Jeden z najbardziej poszukiwanych klasyków zadebiutował pół wieku temu

W listopadzie 1968 roku Mercedes Benz zaprezentował serię modelową 114 z nadwoziem coupe. W ten sposób niemiecka marka otworzyła historię dwudrzwiowego modelu klasy wyższej.

Na początek zadebiutowały limuzyny o typoszeregu 115 i 114, które jako pierwsze niezależne serie klasy wyższej w Mercedesie ustanowiły wzorzec nie tylko w kwestii stylizacji, ale również zaawansowania technicznego. Kilka miesięcy później zadebiutowała odmiana dwudrzwiowa, oznaczona również typoszeregiem 114, co dało podwaliny dzisiejszej Klasy E Coupe.

Cechą „stoczternastki” z jedną parą drzwi było wysokiej jakości wykończenie oraz inkrustracje na desce rozdzielczej wykonane z drewna. Wersja coupe była bardzo spokrewniona z limuzyną. Projektanci mocno spłaszczyli przednie i tylne szyby, a linię dachu poprowadzono o 45 mm niżej. Oprócz tego zastosowano bezramkowe boczne okna pozbawione słupka. Do tego tylny zderzak został przedłużony aż do nadkola.

Z topowej wersji 250 w limuzynie zapożyczono 6-cylindrową, gaźnikową jednostkę o mocy 130 KM. Do wersji coupe trafiła z elektronicznie sterowanym wtryskiem paliwa, dzięki czemu moc wzrosła do 150 KM. Samochód rozpędzał się do 198 km/h i ocierał się o magiczną granicę 200 km/h – wówczas niedostępną dla samochodów osobowych. Premiera samochodu odbyła się na torze wyścigowym Hockenheimring. Od 1972 roku samochód był dostępny w nowych odmianach 280 C (160 KM) i 280 CE (185 KM). Rok później zmodernizowano wygląd luksusowego coupe.

Auto produkowano aż do sierpnia 1976 roku. Na rynek trafiło ponad 67 tys. coupe serii 114. Najczęściej wybierany model to 250 CE – trafił w ręce 21 787 nabywców. Topowa odmiana 280 CE znalazła 11 518 klientów. Aktualnie prezentowany model to jeden z najbardziej poszukiwanych klasyków w ramach programu ALL IME STARS – u dealerow Mercedes-Benz Classic.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.