O Mazdzie CX-3 świat usłyszał bardzo szybko po jej rynkowym debiucie. W konkursie World Car of The Year 2016 japoński SUV trafił do grona trzech najlepszych aut w kategorii Design - po raz kolejny stylistyka KODO została doceniona nie tylko przez klientów, ale też ekspertów. Do dziś CX-3 wygląda nowocześnie, dynamicznie i stylowo. Jednak Mazda z każdym kolejnym rokiem produkcji udoskonalała i udoskonala swojego najmniejszego SUV-a, wyposażając go w szereg najnowocześniejszych technologii.
Mazda CX-3 nie wymagała znaczących poprawek. Japończycy wsłuchali się jednak w sugestie klientów i nieco zmienili detale. Przeprojektowano przedni grill, użyto nowych materiałów w oprawach reflektorów przeciwmgielnych oraz w panelach na słupkach dachowych. Tylnym lampom nadano kształt pierścieniowy. Dodatkowo nowe felgi ze stopu aluminium, o średnicy 18 cali, z ramionami o zróżnicowanych powierzchniach, wyróżnia głęboko rzeźbiony wzór, który ma sugerować stabilność prowadzenia. Zresztą nie tylko zabiegi wizualne zadbały o zachowanie na drodze.
System zawieszenia został dostrojony, a system GVC (G-Vectoring Control) udoskonalony w celu poprawy stabilności. Zwiększono średnicę przednich amortyzatorów przy jednoczesnym zmniejszeniu przekroju przedniego stabilizatora. Efekt? Poprawa komfortu.
Za modyfikacjami zawieszenia poszły zmiany w układzie kierowniczym. CX-3 2018 prowadzi się jeszcze lepiej niż dotychczas. Dla najnowszego roku modelowego japońskiego SUV-a opracowano też nowe opony niskoprofilowe w rozmiarze 215/50R18, które zapewniają bardziej miękkie resorowanie. W trosce o komfort Japończycy zwiększyli też grubości zewnętrznych paneli oraz szyb, dodali wyściółkę z gąbki w płatach drzwi oraz pogrubili podsufitkę. We wnętrzu nie jest jednak wyłącznie ciszej. Sam projekt wizualny również został dopracowany.
Kabina Mazdy CX-3 dostępna jest w jednym z trzech głównych kolorów, zgodnych ze stosowanymi tylko przez Mazdę zasadami japońskiej estetyki. Do wyboru są:
Z japońskiego SUV-a zniknął mechaniczny hamulec ręczny. Zastosowanie odmiany elektrycznej umożliwiło przeprojektowanie konsoli środkowej z korzyścią dla jej funkcjonalności. Dodany został środkowy podłokietnik z konsolą i ukrytym pod nią schowkiem (podłokietnik dostępny jest również dla drugiego rzędu siedzeń), a pokrętło wielofunkcyjne sterowania HMI przesunięto ku przodowi, poprawiając ergonomię jego obsługi.
Pod maskę CX-3 trafiają dwa silniki: jeden benzynowy i drugi wysokoprężny. Ten pierwszy występuje w dwóch wariantach mocy: 121 i 150 KM. Wolnossący motor to sprawdzona i wytrzymała konstrukcja przepełniona technologią SKYACTIV. Rozwiązania stosowane przez japońskich inżynierów maksymalnie zwiększają wydajności silnika bez narażania go na spadek trwałości.
Drugim wariantem napędu jest opcja wysokoprężna. Zupełnie nowy silnik 1.8 SKYACTIV-D zadebiutował właśnie pod maską CX-3. To najbardziej oszczędny wariant. Średnie zużycie paliwa w jego przypadku oscyluje w granicach 4,4-5,2 l/100 km. Względem znanego, wysokoprężnego silnika 1.5 poprawiono w zasadzie wszystko: kulturę pracy, zużycie paliwa, reakcję na gaz oraz dźwięk. Tu również daje się we znaki technologia SKYACTIV, która przejawia się maksymalizacją wydajności bez minimalizacji trwałości. W Mazdzie jedna rzecz nie odbywa się kosztem drugiej.
Poszerzony zakres zaawansowanych urządzeń z dziedziny bezpieczeństwa i-ACTIVSENSE, który obecnie dostępny jest w Mazdzie CX-3, do niedawna zarezerwowany był dla samochodów z wyższych segmentów. Co trafia na pokład japońskiego SUV-a i jakie technologie udoskonalono w roku modelowym 2018?
Od zawsze stylowy, miejski SUV Mazdy jest teraz jeszcze wydajniejszy i jeszcze bezpieczniejszy, choć od chwili debiutu był jednym z liderów segmentu. Mimo niewielkich zmian z zewnątrz, pod karoserią ukryto ogrom udoskonaleń - od dodatkowych mat wygłuszających, przez nowoczesne systemy wsparcia kierowcy aż po dostrojone zawieszenie i układ kierowniczy. Wszystko to sprawia, że Mazda jest mocnym kandydatem do tytułu "Małe auto dla aktywnych" w plebiscycie The Best of Moto.pl.
Materiał powstał we współpracy z Mazdą