Powerproof i Wetproof - oto dwie nowe opony Nokiana

Nokian to niezależny producent opon pochodzący z zaśnieżonej Finlandii. Jako specjalistą od ogumienia na zimę, ale nie ma łatwego życia na rynku opon letnich. Mimo to po raz kolejny próbuje swoich sił w tej wymagającej kategorii.

Wetproof jest dedykowany do jazdy w zmiennych warunkach ze sporą ilością opadów, a Powerproof to opona o wysokich osiągach przeznaczona do użytkowania w sportowych samochodach. Zdaniem producenta oba modele sprawdzą się w warunkach drogowych charakterystycznych dla Europy Środkowej.

Powerproof należy do segmentu opon o wysokich osiągach

Model Powerproof jest następcą modelu Z-Line, na temat którego nie mam dobrej opinii. Zdaniem Nokiana to letnia opona kategorii UHP (Ultra High Performance) do szybkich samochodów z mocnymi silnikami.

Jako taka ma zapewnić bezpieczeństwo i radość z jazdy wynikającą z precyzji prowadzenia i stabilności przy wyższych prędkościach. Priorytetami przy jej projektowaniu była przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni, ale również niskie opory toczenia i poziom hałasu. Nie jest to więc bezkompromisowa opona dla maniaków jazdy po torach wyścigowych, ale model, który próbuje pogodzić ogień z wodą (dosłownie).

Na polskich drogach ginie najwięcej osób w Europie. Dlaczego? Między innymi dlatego, że nie potrafimy jeździć

Nokianowi tak bardzo zależało na zapewnieniu optymalnych warunków do sprawdzenia opon, że firma wynajęła jeden z najlepszych europejskich torów wyścigowych - Autódromo Internacional do Algarve, na południu Portugalii i przygotowała flotę szybkich, ale bezpiecznie się zachowujących w czasie Audi RS5.

Wbrew pozorom trudno jest sformułować miarodajną opinię po krótkiej przejażdżce w takich warunkach, a zwłaszcza bez bezpośredniego porównania z innymi modelami. Powerproof na pewno jest krokiem naprzód w porównaniu z modelem Z-Line.

Nowa opona pozwala na przewidywalną, szybką jazdę, nie zaskakuje swoimi reakcjami. Jedynym wyraźnym minusem, odczuwalnym na gorącym portugalskim asfalcie było, dość szybkie przegrzewanie się opon podczas torowej jazdy, co owocowało spadkiem stabilności przy hamowaniu i przyczepności na co ciaśniejszych zakrętach.

Nokian Powerproof będzie dostępny jedynie w dużych rozmiarach: od 17 do 20 cali i typowych dla sportowych samochodów szerokościach oraz indeksach prędkości W (270 km/h) i Y (300 km/h).

Przeczytaj także: Aktualny taryfikator mandatów

Wetproof teoretycznie jest idealny na polskie drogi

Druga zaprezentowana opona - Wetproof jest przeznaczony do użytkowania w popularnych samochodach i w zmiennych warunkach , również na drogach o gorszej nawierzchni. Tutaj jednak priorytetem było bezpieczne i przewidywalne zachowanie się na mokrej nawierzchni i przeciwdziałanie zjawiskowi aquaplaningu (powstawaniu poduszki wodnej, na której opona traci sterowność).

Nokian WaterproofNokian Waterproof fot. Nokian

Rzeczywiście, po krótkich jazdach na krętym torze kartingowym w Portimao można wstępnie przyznać inżynierom rację - przyczepność na sztucznie zmoczonych zakrętach była nadspodziewanie dobra.

Ciekawe czy te wstępne wrażenia potwierdzą się podczas dłuższej eksploatacji egzemplarzy produkcyjnych. Nokian Wetproof będzie dostępny w wersjach na obręcze o średnicy od 14 do 20 cali w 46 różnych rozmiarach i indeksach prędkości od T (do 190 km/h), przez H (do 240 km/h), V do W.

Opony Nokian nie są dostępne w pierwszym wyposażeniu samochodów

Obie opony mają stosowaną przez większość producentów konstrukcję bieżnika składającą się z trzech stref. Zewnętrzna ma zapewnić optymalną przyczepność na zakrętach, środkowa - stabilność jazdy na wprost, a wewnętrzna - jak najlepsze odprowadzanie wody.

Nowych modeli, tak jak i pozostałych opon fińskiej marki, nie będzie można znaleźć w nowych samochodach, montowanych jako tzw. pierwsze wyposażenie. Tam królują największe koncerny.

Dlatego Nokian musi jakoś przekonać kierowców, że po zużyciu pierwszego kompletu opon, warto zaryzykować i zmienić markę. Argumentem może być niższa cena albo ponadprzeciętne wyniki testów porównawczych. Na jedno i drugie musimy zaczekać do 2019 r., bo wtedy nowe modele pojawią się w sprzedaży.

Więcej o:
Copyright © Agora SA