Koszty utrzymania motocykla 125. Jaka jest trwałość tego typu jednośladów? Ile kosztuje regularny serwis?

Popularność małych motocykli utrzymuje się na stabilnym, wysokim poziomie. Jakie są koszty utrzymania motocykla o pojemności 125 ccm?

W tym roku sezon motocyklowy szybko nabiera rumieńców. W katalogach pojawiło się wiele nowych modeli, a szkoły nauki jazdy przeżywają oblężenie.

Nie trzeba jednak być posiadaczem prawa jazdy kategorii A, by użytkować motocykl o pojemności do 125 ccm. Do tego wystarczy prawo jazdy na samochód.

Motocykle 125 - za ile można je kupić?

Nowe motocykle spod szyldu Yamahy, Suzuki, Kawasaki, czy Hondy, można kupić za 15-18 tysięcy złotych. Tańsze o kilka tysięcy są produkty chińskie.

Warto też przejrzeć ofertę rynku wtórnego. Zadbane, kilkuletnie jednoślady są dostępne już za 3-5 tysięcy zł. Należy jednak być gotowym na wizytę w warsztacie. Każda maszyna wymaga starannej opieki. Bagatelizowanie tego obowiązku przyczyni się do licznych awarii, a w skrajnej sytuacji zatarcia jednostki napędowej.

Koszty utrzymania motocykla o pojemności 125 ccm. Wymieniaj olej co 2-6 tysięcy kilometrów

Tak jak ma to miejsce w przypadku samochodu, eksploatacja motocykla opiera się przede wszystkim na regularnym i terminowym serwisowaniu oraz stosowaniu fachowej obsługi.

Trudno dokonać wszystkich czynności serwisowych we własnym zakresie. W czasie wizyty w warsztacie na okresowym przeglądzie, mechanik wymieni olej, sprawdzając przy okazji newralgiczne miejsca i konserwując jednoślad.

Interwały wymian oleju i kontroli serwisowych uzależnione są od zastosowanej technologii. W silnikach pozbawionych filtra oleju, trzeba wymieniać ciecz smarującą co 2-3 tysiące kilometrów.

W pozostałych czterosuwowych konstrukcjach z wtryskiem bezpośrednim, nawet co 6 tysięcy kilometrów.

Przeczytaj także: Co trzeba wymienić po zakupie używanego samochodu?

Różnice w długości okresów pomiędzy wymianami zależą także od stosowanych środków smarnych w silniku. Częstsze wymiany syntetycznej cieczy zapewniają jednostce pracę z czystym i świeżym olejem, tym samym chroniąc ją przed zanieczyszczeniami mogącymi doprowadzić w skrajnej sytuacji do zatarcia.

Za usługę wymiany oleju w warsztacie trzeba zapłacić około 30-50 zł – do tego należy doliczyć olej i filtr za kilkanaście złotych.

Koszty utrzymania motocykla o pojemności 125 ccm. Sprawdzaj naciąg łańcucha

Użytkownik motocykla nie może zapominać o kontroli ewentualnych wycieków z silnika czy skrzyni. Zbyt duży ubytek może doprowadzić do zatarcia jednostki napędowej lub uszkodzenia skrzyni biegów. W przypadku kilkuletnich motocykli, remont zazwyczaj jest nieopłacalny.

Zadaniem użytkownika jest również regularne sprawdzanie naciągu łańcucha. Zbyt luźny może łatwo spaść, uprzednio niszcząc łożyska na wałku zdawczym i tylnym kole. Koszt wymiany tego elementu to 100-150 zł plus części. Za regulację luzów zaworowych w japońskim motocyklu klasy 125 trzeba zapłacić od 60 do 80 złotych (w niezależnej stacji serwisowej).

Silnik wytrzyma nawet 50 tysięcy kilometrów

W małych jednośladach, zaniedbania serwisowe dadzą o sobie znać znacznie szybciej, niż w przypadku większych maszyn.

Dlatego polecamy korzystać regularnie z warsztatu zapewniającego możliwie najszerszy wachlarz czynności kontrolnych. Doświadczony specjalista nie skończy przeglądu tylko na wymianie oleju.

Dodatkowo sprawdzi i wyreguluje luzy zaworowe, naciągnie linki hamulcowe i sprzęgła, podda kontroli kondycję podzespołów układu hamulcowego, a także zweryfikuje luzy na kluczowych łożyskach. Kompletny serwis będzie kosztować około 200-300 złotych i zminimalizuje możliwość wystąpienia poważnej awarii w czasie jazdy.

Przeczytaj także: Płyny eksploatacyjne. Niedobór któregoś z nich może skończyć się tragedią.


Duże wysilenie i mała ilość oleju smarującego nie tolerują niedociągnięć. Długotrwała jazda z niewyregulowanym luzem zaworowym czy zniszczonymi łożyskami, znacząco skróci żywot wielu współpracujących ze sobą elementów.

Doświadczony mechanik zawczasu podejmie decyzję o wymianie zużytej części, nim przestanie funkcjonować na dobre.

Zdaniem specjalistów, współcześnie produkowane i odpowiednio serwisowane czterosuwowe silniki o pojemności 125 ccm, są w stanie pokonać nawet 50 tysięcy kilometrów. Pozbawione właściwej opieki fachowca, nie dotrwają do 20 tysięcy. W zależności od stopnia skomplikowania jednostki i rozmiaru uszkodzeń, generalny remont silnika może kosztować 1200-2000 złotych.

Koszty utrzymania motocykla o pojemności 125 ccm. Nie lekceważ zaleceń mechanika

Zużycie małych jednostek napędowych postępuje znacznie szybciej, niż w silnikach samochodowych, czy większych motocyklowych. Niektóre podzespoły wymagają wymiany nawet co roku. Na szczęście wymiana nie wiąże się z wysokimi wydatkami.

W związku z tym, ostrożnie należy podchodzić do tematu zakupu tańszych używanych elementów. Ceny części są na tyle niewygórowane, że sugestie mechanika co do kupienia nowego podzespołu nie będą próbą naciągnięcia, a troską o nasze bezpieczeństwo.

Przeczytaj także: Nie zabiorą ci prawa jazdy, jak przekroczysz prędkość o 50 km/h

Uważać należy również na części zamienne. Klient staje przed wyborem kupna fabrycznie nowego elementu lub tańszego zamiennika. W takim przypadku przypadku mogą pojawić się różnice w wymiarach tarcz sprzęgieł, czy łożysk.

Koncerny często produkują zunifikowane podzespoły kompatybilne z wieloma motocyklami o tej samej lub zbliżonej pojemności i parametrach. Jak pokazuje praktyka, taki model biznesowy nie zawsze się sprawdza.

Oryginalne komponenty zazwyczaj posłużą dłużej i nie nadszarpną przesadnie domowego budżetu. Łańcuch napędowy to wydatek rzędu 150-220 złotych.

Komplet tarcz sprzęgłowych kosztuje od 50 do 140 zł. Za klocki hamulcowe na przednią oś trzeba zapłacić od 60 do 120 zł, natomiast za bezobsługowy akumulator od 60 do 220 zł.

Więcej o:
Copyright © Agora SA