Zdecydowana większość współczesnych samochodów wyposażona jest w kilka typów filtrów spełniających ściśle określone zadania.
Obok filtra paliwa, powietrza i oleju, największy wpływ na komfort użytkowania a nawet na nasze zdrowie ma filtr kabinowy.
Procedury serwisowe producentów przewidują regularne wymiany kompletu podstawowych filtrów przy okazji każdej wymiany oleju w silniku. W ten sposób ograniczamy przede wszystkim czas pracy mechanika do minimum, obniżając tym samym koszt obsługi.
Stan techniczny oraz skuteczność pracy ma bezpośredni wpływ na szybkość zużycia mechanicznych podzespołów pojazdu. Ponadto, bagatelizowanie podstawowych elementów poskutkuje z czasem reakcją łańcuchową w postaci nawarstwiających i coraz droższych awarii.
W skrajnej sytuacji może to doprowadzić do konieczności remontu silnika. W zależności od skomplikowania jednostki napędowej, przywrócenie jej pełnej sprawności będzie kosztować od 2 do kilkunastu tysięcy złotych.
Specjaliści szczególnie uczulają kierowców do częstego wymieniania filtra powietrza. Kosztująca kilkanaście-kilkadziesiąt złotych wykonana z papieru lub z materiałów syntetycznych część, gwarantuje dostęp do czystego powietrza jednostce napędowej.
Szczególnie szybko dochodzi do jej zużycia lub zabrudzenia w warunkach typowo miejskiej lub chociażby budowlanej eksploatacji. Zadaniem filtra jest wyłapywanie wszystkich zanieczyszczeń na drodze układu dolotowego, zapobiegając przedostawaniu się do komór spalania drobinek piasku, kurzu czy innych zanieczyszczeń.
W efekcie, nawet po kilkumiesięcznej eksploatacji w miejskich warunkach filtr może wymagać wymiany. Mocno zabrudzony zauważalnie obniża przepływ powietrza w układzie, co prowadzić może do obniżenia mocy silnika i wzrostu zużycia paliwa.
Do cylindrów dostarczana będzie zbyt mała ilość tlenu by proces spalania przebiegał prawidłowo. Zaburzony zostaje skład mieszanki paliwowej, co w skrajnym przypadku jednostka sterująca pracą silnika odczytać może jako błąd, uruchamiając tryb awaryjny. Niską efektywność filtra powietrza dosyć często potęgować mogą na przykład dostające się do układu dolotowego liście blokujące przepływ powietrza.
Przeczytaj także: Czy oleje silnikowe można ze sobą mieszać?
Zdecydowanie najczęściej kierowcy jak i sami mechanicy zapominają o rutynowej wymianie filtra paliwa. W zależności od modelu, umieszczany jest w komorze silnika bądź w okolicy zbiornika paliwa.
Jego zadanie jest nad wyraz nieskomplikowane – ma wychwytywać zanieczyszczenia dostające się do układu paliwowego.
Warto przypomnieć, że nawet niewielkie drobiny płynące z paliwem mogą bardzo szybko doprowadzić do uszkodzenia elementów układu wtryskowego. Problem dotyczy zwłaszcza jednostek napędowych z wtryskiem bezpośrednim – benzynowych jak i wysokoprężnych.
Regeneracja uszkodzonych wtryskiwaczy to koszt 500-1000 złotych za sztukę. W przypadku, gdy nie da się ich naprawić, w grę wchodzi jedynie znacznie droższa wymiana na nowy element.
Kierowcy starszych pojazdów powinni dodatkowo pamiętać, że przez lata użytkowania na dnie zbiornika paliwa gromadzą się rozmaite zanieczyszczenia, które wyłapywane są przez sprawny filtr paliwa. W pojazdach starszej daty z metalowymi zbiornikami, kłopot będzie sprawiać korozja.
Cyklicznie wymieniając olej silnikowy nie możemy zapomnieć o zmianie filtra oleju. Element umiejscowiony przeważnie w dolnej części bloku silnika odpowiada za czystość kilku litrów środka smarnego zapewniającego silnikowi optymalne warunki pracy.
Bez względu na zaawansowanie techniczne stosowanego filtra, spełnia on to samo zadanie. Przepływający przez jego wnętrze olej oczyszczany jest z zanieczyszczeń pochodzących z wnętrza silnika.
Opiłki metali i inne ciała obce docierają kanałami olejowymi do filtra. Po pewnym czasie również zmniejszając jego wydajność.
Warto pamiętać także o tym, że we wnętrzu filtra gromadzona jest część oleju z układu smarowania. Pominięcie filtra podczas wymiany oleju skutkuje wymieszaniem świeżego środka smarnego ze wszystkimi zanieczyszczeniami zgromadzonymi we wnętrzu filtra. Cena filtra oleju również nie przekracza kilkudziesięciu złotych.
Przeczytaj także: Samodzielna wymiana oleju silnikowego
Kluczowy dla komfortu podróżowania i zdrowia dróg oddechowych podróżnych jest filtr kabinowy. Instalowany na podszybiu lub za schowkiem przed siedziskiem pasażera, zapobiega dostawaniu się do wnętrza pojazdu pyłu i innych drobnych zanieczyszczeń.
Po kilku latach ciągłego użytkowania, filtr kabinowy nigdy nie będzie spełniał swoich zadań. Dodatkowo, jego niedrożność doprowadzi do szybkiego rozwoju drobnoustrojów w układzie wentylacyjnym, co bezpośrednio może przyczynić się do chorób układu oddechowego.
Zabrudzony filtr to również duże trudności z parującymi szybami we wnętrzu auta. Przyczyna leży po stronie wilgoci gromadzonej w kabinie. Koszt filtra kabinowego w niektórych modelach przekroczyć może barierę 100 złotych, co w połączeniu z kłopotliwą operacją wymiany wygeneruje rachunek na fakturze na kwotę 150-200 złotych.
Zrób to sam
Wydając dodatkowe kilkaset złotych na okresową wymianę filtrów przy okazji rutynowego przeglądu, zyskujemy nie tylko dogodne warunki w kabinie auta, ale również utrzymujemy optymalne warunki pracy jednostki napędowej.
By zaoszczędzić, wymiany filtra powietrza lub kabinowego, można z powodzeniem przeprowadzić we własnym zakresie. Czas trwania takiej operacji nie zajmie więcej niż 2 godziny, a w kieszeni pozostanie kilkadziesiąt złotych.