Opinie Moto.pl: Volvo XC40 T3 - sprawdzamy Samochód Roku w najtańszej wersji silnikowej

Filip Trusz
Volvo XC40 nie dało żadnych szans konkurencji i zgarnęło tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2018. Mieliśmy już okazję sprawdzić, jak nowy SUV Szwedów jeździ, ale tym razem do redakcji przyjechało XC40 w wersji T3. Z manualem i bazowym, trzycylindrowym silnikiem.

Volvo XC40, Samochód Roku, było już w naszej redakcji na testach i poświęciliśmy mu obszerny materiał. Tym razem jednak dostaliśmy kluczyki do najsłabszej i najtańszej wersji silnikowej T3. Takie XC40 kosztuje wyjściowo 127 200 zł.

Benzynowy silnik ukryty pod maską bazowego XC40 to absolutna nowość szwedzkiego koncernu. To T3 z trzema cylindrami ustawionymi w rzędzie. Benzynowy motor ma 1.5-litra pojemności i doładowanie. Generuje 156 koni mechanicznych i moment obrotowy (265 Nm) trafia wyłącznie na przednie koła. W tej wersji dostępna jest tylko manualna, 6-biegowa skrzynia.

  • Przyspieszenie od 0 do 100 km: 9,4 s
  • Prędkość maksymalna: 200 km/h
  • Deklarowane zużycie paliwa: 6,2 l/100 km

Przy pierwszym kontakcie silnik T3 potrafi zaskoczyć - reaguje na gaz błyskawicznie i sprawia wrażenie znacznie dynamiczniejszego niż jest w rzeczywistości.

Z przyspieszeniem na poziomie 9,4 s Volvo XC40 T3 nie jest oczywiście demonem prędkości i mimo zaskakująco szybkiej reakcji czuć, że 156 KM i 265 Nm to trochę za mało, żeby z kompaktowego SUV-a zrobić auto szybkie i zrywne. Niemniej, trzycylindrowa jednostka dzielnie radzi sobie w mieście, a najsłabszym Volvo XC40 jeździ się przyjemnie. Osiągnięcie limitów prędkości na autostradzie też nie stanowi dla XC40 T3 większego problemu.

Volvo XC40Volvo XC40 fot. Volvo

Brak mocy odczujemy, kiedy auto będzie załadowane i będziemy chcieli pokonać wzniesienie. Wątpliwym urokiem małych silników jest też wysokie realne spalanie. Do deklarowanego 6,2 l/100 km trudno się zbliżyć. Zwłaszcza, jak wpadniemy w korek albo będziemy jeździć dynamiczniej.

Na przyjemność z jazdy wpływa także dobre wyciszenie (trzeba mocno opóźnić zmianę biegu, żeby usłyszeć, że pod maską mamy 3 cylindry), audio Harman Kardon, porządna skrzynia i komfortowy charakter tej wersji. Słaby silnik nie zachęca do ostrej jazdy, doceniamy więc wygodę, w jakiej podróżujemy. Mimo 20-calowych kół XC40 sprawnie wybiera nierówności. Dostępnych jest kilka trybów jazdy. Mi najlepiej jeździło się w Individualu, gdzie poszczególne parametry można dostosować do swoich preferencji. To duży plus, bo w domyślnym trybie Comfort, jak dla mnie, kierownica chodzi zbyt lekko, a z twardszym układem kierowniczym jeździło mi się bardzo dobrze.

Podoba mi się także wnętrze - projekt dobrze znamy z większych modeli Szwedów, a wykonanie stoi na bardzo wysokim poziomie. XC40, jako model kierowany do młodszych kierowców, ma kilka ciekawych smaczków w środku. Także niektóre wykorzystane materiały odróżniają Volvo XC40 od konkurentów - np. charakterystyczna wykładzina na boczkach i w przepastnych kieszeniach drzwi. Kieszenie są naprawdę ogromne, a materiały promocyjne nie kłamią - zmieści się do nich laptop i jeszcze sporo mniejszych przedmiotów.

We wnętrzu narzekać można tylko na tylną kanapę, która jest po prostu niewygodna. W dłuższej trasie może zmęczyć pasażerów, ale podczas krótkiej podróży po mieście nie będzie problemem.

Volvo XC40 2017Volvo XC40 2017 fot. Jan Zomer

Ustawny bagażnik pomieści 460 l, a po złożeniu siedzeń 1336 l. Testowany egzemplarz wyposażony był w elektrycznie otwieraną klapę, którą można był otworzyć lub zamknąć ruchem stopy pod zderzakiem.

Jak przystało na szwedzką markę, cały czas dba o nas cały zastęp elektronicznych aniołów stróżów. Lista dostępnych systemów bezpieczeństwa jest jedną z najdłuższych w segmencie. Pozycją obowiązkową, którą warto zaznaczyć, jest kamera cofania, bo widoczność do tyłu nie jest najlepsza.

Opinie Moto.pl: Volvo XC40 T3 - podsumowanie

Volvo XC40 zasłużenie zdobyło tytuł Samochodu Roku 2018. To pod każdym względem wzór segmentu i groźny konkurent dla kompaktowych SUV-ów Audi, BMW, Lexusa i Jaguara. Wersję T3 poleciłbym jednak tylko kierowcom, którzy jeżdżą głównie po mieście i nie potrzebują szybkiego auta. Trzycylindrowemu silnikowi czasem po prostu brakuje mocy. Z XC40 znacznie lepiej daje sobie radę 2.0 T4 o mocy 190 KM, ale trzeba do wyższej wersji silnikowej dopłacić 24 200 zł. T4 dostępne jest od razu z automatem.

Volvo XC40 D4 AWD - dane techniczne

  • Nadwozie: SUV, 5d
  • Moc: 156 KM przy 5000 obr./min
  • Moment obr.: 265 Nm
  • Skrzynia biegów: ręczna, 6-biegowa
  • Napęd: na cztery koła
  • Wymiary: 4425/1850/1658 mm
  • Rozstaw osi: 2702 mm
  • Poj. bagażnika: 460 l
  • 0-100 km/h: 9,4 s
  • Śr. zużycie paliwa: 6,2 l/100 km (dane katalogowe)
  • Prędkość maksymalna: 200 km/h
  • Cena: od 127 200 zł (T3 Standard)

Na zdjęciach Volvo XC40 D4 R-Design

Na polskich drogach ginie najwięcej osób w Europie. Dlaczego? Między innymi dlatego, że nie potrafimy jeździć

Więcej o:
Copyright © Agora SA