Alfa Romeo Crosswagon Q4 1.9 JTD Multijet

Kilkanaście lat czekaliśmy, aby Alfa Romeo z napędem 4x4 ponownie trafiła do sprzedaży. Crosswagon Q4 wpisuje się w modę na uterenowione kombi.

Do stworzenia Crosswagona Włosi wykorzystali udany model 156 Sportwagon. Na pierwszy rzut oka nowy model nie różni się zbytnio od wersji kombi, jednak po dokładniejszym przyjrzeniu się dostrzeżesz różnice - uterenowioną Alfę zawieszono o 6,5 cm wyżej, wzbogacono metalowymi osłonami zderzaka i części podwozia. Wnętrze przypomina środek "156".

Pod względem techniki Crosswagon znacznie bardziej różni się od kombi. Aby auto poradziło sobie w terenie, wyposażono je w sztywniejsze nadwozie, stały napęd na obie osie i trzy mechanizmy różnicowe. Rozdziałem mocy pomiędzy przednią i tylną osią steruje centralny mechanizm różnicowy nowej generacji Torsen C. W Crosswagonie zamontowano układy ABS, EBD, ASR, VDC (odpowiednik ESP) oraz system MSR chroniący przed zablokowaniem kół podczas gwałtownej redukcji biegów.

Na razie do napędu służy sprawdzony wysokoprężny 16-zaworowy silnik 1.9 Multijet 150 KM, który współpracuje z 6-biegową ręczną przekładnią. Jednostka ta doskonale pasuje do nowego modelu włoskiej firmy zarówno pod względem mocy, jak i momentu obrotowego (305 Nm przy 2000 obr/min).

Crosswagona wypróbowałem na malowniczych drogach Sardynii. Na asfaltowej drodze auto zachowywało się jak rasowa Alfa - niezłe przyspieszenie, dobre zawieszenie, precyzyjny układ kierowniczy. Także na szutrze i wybojach można było sobie na wiele pozwolić. Wyższy prześwit i wzmocnione zawieszenie umożliwiają bezstresową jazdę po nierównościach.

W normalnych warunkach większa część siły napędowej przekazywana jest na tylną oś - 58%, na przód tylko 42%. Wystarczy jednak wjechać na drogę o śliskiej nawierzchni, a centralny mechanizm różnicowy zmienia te proporcje - większa moc trafia na koła osi dysponującej lepszą przyczepnością, przy czym wszystko odbywa się niezauważalnie dla kierowcy. Na zakrętach próbowałem wytrącić auto z równowagi. Bezskutecznie. Układ napędowy współpracujący z systemem VDC błyskawicznie korygował błędy kierowcy, likwidując poślizgi i ułatwiając powrót na właściwy tor jazdy.

Samochód można kupić w trzech wersjach wyposażenia. W standardzie znajdziesz 17-calowe aluminiowe obręcze oferowane z wielosezonowymi oponami Pirelli Scorpion 225/55 R 17. Według producenta to ogumienie znakomicie sprawdza się na asfalcie, szutrze, a także na śniegu.

Model zadebiutuje na włoskim rynku w październiku - najtańszy Crosswagon ma kosztować 33 900 euro. W Polsce trafi do sprzedaży w styczniu, podobnie jak Sportwagon Q4 (zwykłe kombi, ale z napędem na obie osie).

opinia auto+

Alfa 156 w wersji Crosswagon to sportowe kombi, dające sporo przyjemności z jazdy także w trudniejszym terenie