Do stworzenia Crosswagona Włosi wykorzystali udany model 156 Sportwagon. Na pierwszy rzut oka nowy model nie różni się zbytnio od wersji kombi, jednak po dokładniejszym przyjrzeniu się dostrzeżesz różnice - uterenowioną Alfę zawieszono o 6,5 cm wyżej, wzbogacono metalowymi osłonami zderzaka i części podwozia. Wnętrze przypomina środek "156".
Pod względem techniki Crosswagon znacznie bardziej różni się od kombi. Aby auto poradziło sobie w terenie, wyposażono je w sztywniejsze nadwozie, stały napęd na obie osie i trzy mechanizmy różnicowe. Rozdziałem mocy pomiędzy przednią i tylną osią steruje centralny mechanizm różnicowy nowej generacji Torsen C. W Crosswagonie zamontowano układy ABS, EBD, ASR, VDC (odpowiednik ESP) oraz system MSR chroniący przed zablokowaniem kół podczas gwałtownej redukcji biegów.
Na razie do napędu służy sprawdzony wysokoprężny 16-zaworowy silnik 1.9 Multijet 150 KM, który współpracuje z 6-biegową ręczną przekładnią. Jednostka ta doskonale pasuje do nowego modelu włoskiej firmy zarówno pod względem mocy, jak i momentu obrotowego (305 Nm przy 2000 obr/min).
Crosswagona wypróbowałem na malowniczych drogach Sardynii. Na asfaltowej drodze auto zachowywało się jak rasowa Alfa - niezłe przyspieszenie, dobre zawieszenie, precyzyjny układ kierowniczy. Także na szutrze i wybojach można było sobie na wiele pozwolić. Wyższy prześwit i wzmocnione zawieszenie umożliwiają bezstresową jazdę po nierównościach.
W normalnych warunkach większa część siły napędowej przekazywana jest na tylną oś - 58%, na przód tylko 42%. Wystarczy jednak wjechać na drogę o śliskiej nawierzchni, a centralny mechanizm różnicowy zmienia te proporcje - większa moc trafia na koła osi dysponującej lepszą przyczepnością, przy czym wszystko odbywa się niezauważalnie dla kierowcy. Na zakrętach próbowałem wytrącić auto z równowagi. Bezskutecznie. Układ napędowy współpracujący z systemem VDC błyskawicznie korygował błędy kierowcy, likwidując poślizgi i ułatwiając powrót na właściwy tor jazdy.
Samochód można kupić w trzech wersjach wyposażenia. W standardzie znajdziesz 17-calowe aluminiowe obręcze oferowane z wielosezonowymi oponami Pirelli Scorpion 225/55 R 17. Według producenta to ogumienie znakomicie sprawdza się na asfalcie, szutrze, a także na śniegu.
Model zadebiutuje na włoskim rynku w październiku - najtańszy Crosswagon ma kosztować 33 900 euro. W Polsce trafi do sprzedaży w styczniu, podobnie jak Sportwagon Q4 (zwykłe kombi, ale z napędem na obie osie).
Alfa 156 w wersji Crosswagon to sportowe kombi, dające sporo przyjemności z jazdy także w trudniejszym terenie