Olej silnikowy. Dlaczego warto go wymieniać częściej, niż zalecają producenci? I jaki typ oleju stosować?

Nie zawsze jest tak, że osoby ściśle przestrzegające zaleceń producentów odnośnie do eksploatacji pojazdów mogą cieszyć się bezproblemową jazdą. Na przykład olej silnikowy warto wymieniać częściej, niż jest to zalecane w instrukcji obsługi pojazdu.

Olej silnikowy jest jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych stosowanych w samochodzie. Podobnie jak płyn chłodniczy, zapewnia silnikowi odpowiednie warunki pracy.

Jego rola sprowadza się do zagwarantowania odpowiedniego smarowania wszystkim ruchomym elementom jednostki napędowej, a także usuwania drobnych zanieczyszczeń do filtra oleju. W pewnym stopniu również odprowadza i równomierne rozprowadza ciepło po całej konstrukcji.

Jednym z ubocznych efektów pracy oleju silnikowego jest ochrona antykorozyjna wnętrza silnika, jak również istotne tłumienie dźwięków jego pracy. Niemniej, aby olej spełniał swoje zadanie, zapewniając jednostce pozostanie w pełnej sprawności przez długie lata, musi być nie tylko odpowiednio dobrany do konkretnego rodzaju jednostki napędowej, lecz także w określonych momentach wymieniany.

Ograniczona trwałość oleju silnikowego, czyli co ile wymieniać olej?

Podobnie jak mechaniczne elementy, tak i olej silnikowy ma określoną wytrzymałość oraz przydatność eksploatacyjną. Po przekroczeniu konkretnego okresu pracy jego właściwości smarne zostają ograniczone lub w pełni utracone, co w istotnym stopniu zmniejsza efektywność ochrony – dodatkowo z biegiem czasu dostają się do niego zanieczyszczenia.

Jeszcze na początku lat 90. zalecano, by zmieniać olej co pięć tysięcy kilometrów. Wynikało to z prostej przyczyny. Dostępne środki smarne były niskiej jakości i szybko traciły swoje właściwości. Dziś taki interwał wymiany stosuje się w przypadku skuterów, motocykli, a także samochodów wyczynowych i tych startujących w zawodach off-roadowych.

Przeczytaj także: Po czym poznać, że samochód ma duży przebieg

Nieco inaczej ma się rzecz w przypadku tradycyjnych pojazdów osobowych. Bez względu na wiek i zaawansowanie techniczne samochodu mechanicy zalecają wymieniać olej silnikowy co 10-15 tysięcy kilometrów wraz z filtrem powietrza, oleju i nierzadko również paliwa.

W ten sposób relatywnie często usuwamy z silnika wspomniane zanieczyszczenia i przywracamy wymagane warunki smarne. Obecnie zdecydowana większość producentów stosuje oleje typu long life, zalecając jednocześnie wymiany co 30, a nawet 50 tysięcy kilometrów.

W zamyśle koncernów ma to na celu redukcję kosztów początkowej eksploatacji samochodu. Rzadsze interwały dają niewielkie oszczędności, które doceniają przede wszystkim klienci flotowi.

Niestety, takie postępowanie często negatywnie odbija się na kondycji samej jednostki, która przez długi czas zmuszana jest do pracy w niesprzyjających warunkach – zużyty i zanieczyszczony olej i zapchany filtr drastycznie przyspieszają degradację silnika.

Niemniej jeśli chodzi o dobór klasy lepkości oleju, warto słuchać się producentów.

Przeczytaj także: Czy oleje silnikowe można ze sobą mieszać?

Jaki olej silnikowy stosować?

Na rynku olejowym znajdziemy produkty mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne – różnią się one procesem produkcji, bazą i dodatkami.

Oleje mineralne powstają w procesie rafinacji ropy naftowej. Rekomendowane są do stosowania w leciwych, mocno zużytych jednostkach napędowych. Oleje półsyntetyczne korzystają z bazy mineralnej wzbogaconej dodatkami syntetycznymi.

Ten typ oleju mechanicy zalecają stosować we wciąż sprawnych, lecz noszących widoczne znamiona zużycia silnikach. Oleje syntetyczne dysponują większą wytrzymałością na skrajne warunki termiczne, lepiej chroniąc silnik przed zużyciem.

Co więcej, wzbogacane są licznymi uszlachetniaczami podtrzymującymi ich walory smarne przez cały okres użytkowania. Ekologiczne lobby mocno docenia potencjał syntetycznych olejów silnikowych.

Dysponujące mniejszą lepkością oleje bardzo skutecznie pomagają w redukcji wewnętrznych oporów pracy motoru, przyczyniając się do zmniejszenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji.

Przeczytaj także: Czy warto wymieniać olej silnikowy przed zimą?

Zadbaj o właściwy poziom oleju

Istotną kwestią jest nie tylko odpowiednia jakość oleju silnikowego, lecz także jego poziom.

Ma to szczególne znaczenie w nowoczesnych, wysilonych i wrażliwych na warunki pracy konstrukcjach. Nawet niewielki ubytek środka smarnego w układzie może doprowadzić do poważnych uszkodzeń cylindrów, pierścieni tłokowych, układu korbowo-tłokowego czy turbosprężarki.

To właśnie obecna w większości współczesnych silników turbosprężarka narażona jest na negatywne skutki pracy z niskim poziomem oleju lub zużytym i zanieczyszczonym środkiem smarującym.

Obracające się z prędkością kilkudziesięciu tysięcy obrotów na minutę wirniki turbiny wymagają perfekcyjnego smarowania w każdych warunkach. Wszelkie uchybienia w krótkim czasie doprowadzą do jej zatarcia. Regeneracja pochłonie minimum 800-1000 złotych. Wymiana elementu na nowy może kosztować nawet osiem tysięcy zł.

Dlatego warto pamiętać, by co dwa-trzy tankowania sprawdzać poziom oleju w silniku. Coraz częściej dochodzi do sytuacji, gdy jednostka napędowa zużywa nawet litr środka smarnego na tysiąc kilometrów.

Szczególne przypadki, w których należy wymienić olej silnikowy

Są sytuacje, w których dla własnego bezpieczeństwa i komfortu należy bezzwłocznie olej wymienić na świeży. Dotyczy to awarii uszczelki pod głowicą, przegrzania oleju lub remontu generalnego silnika.

Wymieniać olej należy także zaraz po kupnie używanego pojazdu. Z kolei po zakupie nowego samochodu, mechanicy zalecają pierwszy serwis olejowy już po ośmiu-dziesięciu tysiącach kilometrów z uwagi na lepsze ułożenie docierającego się silnika.

Przeczytaj także: Jak często wymieniać olej silnikowy?

Nie oszczędzaj na oleju. Wymieniaj regularnie

Częstotliwość wymiany oleju silnikowego i sam jego rodzaj to podstawowe kwestie wpływające na trwałość jednostki napędowej. Długie interwały między serwisem olejowym, nawet jeśli stosujemy wysokiej klasy produkt, przyniosą opłakane skutki.

Efektywna praca skomplikowanego osprzętu w postaci turbosprężarek pracujących równolegle z kompresorami, hydraulicznych popychaczy zaworów, wariatorów, krzywek wałków rozrządu czy łańcucha rozrządu w znacznej mierze zależy właśnie od jakości oleju.

Jego właściwości ulegają pogorszeniu wprost proporcjonalnie do przebiegu i wieku. Zanikają dodatki uszlachetniające i maleje efektywność smarowania. Właśnie dlatego na środku smarnym nie warto oszczędzać. Tym bardziej że jego wymiana w większości przypadków pochłonie od 120 do 200 złotych wraz z filtrem.

Bez względu na warunki użytkowania, olej powinniśmy wymieniać w przedziale 10-15 tysięcy kilometrów. Przy bardzo intensywnej eksploatacji lub w przypadku jazdy w aglomeracyjnych korkach i na krótkich dystansach, warto ustawić serwis olejowy co osiem tysięcy km.

Więcej o:
Copyright © Agora SA