Rocznica pobicia rekordu prędkości. Jak śmiałkowie przechodzili do historii?

23 października przypada 48 rocznica przekroczenia pojazdem bariery prędkości 1000 km/h. Z tego względu chcemy przypomnieć najciekawsze rekordy ustalone przez najodważniejszych ludzi na świecie.

Rozwój techniki dał nam niesamowite możliwości. Potrafimy budować niezwykłe konstrukcje, które niekiedy przechodzą najśmielsze oczekiwania. To właśnie dążenie do czegoś więcej sprawia, że chcemy przekraczać granicę.

Są ludzie, którzy poświęcają temu całe życie, bijąc coraz to nowe rekordy. A jednym z najniebezpieczniejszych zajęć jest bicie rekordu prędkości. Nawet najmniejszy błąd może kosztować życie.

Rekordy prędkości ustanowione za kierownicą

Wszystko zaczęło się 18 grudnia 1889 roku, kiedy został ustanowiony pierwszy motoryzacyjny rekord prędkości. Pojazd o napędzie elektrycznym był prowadzony przez Gastona de Chasseloup-Laubat (Francuz). Pokonał on jeden kilometr w czasie 57 sekund. Daje to średnią prędkość 61,13 km/h.

Później, co chwilę, próbowano rozpędzać się coraz szybciej i szybciej. 12 stycznia 1904 roku na zamarzniętym jeziorze St. Clair, Hanry Ford ustanowił oficjalnie nowy rekord prędkości. Dokonał tego Fordem 999 z czterocylindrowym silnikiem o objętości 18 litrów, rozpędzając go do 147,05 km/h.

 Ford 999 | Arrow | Henry Ford Ford 999 | Arrow | Henry Ford  Ford 999 | Arrow | Henry Ford


Po dwóch latach zrobiono kolejny krok. Amerykanin Fred Marriott jako pierwszy przekroczył magiczną wówczas barierę 200 km/h. Miało to miejsce już w 1906 roku.

Rok później w pojeździe o napędzie parowym nazwanym Stanley Rocker Racer, rozpędzono się do prędkości 205,44 km/h. Warto wspomnieć, że ten rekord prędkości pojazdem parowym pobito dopiero w 2009 roku (!).

Dalsze podboje prędkości odnotowano pojazdami spalinowymi Benza. Dnia 6 listopada 1909 roku autem o nazwie 200 HP Benz No 1, utrzymano na dystansie jednego kilometra, średnią prędkość 202,68 km/h. Z kolei na odcinku jednej mili prędkość ta wyniosła 186,57 km/h.

W 1914 roku te same próby powtórzono na nowych zasadach. Okazało się, że 200 HB No 3 pobił poprzedni rekord, osiągając na dystansie jednej mili średnią prędkość 199,7 km/h.

Następnie zaczęła się epoka szalonych konstrukcji, gdzie pod maskami pojazdów (specjalnie budowane na potrzeby bicia rekordów) umieszczano silniki z samolotów.

Efektem tego był choćby pojazd Sunbeam, który według oficjalnych źródeł miał 900 koni mocy. 29 marca 1927 roku, jeszcze przed wybuchem II Wojny Światowej, Henry Segrave rozpędził się w nim do 327,97 km/h.

Na polskich drogach ginie najwięcej osób w Europie. Dlaczego? Między innymi dlatego, że nie potrafimy jeździć

Po tym wyczynie nastąpiła dłuższa przerwa. Dopiero w 1947 roku (dokładniej 16 września) praktycznie podwojono rekord ustanowiony 29 marca 1927 roku. Dokonał tego John Cobb w pojeździe o nazwie Railton Mobil Special, którym rozpędził się do 633,79 km/h na dystansie 1 km oraz do 634,39 na dystansie mili.

Od tego wyczynu pozostał już tylko krok do przebicia bariery tysiąca kilometrów na godzinę.

Udało się to osiągnąć 23 października 1970 roku. Gary Gabelich wsiadł do pojazdu Blue Flame, który tak naprawdę był rakietą o mocy 58 463 KM, osadzoną na kołach i w dwóch pomiarowych próbach osiągnął prędkość 1001,6 km/h.

Kolejny rekord padł 4 października 1983 roku. Pobił go Brytyjczyk Richard Noble.

Zasiadł on za kierownicą Thrust2, który wyposażony był w ważący ponad 1300 kg silnik Rolls-Royce Avon. Podczas przejazdu rozpędził się do 1020,406 km/h na dystansie 1 km.

