Opinie Moto.pl: Kia Ceed GT - pomiędzy

Filip Trusz
Mamy na rynku klasyczne, raczej nudne kompakty. Mamy też hot hatche. Mocne, ostrzejsze i wywołujące uśmiech na twarzy wersje tych pierwszych. Kia Ceed GT wpisuje się gdzieś pomiędzy.

Kia Ceed GT nie jest tak mocna, nie ma takich osiągów i nie jest aż tak zadziorna, jak kompaktowe hot hatche klasy GTI. Pod maską Kii Ceed GT znajdziemy bowiem turbodoładowany silnik 1.6 T-GDI o mocy 204 KM mocy (przy 6000 obr./min) i 265 Nm maksymalnego momentu obrotowego (w zakresie 1500-4500 obr./min). Do wyboru klasyczna 6-biegowa, ręczna skrzynia albo dwusprzęgłowy automat 7DCT.

Osiągi nowej Kii Ceed GT

Jak szybka jest nowa Kia Ceed GT? Pierwsza setka na liczniku pojawi się po 7,4 s, jeżeli silnik współpracuje z automatem, i 7,5 s, gdy biegi zmieniamy ręczną skrzynią. Niezależnie od skrzyni Ceed GT rozpędzi się do 230 km/h. Dla porównania, u dostępnego w Polsce VW Golfa GTI to odpowiednio 6,2 s i 250 km/h, ale trzeba pamiętać, że GTI ma 245 KM mocy.

 

Magik od zawieszenia wciąż czaruje

Kia Ceed GT może odstawać od hot hatchy klasy GTI osiągami, ale nie ma się czego wstydzić w kwestii prowadzenia. I trudno się dziwić, bo 204-konnego Ceeda dostrajał Albert Biermann. Prawdziwy magik, który kiedyś pracował dla BMW M, a w koreańskim koncernie stworzył już niesamowitego Hyundaia i30 N. Co pan Biermann i jego ekipa zmienili w Ceedzie, by stał się Ceedem GT?

  • zawieszenie zostało obniżone o 10 mm,
  • sprężyny z przodu są o 10 proc. sztywniejsze,
  • te z tyłu usztywniono o 41 proc.,
  • przedni stabilizator pozostał niezmieniony w stosunku do tego, który znajduje się w zawieszeniu zwykłego Ceeda. Dzięki temu podczas dynamicznej jazdy przez zakręty przednie wewnętrzne koło ma kontakt z nawierzchnią, co wpływa na poprawę trakcji,
  • stabilizator tylnego zawieszenia jest o 6% sztywniejszy,
  • system elektronicznej kontroli stabilności (ESC) został tak zestrojony, aby Ceed GT był zwinniejszy także dzięki zwiększonemu dopuszczalnemu wychyleniu tylnej części auta,
  • Ceed GT wyposażony jest w większe hamulce,
  • systemy VSM (zarządzanie stabilnością samochodu) oraz Torque Vectoring są standardem, w każdym Ceedzie GT,
  • kompakt otrzymał dopracowane pod siebie opony Michelin Sport 4.

Wszystko to sprawia, że Kia Ceed GT jeździ naprawdę znakomicie. Nie jest tak szybka, jak konkurenci, ale potrafi nadrobić to w zakrętach, gdzie czuje się, jak u siebie. Pan Biermann znowu udowodnił, że jego transfer z BMW do Hyundaia to jeden z najlepszych pomysłów południowokoreańskiego koncernu. Jazda Ceedem GT jest po prostu niezwykle przyjemna, a na twarzy kierowcy gości szeroki uśmiech. Wszystko się tu zgadza - układ kierowniczy, silnik, zawieszenie czy praca skrzyni. Ceed GT nie jest tak angażujący i ostry, jak i30 N, ale wyraźnie nie miał takich zamiarów.

Kia jest na tyle pewna nowego Ceeda GT, że pierwsze jazdy zorganizowano na krętych, górskich drogach, a auta mogliśmy przetestować także na torze.

Kia Ceed GT 2019Kia Ceed GT 2019 fot. Filip Trusz

Kia Ceed GT to oczywiście także pakiety stylistyczne - ostry na zewnątrz i garść sportowych dodatków kabinie. Klasyka gatunku. Warto tu jednak wspomnieć, że Ceed GT całkiem przyjemnie brzmi (auto otrzymało sportowy układ wydechowy), choć brakuje trochę strzałów z wydechu. O rasowy dźwięk we wnętrzu dba elektroniczny generator dźwięku. W Ceedzie GT nie zabrakło trybu Sport, który wyostrza reakcje silnika i skrzyni biegów.

Ceny nowej Kii Ceed GT w Polsce

Kia Ceed GT kosztuje 98 990 zł ze skrzynią ręczną i 104 990 zł z 7DCT. W standardzie oferuje: sportowe fotele z tapicerką skórzano-zamszową, 18-calowe felgi, światła w technologii LED, sportową kierownicę, czarną podsufitkę, 7-calowy ekran systemu multimedialnego (obsługuje Apple CarPlay oraz Android Auto), kamerę cofania i cały zestawem nowoczesnych systemów bezpieczeństwa oraz wsparcia.

Za wspomnianego Golfa GTI Performance trzeba zapłacić 124 400 zł (133 400 zł bez promocji) lub 133 100 zł (142 100 zł bez promocji) z DSG.

Kia Ceed GT 2019Kia Ceed GT 2019 fot. Filip Trusz

Opinie Moto.pl: Kia Ceed GT - podsumowanie

Kia Ceed GT nie będzie bezpośrednio rywalizować z hot hatchami klasy GTI. Na przykładzie Golfa wyraźnie widać, że jest od nich wolniejsza, ale też zauważalnie tańsza. To ciekawa propozycja dla każdego, kto szuka praktycznego, dobrze wyposażonego i szybkiego kompaktu, ale nie chce wydać aż tyle, ile kosztują rasowe hot hatche. Dodatkowo, Ceed GT braki w mocy nadrabia świetnym prowadzeniem.

Test nowej Kii Ceed na polskich drogach. Czy to nowy wzór segmentu C?

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.