Kto sprzedał najwięcej aut w 2018 r.? Walka była wyjątkowo zacięta, ale VW utrzymał pozycję lidera

Filip Trusz
Walka o prymat w motoryzacji jest ostatnio wyjątkowo zacięta. Aż trzy koncerny sprzedały ponad 10 milionów aut, a różnice między nimi są symboliczne. Na czele znalazł się Volkswagen.

Poważne zmiany w pierwszej trójce - Amerykanie wypadają z gry

Wielka motoryzacyjna trójka ostatnich lat pozostawała od dawna bez zmian. O miano globalnego lidera walczyły ze sobą koncerny Toyota oraz Volkswagen, a japońsko-niemieckiemu pojedynkowi przyglądał się amerykański gigant General Motors. GM jednak ze ścisłej czołówki wypadł za sprawą aliansu Renault-Nissan. Skąd taki nagły skok w rankingach sprzedaży? Sojusz przejął Mitsubishi, w Europie japońska marka jest dość niszowym producentem, ale są rynki, na których ma bardzo mocną pozycję.

General Motors rok do roku sprzedało o 2 proc. samochodów mniej. Jeszcze więcej traci inny ważny gracz z USA - Ford pogorszył się aż o 8,9 proc. To największy spadek wśród czołowych koncernów.

Nissan X-Trail 2017
Nissan X-Trail 2017 fot. Nissan

Volkswagen przed Toyotą, Renault i Nissan tuż za nimi

Aż trzy motoryzacyjne koncerny sprzedały w 2018 r. ponad 10 mln samochodów. Numerem 1 okazał się Volkswagen, który zbliża się powoli do 11 mln - licznik zatrzymał się dokładnie na 10 830 625 szt. Co ważne, VAG poprawił się rok do roku o 2,2 proc., a jego udziały w globalnym rynku to już 11,4 proc. W skład koncernu oprócz VW wchodzą m.in.: Audi, Skoda, Seat, Porsche, Bugatti, Lamborghini oraz Bentley.

Również o 2,2 proc. poprawiła się Toyota, która zajęła drugie miejsce z wynikiem 10,5 mln sprzedanych aut. Statystyki uwzględniają: Toyotę, Daihatsu, Lexusa oraz Sciona.

W skład aliansu Renault-Nissan wchodzą: Nissan, Renault, Mitsubishi, Dacia, Łada, Infiniti, Datsun, Renault Samsung, CMC oraz ZNA. Alians sprzedał 10,3 mln aut.

Toyota Camry 2017
Toyota Camry 2017 fot. Toyota

Sprzedaż samochodów na świecie w 2018 r. (w nawiasie: wzrost/spadek sprzedaży; udział w globalnym rynku):

  1. Volkswagen Group - 10 830 625 szt. (+2,2 proc.; 11,4 proc.)
  2. Toyota Group - 10 520 625 szt. (+2,2 proc.; 11,1 proc.)
  3. Renault-Nissan Alliance - 10 360 992 szt. (+1,3 proc.; 10,9 proc.)
  4. General Motors - 8 786 987 szt. (-2,0 proc.; 9,2 proc.)
  5. Hyundai Kia - 7 507 945 szt. (+3,2 proc.; 7,9 proc.)
  6. Ford Group - 5 734 306 szt. (-8,9 proc.; 6,0 proc.)
  7. Honda Motor - 5 265 125 szt.(-0,6 proc.; 5,5 proc.)
  8. FCA - 4 840 664 szt. (+0,0 proc.; 5,1 proc.)
  9. PSA - 4 125 683 szt. (-2,9 proc.; 4,3 proc.)
  10. Suzuki - 3 213 224 szt. (+1,2 proc.; 3,4 proc.)

Dane dotyczące globalnej sprzedaży samochodów w 2018 r. zaczerpnęliśmy z bloga focus2move.com (źródło).

Czy nowe zasady leasingu nie spowodują załamania rosnącego rynku nowych samochodów w Polsce? Wojciech Drzewiecki: "Branża zawsze zakłada wzrosty."

Więcej o: