Wśród wielu obiegowych opinii na temat mycia samochodów można znaleźć i takie, które odradzają mycie pojazdów w okresie zimowym. Jednak okazuje się, że nie ma to nic wspólnego z rzeczywistością.
Nie ma żadnych powodów do obaw, auto (zimą) myć można, a co więcej trzeba, bo substancje chemiczne używane przez drogowców są bez wątpienia szkodliwe dla nadwozia i lakieru. Aby odpowiednio myć swój pojazd zimą należy przestrzegać kilku ważnych zasad, dzięki którym nasze pojazd będzie czysty, a zarazem nie powstaną na nim żadne zarysowania – wyjaśnia Mateusz Boruch, właściciel Boruch Detailing Studio.
Korzystanie z myjni automatycznej zimą nie jest najlepszym pomysłem. Zdecydowanie bardziej polecane jest mycie ręczne. Wynika to z faktu, że na myjni automatycznej nie można przeprowadzić dokładnego płukania wstępnego. To istotne, bo osadzony na lakierze piach może porysować jego strukturę.
Potwierdza to również Mateusz Boruch przypominając:
Podczas mycia zimowego, istotne jest, aby dobrze wykonać płukanie wstępne naszego pojazdu (aktywną pianą), a następnie bardzo dokładne spłukanie wodą pod wysokim ciśnieniem. Dzięki temu usuniemy sól drogową, błoto oraz inne zanieczyszczenia. W ten sposób unikniemy ryzyka porysowania powierzchni lakieru podczas mycia zasadniczego. Pamiętajmy też, żeby przy ujemnych temperaturach myć pojazd w zamkniętych pomieszczeniach, w których temperatura jest powyżej zera.
Po dokładnym opłukaniu pojazdu należy przejść do mycia zasadniczego. Poprosiliśmy specjalistę o dokładne opisanie, jak taką operację czyszczenia karoserii przeprowadzić
Następnym istotnym krokiem jest wykonanie mycia ręcznego przy pomocy odpowiedniej rękawicy (najczęściej wykonana z owczej wełny). Będą nam również potrzebne dwa wiadra (jedno na roztwór wody z szamponem, drugie na wodę do płukania rękawicy) z separatorami zanieczyszczeń. Podczas mycia należy jak najczęściej płukać rękawicę w osobnym wiadrze. Auto myjemy od góry do dołu tzn. zaczynamy od dachu pojazdu, a kończymy na zderzakach i progach. Po wykonaniu czynności należy pamiętać, aby karoserię dokładnie spłukać, a następnie osuszyć pojazd ręcznikami wykonanym z mikrofibry. Nie wolno zapominać o dokładnym osuszeniu wnęk karoserii – komentuje Mateusz Boruch, właściciel Boruch Detailing Studio.
Przeczytaj także: Mycie samochodu. Jak tego NIE robić?
Ale to jeszcze nie koniec. Po wytarciu auta, warto sprężonym powietrzem wydmuchać wodę z zakamarków – zamki, czy uszczelki przy szybach bocznych.
Po dokładnym osuszeniu oraz wydmuchaniu wszystkich szczelin z resztek wody można przystąpić do zabezpieczenia uszczelek gumowych specjalnym sylikonem oraz do zabezpieczenia mechanizmów zamków, aby i one nie przymarzły w okresie zimowym. Zalecam też nawoskowanie karoserii, dzięki czemu brud będzie mniej przywierał – dodaje Mateusz Boruch.