Nowy w przypadku Hyundaia i20 oznacza delikatny facelifting i dopracowanie modelu w kilku aspektach. Nie spodziewajcie się tu rewolucji, jaką koncern VW zafundował nowej Ibizie czy Nissan Micrze. Wiele zmian w nowym i20 to po prostu delikatna kosmetyka.
Na europejskim rynku i20 to dla Hyundaia wyjątkowo ważny model. W ofercie Koreańczyków jest bestsellerem nr 2, a lepiej sprzedaje się tylko Tucson. W Europie przez 10 lat sprzedano już 800 tysięcy aut, globalnie i20 przekroczył granicę 2 milionów.
Lada chwila w polskich salonach pojawi się nowe i20, a jego ceny powinniśmy poznać w najbliższym czasie. Tuż przed rynkową premierą mieliśmy okazję się nim przejechać i sprawdzić, czy wciąż stanowi ciekawą propozycję dla kierowców, szukających miejskiego auta.
Hyundai i20 2018 fot. Filip Trusz
Hyundai skupił się na unowocześnieniu wyglądu. Projektanci chcieli, aby autko stało się wyraźnie ostrzejsze. Zmiany to liftingowa klasyka gatunku - lekko przeprojektowane zderzaki, nowe LED-owe reflektory, kaskadowy grill, który po raz pierwszy pojawił się w i30 i kilka pomniejszych poprawek. Do tego dodano nowe wzory felg i 3 nowe kolory (Tomato Red, Champion Blue i Clean Slate).
W kabinie również nie spodziewajcie się rewolucji. Oprócz nowych wzorów tapicerki, w ofercie pojawi się także spory, bo 7-calowy ekran dotykowy. Prosty w obsłudze system multimedialny i20 zapożyczył z większym modeli, a dla tych, którzy nie mogą rozstać się ze swoim smartfonem przewidziano obsługę Apple CarPlay oraz Android Auto.
Hyundai i20 2018 fot. Hyundai
Zaktualizowano także pokładowe systemy bezpieczeństwa. W i20 dostępne są teraz m.in.:
Oferta silnikowa się nie zmienia. W dalszym ciągu dostępne będą silniki, które już dobrze znamy: 1.2 MPI 75 KM lub 84 KM, 1.0 T-GDI 100 lub 120 KM oraz 1.4 MPI 100 KM dla udającej crossovera wersji Active. Największą nowością jest skrzynia automatyczna 7DCT.
W zależności od rynku i20 będzie oferowane w trzech wersjach nadwozia - trzydrzwiowej, pięciodrzwiowej i lekko podniesionej, wyróżniającej się terenowym makijażem Active.
Hyundai i20 2018 fot. Hyundai
Podczas pierwszych jazd mieliśmy okazję przejechać się nowym i20 ze 120-konnym silnikiem turbo 1.0 i 6-biegową ręczną skrzynią. Niestety, nie udało się przetestować wersji z automatem.
Jazda odświeżonym i20 przypomina spotkanie ze starym znajomym. Niczym was nie zaskoczy, a w środku trudno się zorientować, że jedziemy nowym modelem. Sama jazda jest przyjemna, imponuje wyciszenie (głośniej robi się dopiero przy autostradowych prędkościach), a auto dobrze radzi sobie z nierównościami. W mieście jest zwrotne i zwinne. Turbosilnik nie ma problemów z dość dynamiczną jazdą, a spalanie podczas jazdy testowej nie przekroczyło 6,0 l/100 km. W mieście i na krótkich trasach i20 czuje się jak u siebie. Jeżeli od auta oczekujecie sportowego pazura, to będzie przeszkadzać trochę zbyt miękkie zawieszenie. Z kolei przy wysokich prędkościach (od 120 km/h wzwyż) układ kierowniczy robi się trochę zbyt nerwowy.
Hyundai i20 2018 fot. Filip Trusz
Hasło "kieruj się rozumem" pasuje do i20. Auto jest jedną z najrozsądniejszych propozycji w segmencie. Ma całkiem spory bagażnik (326 l), znajdziemy w nim m.in haczyki na siatki z zakupami, z tyłu da się wygodnie usiąść, z przodu dostajemy podłokietnik ze schowkiem, spore kieszenie w drzwiach, uchwyty na kubki, półkę na telefon, a obok niej dwa wejścia USB.
Wykorzystane w środku plastiki nie odstają od segmentowych konkurentów, a spasowaniu poszczególnych elementów trudno cokolwiek zarzuć. Projekt kabiny jest bardzo ergonomiczny i od razu się w nim odnajdujemy.
Hyundai i20 2018 fot. Filip Trusz
Hyundai przy okazji liftingu oszlifował swój bestseller. Zmiany nie są duże, ale miejskie auto wyraźnie dojrzało. Ma kilka nowych systemów bezpieczeństwa, wygląda ciekawiej, a w kabinie pojawił się duży ekran z intuicyjnym systemem multimedialnym. Nie oczekujcie, że nowe i20 porwie was emocjami i wrażeniami z jazdy - tu na pierwszym miejscu jest rozsądek, ergonomia i walory praktyczne.
Silnik: benz., turbo, R3, poj. 998 cm3
Moc: 120 KM przy 6000 obr./min.
Moment obr.: 171 Nm w zakresie od 1500 do 4000 obr./min.
Skrzynia biegów: manualna, 6b
Wymiary (dł./szer./wys.): 4035/1734/1474 mm
Pojemność bagażnika: 316 litrów
Masa własna: 1070 - 1218 kg
Rozstaw osi: 2570 mm
0-100 km/h: 10,2 s
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Zużycie paliwa: 5,0 l/100 km (średnie, dane producenta)