Lexus RC F - opinie Moto.pl. Zostań z nami jak najdłużej!

Filip Trusz
Lexus RC F to przedstawiciel wymierającego gatunku. To bezkompromisowe coupe z napędem na tył i wolnossącym, potężnym silnikiem pod maską. Po tygodniu z prawie 500-konnym Lexusem nie mamy wątpliwości - będzie nam takich aut bardzo brakować.

Zagraniczne media obiegły w zeszłym tygodniu zdjęcia zamaskowanych prototypów nowego Lexusa RC. Według nieoficjalnych informacji, lifting ma odświeżyć model, ale nie ingerować w jego techniczną stronę. Również topowy RC F doczeka się lekkiego unowocześnienia, a to oznacza, że będzie znajdował się w sprzedaży jeszcze przez najbliższej lata.

A to znakomita informacja dla każdego fana motoryzacji!

Lexus RC FLexus RC F fot. Lexus

Niezależnie, czy stoicie po niemieckiej czy japońskiej stronie mocy, to Lexus RC F powinien grać na waszych emocjach. Takich samochodów się już po prostu nie robi. Tak naprawdę zostały tylko dwa - Lexus RC F i Ford Mustang. Cała reszta dała się porwać downsizingowi i turbodoładowaniu.

Pod maską mamy tu bowiem 5-litrowe, wolnossące V8. Potężny silnik rozwija 477 KM mocy przy 7100 obr./min i 530 Nm maksymalnego momentu obrotowego w zakresie 4800-5600 obr./min. Moc z silnika V8 przekazywana jest na koła za pośrednictwem 8-biegowej sportowej sekwencyjnej przekładni z bezpośrednią zmianą przełożeń (Sport Direct Shift), która oferuje też tryb ręcznej zmiany przełożeń.

Osiągi Lexusa RC F:

  • Przyspieszenie od 0 do 100 km/h - 4,5 s
  • Prędkość maksymalna - 270 km/h

Lexus RC FLexus RC F fot. Lexus

Lexus RC F jest wolniejszy od konkurencyjnego BMW M4 (4,1 s) czy innych niemieckich rywali, ale trudno te auta do siebie tak naprawdę porównać. RC F to coupe znacznie bardziej egzotyczne, niszowe. Z ostrą, krzykliwą stylistyką (zwłaszcza z opcjonalnym pakietem Carbon) celuje w innych klientów. Z kolei pięciolitrowy wolnossący silnik to gratka, dla każdego, kto szuka za te pieniądze auta ze starej szkoły.

Wkręcanie V-ósemki na wysokie obroty daje niesamowitą frajdę, a każdego odpalenie samochodu wywołuje szeroki uśmiech na twarzy - auto wita nas głośnym basowym pomrukiem budzących się cylindrów. Silnik pracuje szlachetnie, brzmi rasowo i zachęca do mocniejszego wciskania gazu. Jazda Lexusem RC F to wyjątkowe przeżycie.

Kierownica jest gruba i mięsista, świetnie leży w dłoniach. Siedzimy nisko w wygodnych, opatulających nas kubełkowych fotelach.

Lexus RC FLexus RC F fot. Lexus

Zachwyca bezkompromisowy charakter topowego Lexusa RC. Do wyboru mamy tu 4 tryby jazdy - Eco, Normal, Sport S i Sport S+. Już w pierwszym trybie sportowym auto staje się dzikie i nieposkromione. Buksowanie kół przy przyspieszaniu i lekkie uślizgi w zakrętach to norma. RC F chyba za punkt honoru wziął sobie dostarczanie emocji i wywoływanie uśmiechu przy każdej przejażdżce. Brakować może chyba tylko "strzałów" z wydechu. Cała reszta zasługuje na najwyższe oceny.

Dla odważniejszych przewidziano możliwość dostosowania pracy kontroli trakcji. Tutaj także przygotowano 4 tryby - Normal, Sport, Off oraz Off+ Expert.

