Podstawowy kurs na prawo jazdy nie oddaje w pełni późniejszych realiów jakie czekają na drodze i w najróżniejszych sytuacjach. Najmłodsi kierowcy znają teorię, jednak nie wiedzą, jak samochód zachowuje się przy dużych prędkościach, kiedy trzeba gwałtownie zmienić pas lub wyhamować. Doświadczenia można nabrać podczas szkoleń w specjalnie przygotowanych do tego ośrodkach. Tam młody kierowca poznaje m.in. co znaczy dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze, dlaczego wpada się w poślizg i jakie są tego konsekwencje. Jednak wadą takich szkoleń jest cena - nie każdy młody kierowca może sobie na nie pozwolić.
Problemy te dotyczą młodych kierowców na całym świecie. Uwagę na to zwróciła firma Ford, która w 2003 roku zainicjowała w USA bezpłatny program Driving Skills for Life (DSFL). Na europejski projekt Ford Driving Skills for Life przeznaczono prawie 20 mln dolarów. Jest to cykl praktycznych – bezpłatnych od 2013 roku – lekcji, które obejmują również rozpoznawanie zagrożeń, obsługę pojazdów oraz kontrolę nad prędkością i postrzeganie przestrzenne.
Ford Driving Skills for Life fot. Ford
Z raportu Komendy Głównej Policji wynika, że w 2017 roku w Polsce doszło do 32,7 tys. wypadków drogowych, do których w niemal 87 proc. doprowadzili kierowcy. W co piątym takim zdarzeniu sprawcami byli kierujący w wieku od 18 do 24 lat. Spowodowali oni ponad 5,5 tys. wypadków, w których zginęło 468 osób, a ponad 7,2 tys. zostało rannych. Biorąc pod uwagę trzymilionową populację polskich kierowców w tym przedziale wiekowym daje to najwyższy wskaźnik wynoszący 18,3 wypadków na 10 tys. osób.
Policja wskazuje, że jedną z najczęstszych przyczyn nieszczęść spowodowanych przez młodych ludzi za kierownicą była zbyt duża prędkość, a o ich ciężkości świadczy ponad 57 proc. zabitych. Sytuację można uznać za alarmującą, bo jeszcze w 2016 roku ten wskaźnik wynosił 53 proc.
Do końca 2017 roku w Polsce w ramach programu Ford Driving Skills for Life przeszkolono już ponad 1100 kierowców w wieku od 18 do 24 lat (pierwsze zajęcia zorganizowano w 2016 roku). Ford w 2018 kontynuuje cykl i zaprasza 800 młodych polskich kierowców na serię ćwiczeń edukacyjnych DSFL. W efekcie po trzech edycjach szkolenie przejdzie niemal 2000 osób.
"Statystyki polskiej policji są dowodem, że tego rodzaju akcje są potrzebne i powinno być ich więcej. Jednym z takich prewencyjnych działań jest program Ford Driving Skills for Life, który zwraca uwagę na problem zbyt dużej prędkości i innych niebezpiecznych zachowań w trakcie prowadzenia samochodu." – mówi Mariusz Jasiński, dyrektor komunikacji i public relations Ford Polska.
"Podczas DSFL robimy wszystko by rozwijać świadomość wśród młodych kierowców. Tegoroczną nowością jest specjalny moduł wirtualnych zajęć w ramach kampanii Forda "Podziel się drogą", która promuje wśród kierowców aut i rowerzystów wzajemne zrozumienie na ulicach. Liczę, że przygotowana przez nas trzecia edycja zajęć praktycznych podziała na wyobraźnię młodych osób, pozwoli w praktyce poznać zagrożenia i ocenić własne umiejętności oraz realnie wpłynie na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach." – dodał Jasiński.
Ford Driving Skills for Life fot. Ford
Szkolenie Ford Driving Skills for Life składa się z dwóch podstawowych elementów - teorii i przede wszystkim praktycznych ćwiczeń wykonywanych podczas jazdy samochodem. Każdy uczestnik, pod okiem doświadczonego instruktora, uczy się rozpoznawać potencjalne zagrożenia na drodze, kontrolować prędkość jazdy i utrzymywać optymalną odległość od pozostałych pojazdów oraz panowania nad samochodem także w sytuacjach awaryjnych.
Nowością podczas tegorocznego DSFL będą warsztaty w ramach zainaugurowanej niedawno przez Forda kampanii "Podziel się drogą" adresowanej do kierowców samochodów i rowerzystów. Projekt ma na celu uczulić "obie strony barykady" na potrzebę wspólnego szacunku i odpowiedzialności. W tym celu pomysłodawcy proponują wyjątkowe doświadczenie wykorzystujące wirtualną rzeczywistość. Jak to działa?
"WheelSwap", czyli wirtualna przesiadka na rower za pomocą gogli VR pozwala kierowcom wcielić się w rowerzystę i z jego punktu widzenia zobaczyć, jaki stres niesie jazda obok zbyt blisko wyprzedzających samochodów, skręcających bez kierunkowskazu, czy otwierających nagle drzwi. Z kolei rowerzyści mogą w innej wersji programu wczuć się w sytuację kierowców aut, których otaczają rowery, przeskakujące na czerwonym świetle, jeżdżące pod prąd jednokierunkową ulicą i gwałtownie skręcające.