Nowy w przypadku Hyundaia i20 oznacza delikatny facelifting i dopracowanie modelu w kilku aspektach. Nie spodziewajcie się tu rewolucji, jaką koncern VW zafundował nowej Ibizie czy Nissan Micrze. Wiele zmian w nowym i20 to po prostu delikatna kosmetyka.
Na europejskim rynku i20 to dla Hyundaia wyjątkowo ważny model. W ofercie Koreańczyków jest bestsellerem nr 2, a lepiej sprzedaje się tylko Tucson. W Europie przez 10 lat sprzedano już 800 tysięcy aut, globalnie i20 przekroczył granicę 2 milionów.
Lada chwila w polskich salonach pojawi się nowe i20, a jego ceny powinniśmy poznać w najbliższym czasie. Tuż przed rynkową premierą mieliśmy okazję się nim przejechać i sprawdzić, czy wciąż stanowi ciekawą propozycję dla kierowców, szukających miejskiego auta.
Hyundai skupił się na unowocześnieniu wyglądu. Projektanci chcieli, aby autko stało się wyraźnie ostrzejsze. Zmiany to liftingowa klasyka gatunku - lekko przeprojektowane zderzaki, nowe LED-owe reflektory, kaskadowy grill, który po raz pierwszy pojawił się w i30 i kilka pomniejszych poprawek. Do tego dodano nowe wzory felg i 3 nowe kolory (Tomato Red, Champion Blue i Clean Slate).
W kabinie również nie spodziewajcie się rewolucji. Oprócz nowych wzorów tapicerki, w ofercie pojawi się także spory, bo 7-calowy ekran dotykowy. Prosty w obsłudze system multimedialny i20 zapożyczył z większym modeli, a dla tych, którzy nie mogą rozstać się ze swoim smartfonem przewidziano obsługę Apple CarPlay oraz Android Auto.
Zaktualizowano także pokładowe systemy bezpieczeństwa. W i20 dostępne są teraz m.in.:
Oferta silnikowa się nie zmienia. W dalszym ciągu dostępne będą silniki, które już dobrze znamy: 1.2 MPI 75 KM lub 84 KM, 1.0 T-GDI 100 lub 120 KM oraz 1.4 MPI 100 KM dla udającej crossovera wersji Active. Największą nowością jest skrzynia automatyczna 7DCT.
W zależności od rynku i20 będzie oferowane w trzech wersjach nadwozia - trzydrzwiowej, pięciodrzwiowej i lekko podniesionej, wyróżniającej się terenowym makijażem Active.
Podczas pierwszych jazd mieliśmy okazję przejechać się nowym i20 ze 120-konnym silnikiem turbo 1.0 i 6-biegową ręczną skrzynią. Niestety, nie udało się przetestować wersji z automatem.
Jazda odświeżonym i20 przypomina spotkanie ze starym znajomym. Niczym was nie zaskoczy, a w środku trudno się zorientować, że jedziemy nowym modelem. Sama jazda jest przyjemna, imponuje wyciszenie (głośniej robi się dopiero przy autostradowych prędkościach), a auto dobrze radzi sobie z nierównościami. W mieście jest zwrotne i zwinne. Turbosilnik nie ma problemów z dość dynamiczną jazdą, a spalanie podczas jazdy testowej nie przekroczyło 6,0 l/100 km. W mieście i na krótkich trasach i20 czuje się jak u siebie. Jeżeli od auta oczekujecie sportowego pazura, to będzie przeszkadzać trochę zbyt miękkie zawieszenie. Z kolei przy wysokich prędkościach (od 120 km/h wzwyż) układ kierowniczy robi się trochę zbyt nerwowy.
Hasło "kieruj się rozumem" pasuje do i20. Auto jest jedną z najrozsądniejszych propozycji w segmencie. Ma całkiem spory bagażnik (326 l), znajdziemy w nim m.in haczyki na siatki z zakupami, z tyłu da się wygodnie usiąść, z przodu dostajemy podłokietnik ze schowkiem, spore kieszenie w drzwiach, uchwyty na kubki, półkę na telefon, a obok niej dwa wejścia USB.
Wykorzystane w środku plastiki nie odstają od segmentowych konkurentów, a spasowaniu poszczególnych elementów trudno cokolwiek zarzuć. Projekt kabiny jest bardzo ergonomiczny i od razu się w nim odnajdujemy.
Hyundai przy okazji liftingu oszlifował swój bestseller. Zmiany nie są duże, ale miejskie auto wyraźnie dojrzało. Ma kilka nowych systemów bezpieczeństwa, wygląda ciekawiej, a w kabinie pojawił się duży ekran z intuicyjnym systemem multimedialnym. Nie oczekujcie, że nowe i20 porwie was emocjami i wrażeniami z jazdy - tu na pierwszym miejscu jest rozsądek, ergonomia i walory praktyczne.
Silnik: benz., turbo, R3, poj. 998 cm3
Moc: 120 KM przy 6000 obr./min.
Moment obr.: 171 Nm w zakresie od 1500 do 4000 obr./min.
Skrzynia biegów: manualna, 6b
Wymiary (dł./szer./wys.): 4035/1734/1474 mm
Pojemność bagażnika: 316 litrów
Masa własna: 1070 - 1218 kg
Rozstaw osi: 2570 mm
0-100 km/h: 10,2 s
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Zużycie paliwa: 5,0 l/100 km (średnie, dane producenta)