nich. Bagażnik o pojemności 780 litrów ma podwójną podłogę, a po złożeniu drugiego rzędu zmieści 1940 litrów.
Peugeot 5008 GT fot. Peugeot
U Francuzów nie można za to narzekać na brak nudy. Nie dość, że nadwozie skutecznie przyciąga uwagę, to wnętrze mu dorównuje. Nowoczesny kokpit zbudowano z miękkich i solidnie spasowanych materiałów. Górną partię częściowo pokryto tkaniną. Taką samą znajdziemy na boczkach drzwiowych. Typowa dla Peugeotów z ostatnich lat jest niewielka, wielofunkcyjna kierownica.
Spłaszczona obustronnie przypomina wolant stosowany w samolotach. Wirtualny zestaw wskaźników jest czytelny i ma zmienną grafikę. Rozbudowane menu wymaga chwili na poznanie wszystkich folderów, a wskazówka obrotomierza wędruje od prawej do lewej. Centralną część zwrócono w stronę kierowcy.
Obsługa wyświetlacza nie pozostawia wiele do życzenia, choć precyzja nawigacji już tak. Niezły jest zestaw audio firmy Focal i faktura wierzchnia przełączników. Ich kształt nawiązuje do lotnictwa i Mini. Pokład można wzbogacić również panoramicznym, otwieranym oknem dachowym, systemem automatycznego parkowania równoległego i prostopadłego, a także automatyczną klimatyzacją regulowaną w dwóch strefach.
Przeczytaj także: Opinie Moto.pl: Peugeot 508 SW - idąc pod prąd
Peugeot 5008 - Ceny
5008 z bazowym silnikiem 1.2 PureTech o mocy 130 koni mechanicznych został wyceniony na 99 900 złotych. 3-cylindrowy motor benzynowy zadowoli jednak nielicznych, biorąc pod uwagę rozmiary francuskiego SUV-a. Wobec tego, zdecydowanie lepszym wyborem będzie diesel. 177-konne GT to najbogatsza konfiguracja wyceniona na 167 700 złotych. Większość elektronicznych gadżetów otrzymujemy jednak w standardzie, podobnie jak szereg asystentów czuwających nad komfortem i bezpieczeństwem codziennej eksploatacji.
Peugeot 5008 - udane połączenie
Peugeot w udany sposób przeobraził 5008 w SUV-a. Mimo, że auto jest trochę mniej praktyczne i przestronne od poprzednika o tym samym oznaczeniu, to lepiej wpisuje się w aktualne trendy rynkowe. Miłośnicy crossoverów docenią wysoką pozycję za kierownicę, dobrą widoczność i poczucie bezpieczeństwa. Francuskie auto przekonuje też wysokim komfortem jazdy i odseparowaniem od świata zewnętrznego. Z najmocniejszym w gamie dieslem będzie przyjemnym towarzyszem zarówno podczas tych krótkich, jak i długich tras.
Peugeot 5008 2.0 BlueHDI GT - dane techniczne
Nadwozie: SUV, 5d
Moc: 177 KM przy 3750 obr./min
Moment obr.: 400 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 8-biegowa
Napęd: na przednie koła
Wymiary: 4641/1844/1640 mm
Rozstaw osi: 2840 mm
Poj. bagażnika: 780 / 1940 l
0-100 km/h: 9,1 s
Śr. zużycie paliwa: 7,7 l/100 km (dane testowe)
Prędkość maksymalna: 208 km/h
Cena: od 99 900 zł (za wersję 1.2 PureTech 130 KM)
-
Opinie Moto.pl: Hyundai Tucson - samochód, który nie ma żadnych wad
-
Chciał spalić gumę Mercedesem-AMG, ale nie wiedział, że musi wyłączyć trakcję. Samochód doszczętnie spłonął [WIDEO]
-
Volvo XC60, czyli lider w swoim segmencie. Co oferuje ten szwedzki SUV?
-
Fragment trasy S19 pod wschodnią granicą już w planach. Prace ruszą w 2022 roku
-
Szukamy pojemnego kombi dla rodziny za 50 tys. zł. Na liście m.in. Skoda, Mercedes i Volvo
- Ile kosztuje samochód elektryczny? Zebraliśmy wszystkie modele dostępne w Polsce - przegląd rynku
- DS 9 kosztuje w Polsce 205 900 zł. Sprawdzamy, jak wypada na tle konkurentów
- Joe Biden wymieni całą rządową flotę na elektryki. To 650 tys. samochodów! Jest ważny warunek
- Peugeot e-Partner oficjalnie. Dostawczak na prąd w dwóch wersjach
- Parkowanie na zaśnieżonym trawniku. Kara to nawet 1000 zł, ale czy zawsze dostaniemy mandat?
Forum
- Komu DS9? (18)
- Bat na daltonistów (23)
- OT - co zrobią Republikanie...? (19)
- opony dzisiaj (35)
- Po zakaz wyprzedzania przed i na przejsciu ? (21)
- Monitorowanie lokalizacji pojazdu elektr. (27)
- OT mamy pierwszego NOPa (147)
- Jechałem nowyn Sandero pytajcie :) (47)
- OT - zadania dla Bidena (85)
- Miernota komputerowa pyta specjalistow (43)