Koniec z wycinaniem DPF. Rząd zaostrzy przepisy - kara ma sięgnąć nawet 5 tysięcy zł

Wszystko wskazuje na to, że już niebawem nie będzie można zarejestrować samochodu z wyciętym filtrem DPF. Rząd pracuje nad nowymi przepisami, które ukrócą to zjawisko.

Kilka tygodni temu policja zorganizowała akcję, która miała na celu wyłapanie samochodów emitujących zbyt dużo spalin. Jednak funkcjonariusze mieli największy kłopot z wykryciem najbardziej szkodliwych pojazdów, czyli tych z wyciętymi filtrami DPF. Problemem jest brak sprzętu pozwalającego na wyłapanie takich samochodów, a na polskich drogach może się poruszać nawet kilkaset tysięcy takich pojazdów.

Kilka dni temu serwis dziennik.pl poinformował o pracach rządu nad zaostrzaniem przepisów. Podczas badania okresowego diagnosta będzie musiał sprawdzić, czy samochód był fabrycznie wyposażony w filtr DPF. Instytut Transportu Samochodowego opracował specjalną procedurę, która pozwoli ujawnić, że właściciel samochodu usunął filtr. Będzie to możliwe na poziomie diagnostyki pokładowej.

Gdy diagnosta odkryje, że filtr DPF został wycięty, samochód nie przejdzie pozytywnie przeglądu, a właściciel będzie musiał zamontować brakujący element. Taka operacja może kosztować nawet kilka tysięcy zł. Jakiś czas temu posłowie złożyli projekt zakładający karę w wysokości pięciu tysięcy złotych, gdy kierowca zostanie przyłapany na usunięciu filtra.

Zadaniem filtra DPF jest oczyszczanie spalin z cząstek sadzy i popiołów. Jednak wraz z rosnącym przebiegiem filtr staje się coraz bardziej kłopotliwy dla właściciela pojazdu, ponieważ ciężkie cząstki sadzy blokują filtr. Po wycięciu filtra cząstki dostają się do powietrza, skąd trafiają do płuc, powodując z czasem poważne choroby.

Źródło: dziennik.pl, moto.wp.pl

Więcej o:
Komentarze (165)
Koniec z wycinaniem DPF. Rząd zaostrzy przepisy - kara ma sięgnąć nawet 5 tysięcy zł
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Bronek

    Oceniono 23 razy -15

    A co się dzieje z sadzą , która została zatrzymana w filtrze ? - co jakiś czas WALI CZARNYM DYMEM W KOSMOS !!!!

  • el.commendante

    Oceniono 6 razy -4

    No to w Polsce nikt już Diesla nie kupi.

  • Gość: kar

    Oceniono 8 razy -4

    Mogłem się tego spodziewać po Trumpie, po jego decyzji wysokie ceny zostaną z nami na dłużej.

  • Gość: buraczyk

    Oceniono 3 razy -3

    Chyba producent DPF był w ministerstwie.

  • hr.kalashnikoff

    Oceniono 5 razy -3

    Dizel to jest syf i smród. Wyciąć dizle z samochodów a nie jakiś flter. Samochód z wyciętym silnikiem typu dizel przejdzie każdy test.

  • Gość: Jacuś

    Oceniono 3 razy -3

    Ciekawe co z tymi co kupili auta z już wyciętym dpf. Ja niedawno kupiłem i okazało się że brak dpfa bo już wycieli. A szczerza to bym wolał mieć dpf bo wedłóg mnie wszystko co jast fabryvznie to powinno być. Poprzedni właściciel nie wiedział czy jest wycięty bo już taki kupił. Na pewno nie wydam parę tyś na zamontowanie dpf, chyba że ta ku... Duda zapłaci za montaż.

  • Gość: Odeon

    Oceniono 5 razy -3

    To co? Policja czy diagnosta bedzie rozbieral obudowe dpfa żeby sprawdzic czy on tam jest? Przy dobrze zrobionym wycieciu jego brak jest niemozliwy do zdiagnozowania. Przeciez zmieniana jest mapa i oprogramowanie. Obd pokazuje ze dpf jest, a zmieniona mapa daje takie same zanieczyszczenia jak z dpfem, albo i w wieluprzypadkach mniejsze od fabrycznego. Ale trzeba do tego specjalisty a nie Miecia co za piwo wytnie...

  • wichura

    Oceniono 21 razy -3

    "(...) funkcjonariusze mieli największy kłopot z wykryciem najbardziej szkodliwych pojazdów, czyli tych z wyciętymi filtrami DPF. Problemem jest brak sprzętu pozwalającego na wyłapanie takich samochodów (...)"
    Zaraz, zaraz! Przecież jeśli się wsłuchać w głos euro-eko-pedalskiego lobby, to taki samochód (a właściwie chmurę dymu) powinno być widać z orbity, a za jego rurą wydechową powinny leżeć dziesiątki martwych dzieci i zwierzątek... A tu o jakimś problemie z wypatrzeniem, koniecznością specjalistycznych urządzeń... To jaka jest prawda?

  • felicjan.dulski

    Oceniono 5 razy -3

    Wymiana, odnowienie filtra DPF potrafi mniej więcej tyle kosztować.
    Ponoć od trzech tysięcy wzwyz.
    Regeneracja podobno od półtora, ale co to jest "regeneracja"?
    W sumie kara nie kara.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX