Dotychczasowy standard tablic rejestracyjnych obejmował dwa formaty (520mm x 144 mm oraz 305 mm x 214 mm), które pasowały do aut sprzedawanych w Europie. Problem pojawiał się w momencie, gdy chcieliśmy je zamontować w samochodzie sprowadzonym ze Stanów Zjednoczonych.
Wnęka w zderzakach nie pozwalała w estetyczny sposób zamontować tablic wydawanych przez polskie urzędy.
Dlatego nowe rozporządzenie Ministerstwa Infrastruktury ustaliło dodatkowy format tablic, które będą pasowały także do aut spoza Europy. Tablice w amerykańskim (315 x 114 mm) lub japońskim (330 mm x 165 mm) rozmiarze z formatem numerów skróconym do 4 znaków wyglądają na pierwszy rzut oka jak skrócona wersja tradycyjnych "blach".
Zmniejszone tablice mają inną numerację, dlatego w przypadku chęci ich zainstalowania na pojeździe, trzeba przerejestrować samochód i wymienić obie tablice, naklejkę na szybę, dokumenty pojazdu, a na koniec poinformować o dokonanej zmianie ubezpieczyciela.
Na tą chwilę każdy właściciel samochodu może wnioskować o skróconą tablicę i nie trzeba udowadniać, że auto ma nietypowe zderzaki. Rozporządzenie nie przewiduje możliwości zamówienia małych tablic indywidualnych, tak jak ma to miejsce w przypadku tablic stosowanych dotychczas.
Przeczytaj także: Indywidualne tablice rejestracyjne. Koszty i zasady wyrobienia
Forma numerów powoduje ograniczenia - na każde województwo przypadnie tylko 17379 tablic. Opłata za mniejsze tablice wraz z kartą pojazdu wynosi 256 zł, a p przypadku gdy auto ma już wydaną kartę pojazdu, rejestracja kosztuje 180,50 zł.