Ale historia zna też pojazdy, które przebiły barierę dźwięku. Thrust SSC ma 14 metrów długości i waży 10 ton. Napędzany jest dwoma turbowentylatorowymi silnikami Rolls-Royca.

Jego kierowca - Andy Green, 25 września 1997 roku rozpędził się do 1149,303 km/h. To jednak nie wystarczyło Greenowi i 15 października pobił swój własny rekord rozpędzając się do 1227,686 km/h.

Przeczytaj także: Czy warto inwestować w samochody, które cieszą się złą reputacją?

Inne ciekawe rekordy pobite pojazdami

W materiale poświęconym rekordom prędkości nie możemy pominąć innych niezwykłych dokonań. W pierwszej kolejności warto wspomnieć o TOP 1 Oil ACK ATTACK. Ten zespół ustanowił aktualny rekord dla jednośladu, który wynosi 605,69 km/h. To jednak nie koniec. Zespół planuje piąć się wyżej i próbować przekroczyć barierę 700 km/h.

Rekord najwyższej prędkości ustanowiony na drodze należy do Bugatti. 1200 konny Veyron SuperSport został rozpędzony do 431,072 km/h.

Mówiąc o pojazdach drogowych wypada również wspomnieć o najszybszej ciężarówce świata. ShockWave został zbudowany na bazie Peterbilta z 1985 roku. Zastosowano w nim trzy silniki lotnicze Pratt & Whitney J34-48, stosowane w odrzutowcach T-2A Buckeye.

Tym samym najszybsza ciężarówka świata rozpędziła się do 605 km/h, a sprint do 450 km/h trwał jedynie 11 sekund. Nic dziwnego, bo moc tego zestawu wynosiła 36 000 KM.

Przeczytaj także: Dlaczego samochody spalają więcej niż w katalogu?

Rekordy prędkości bijemy nie tylko w motoryzacji

Jednak bicie rekordów prędkości to domena ni tylko osób związanych z motoryzacją.

Myśliwiec The Mach 3+ cały czas pozostaje najszybszym samolotem na świecie, mimo że ze służby został wycofany w 1998 roku. Jest to niezwykła maszyna, która pozwalała na lot z prędkością 3 540 km/h. Jest to tym bardziej imponujące, iż był w stanie uniknąć pocisków ziemia-powietrze, po prostu im uciekając.

Naddźwiękowy samolot North American X-15, jest kolejnym sztandarem najbardziej wyrafinowanej inżynierii. Jest to maszyna, która stworzyła nową kategorię odrzutowców, pobijając Macha aż o 6,72 razy, czyli osiągając prędkość 7 274 km/h.
W efekcie, w ciągu kilku minut mógł dotrzeć do suborbitanych warstw przestrzeni.

Nie możemy też zapomnieć o niezwykłym wyczynie Felixa Baumgartnera, który w 2014 r. ustanowił rekord prędkości w swobodnym spadku. Nieustraszony Austriak skoczył z kapsuły zawieszonej na wysokości 39 km od powierzchni Ziemi. To właśnie wtedy przekroczona została w bariera dźwięku. Felix Baumgartner osiągnął 1,24 Macha, czyli 1342 km/h.

Felix BaumgartnerFelix Baumgartner Red Bull Stratos

Wychodząc poza granice Ziemi

Wznosząc się jeszcze wyżej warto zaznaczyć udział w bicu rekrodów prędkości słynnego Apollo 10. To właśnie w nim zarejestrowano maksymalną osiągniętą prędkość przez człowieka. Wynosi ona 39 897 km/h. Wydarzyło się to 26 maja 1969 roku.

Z kolei Voyager 1 – sonda kosmiczna uruchomiona 5 września 1977 roku, która obecnie ma misję badania granic Układu Słonecznego i przestrzeni międzygwiezdnej, przekroczyła heliopauzę i jako pierwszy statek kosmiczny wkroczyła w przestrzeń międzygwiezdną (25 sierpnia 2012 roku). Tym samym jest to najdalej oddalony statek od Ziemi i może osiągnąć prędkość 62 140 km/h.

W tej dziedzinie rekord prędkości należy do Helios 2. Maszyna uruchomiona w 1976 roku została wystrzelona w kosmos z misją badania procesów słonecznych. Może osiągnąć prędkość nawet 252 792 km/h.

Więcej o:
Copyright © Agora SA