Podczas codziennej jazdy RC F potrafi być zaskakująco kulturalny. Zawieszenie jest twarde i sztywne, ale bez przesady. Komfort jazdy jest przyzwoity, a Lexus nie zmęczy nas w drodze do pracy czy na zakupy. Sprawdzi się także w dłuższej trasie, gdzie docenimy dobre wyciszenie (słychać tylko nasz silnik). Na drogach szybkiego ruchu trzeba jednak uważać, bo za kierownicą nie czuć prędkości i bardzo łatwo nieświadomie złamać przepisy.

Średnie zużycie paliwa? Lexus podaje 10,8 l/100 km. Podczas testu było to raczej 12-14 l/100 km, co i tak trzeba uznać za świetny wynik dla tak dużego silnika. Więcej komputer pokazywał tylko przy ostrzejszej jeździe.

Lexus RC FLexus RC F fot. Lexus

Lexus RC F ma kilka wad, ale specjalnie zostawiłem je na sam koniec. Bo trudno narzekać w takim samochodzie na przestarzałe, nie tak dobrze wykończone jak u konkurencji wnętrze albo niewygodny w obsłudze system multimedialny (to chyba jedyna rzecz, która mnie w RC F-ie irytowała). Potknięcia japońskiego coupe giną w natłoku emocji i frajdy, jaką dostarcza.

Ile Lexus RC F kosztuje? Ceny i konkurencja

Lexus RC F dostępny jest w Polsce trzech wersjach. Ceny startują od niecałych 400 tysięcy złotych:

  • Lexus RC F Elegance - 397 700 zł
  • Lexus RC F Prestige - 442 400 zł
  • Lexus RC F Carbon - 468 700 zł

Konkurencja z Bawarii ceni się podobnie. BMW M4 Coupe z automatem kosztuje wyjściowo 402 282 zł, a Audi RS5 - 410 800 zł, choć tu trzeba pamiętać, że Audi topowe modele oferuje nie z napędem na tył, a quattro. Z kolei cennik Mercedesa-AMG C 63 Coupe otwiera 415 700 zł. Jeżeli nie patrzycie na najdroższe marki, to na rynku znajdziemy oczywiście jeszcze jeden podobny model - nowy Ford Mustang GT za 204 300 zł (automat).

Lexus RC FLexus RC F fot. Lexus

Lexus RC F - opinie Moto.pl. Podsumowanie

Lexus RC F to samochód wyjątkowy. Z Mustangiem powoli zamyka pewien rozdział w motoryzacji. Konkurencja z Niemiec może i jest szybsza, prowadzi się pewniej, jest lepiej wykonana, ale oferuje emocje zupełnie innego rodzaju. Lexus RC F to prawdziwy egzotyk z wolnossącą V-ósemką. Coupe z charakterem, a przy tym udany kompromis między samochodem sportowym a wygodnym Gran Turismo.

Oby Lexus RC-F jak najdłużej opierał się downsizingowi i turbodoładowaniu!

O lekkim liftingu RC-F-a możecie przeczytać tutaj. Najważniejsze, wolnossące V8, pozostało bez zmian:

Lexus RC F - dane techniczne

Nadwozie: coupe, 2d
Silnik: benzynowy, wolnossący, V8, 4969 cm3
Moc: 477 KM przy 7100 obr./min
Moment obrotowy: 530 Nm 4800-5600 obr./min/
Skrzynia: automatyczna, 8-stopniowa
Napęd: na tylne koła
Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,5 s
Prędkość maksymalna: 470 l
Średnie zużycie paliwa: 10,8 l/100 km (deklarowane)
Wymiary: 4705x1845x1390 mm
Rozstaw osi: 2730 mm
Masa własna: 1765 kg
Pojemność bagażnika: 366 l
Cena: od 397 900 zł

Więcej o:
Copyright © Agora SA