Podatek akcyzowy dla aut o pojemności powyżej 2,0 wynosi 18,6% - jest 6-krotnie wyższy niż na samochody z mniejszym silnikiem (3,1%). W niedalekiej przyszłości ten wydatek będzie jeszcze większy. Okazuje się, że właściciele aut z dużym silnikiem już teraz ponoszą wyższe koszty.
Pojemność silnika nie zawsze idzie w parze z jego mocą, ale to wciąż jeden z głównych czynników, wpływających na wysokość składki ubezpieczenia OC. Właściciele pojazdów z silnikiem powyżej 3-litró w III kwartale 2018 r. zapłacili najwięcej za obowiązkową polisę. Z kolei najmniej na OC wydawali posiadacze pojazdów z najmniejszymi silnikami, do 1,0-litra. Takie dane dostarczyła porównywarka ubezpieczeń rankomat.pl.
Na taryfę ulgową nie mogą liczyć najmłodsi kierowcy, z grupy wiekowej 18-25. W ich przypadku ubezpieczyciele szacują większe ryzyko spowodowania szkody, na które wpływa m.in. właśnie pojemność silnika.
Statystyczny, młody, 24-letni kierowca Golfa IV z 2005 roku w Warszawie zapłaci za polisę:
Ten przykład dobitnie pokakzuje, że warto sprawdzić oferty różnych towarzystw, ponieważ każdy ubezpieczyciel samodzielnie kalkuluje stawkę za OC.