Siedmiu wspaniałych, jeden najwspanialszy, czyli jak głosują jurorzy Car of The Year

Siedmiu finalistów tegorocznej edycji konkursu Car of the Year poznaliśmy 26 listopada. Do finałowej "siódemki" zakwalifikowały się Alpine A110, Citroën C5 Aircross, Ford Focus, Jaguar I-Pace, Kia Ceed, Mercedes-Benz klasy A i Peugeot 508. Europejski Samochód Roku 2019 poznamy 4 marca 2019 roku.

Wybór Samochodu Roku odbywa się w dwóch etapach. W pierwszym każdy z 60 jurorów, którzy reprezentują 23 europejskie kraje, z listy kandydatów wskazuje – po prostu – 7 modeli. Siedem aut, które otrzyma największą liczbę głosów wchodzi do finału.

W drugim etapie jurorzy oceniają samochody, przydzielając im punkty. Każdy ma ich do dyspozycji 25. Zasady podziału punktów są następujące – najlepszy zdaniem jurora model może otrzymać maksymalnie 10 punktów, dwa pierwsze auta nie mogą otrzymać ich tyle samo, czyli każdy juror musi jednoznacznie wskazać zwycięzcę, punkty trzeba przyznać minimum 5 samochodom. Wygrywa to auto, które na koncie zgromadzi najwięcej punktów.

Każdy z etapów głosowania poprzedza szczegółowy test. Pierwszy, często z udziałem niemal 100 samochodów, tradycyjnie od ponad 40 lat odbywa się na północy Danii. Tannistest nazwę zawdzięcza malutkiej miejscowości Tannis, która co roku na tydzień zmienia się w testowy „poligon”.

Termin testu wypada zazwyczaj pod koniec września lub na początku października, tuż po Salonie Samochodowym we Frankfurcie lub w Paryżu. W trakcie salonu decyduje się ostateczna lista kandydatów do tytułu.

Ponieważ z roku na rok modeli na niej przybywa, Tannistest jest jedyną okazją do porównania samochodów w jednakowych warunkach, w tym samym czasie. W ramach Tannistestu przeprowadzane są testy dynamiczne samochodów na lotnisku, ze słynnym tzw. testem łosia, który polega na dwukrotnej zmianie pasa ruchu, symulującej próbę ominięcia łosia oraz slalom i inne „konkurencje”, których co roku przybywa.

Przeczytaj także: Te auta wciąż mają duszę, ale które zasługuje na tytuł Samochodu Legendy 2018? To Wy o tym zdecydujecie

Już kilka lat temu do „jazdy obowiązkowej” na lotnisku dołączył test systemu awaryjnego hamowania w mieście. Gdy robi się ciemno, samochody zamiast odpoczywać, mogą wykazać się „umiejętnościami” nowoczesnych, aktywnych reflektorów wykonanych w technologii LED z funkcją automatycznej zmiany świateł mijania na drogowe i odwrotnie.

Drugi z testów dotyczy już tylko finałowej „siódemki” i odbywa się na wszechstronnym obiekcie testowym UTAC CERAM w Mortefontaine pod Paryżem.

W tym jednym miejscu samochody mogą być testowane niemal pod każdym kątem – od testów jakości pracy zawieszenia na drogach o różnym rodzaju nawierzchni, przez testy dynamiczne na krętych odcinkach, które są wyzwaniem jednocześnie dla układów zawieszenia, kierowniczego i hamulcowego, po testy na 3,5-kilometrowym owalu z profilowanymi zakrętami.

Profilowanymi tak mocno, że na najszybszym pasie toru – przeznaczonym do jazdy z prędkością do 250 km/h – przez przednią szybę widać... niebo zamiast drogi. Brzmi dość niewiarygodnie, ale trudno o bezpieczniejsze warunki do sprawdzenia stabilności auta przy dużej prędkości niż na owalu.

Przeczytaj także: Kompakt znaczy praktyczny - ale które auto zasłużyło na tytuł Samochodu Roku?

Po intensywnym jednodniowym teście jurorzy mają kilka dni na podjęcie decyzji o podziale punktów między finalistów i przygotowanie pisemnego „uzasadnienia” głosowania. Tuż po ogłoszeniu wyników, które od kilku lat odbywa się w dniu poprzedzającym rozpoczęcie Salonu Samochodowego w Genewie, punktacja Car of the Year wraz komentarzami wszystkich jurorów są publikowane na stronie internetowej konkursu.

Podobną drogą, z jednym zwycięzcą, podąża konkurs „The Best of Moto.pl”. Do finału pierwszej edycji awansowały Alpine A110, BMW X2, Ford Focus, Jaguar Ipace, Kia Stinger, Lexus ES, Mazda6, Mercedes-Benz Klasy A, Nissan Leaf, Skoda Karoq, Volvo XC40 i VW Touareg.

Warto wejść na stronę thebestof.moto.pl i zagłosować. Nie tylko po to, aby mieć szansę na wygranie jednej z 250 nagród, ale – przede wszystkim – po to, aby wcielić się w rolę jurora. Samochód, który wygra w głosowaniu internetowym, zyska dodatkowy głos oprócz głosów jurorów. Zwycięzcę poznamy już 10 stycznia 2019 roku.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.