Decyzję ogłoszono dzień po złożeniu przez Komisję Europejską skargi do Trybunały Europejskiego na Niemcy i uporczywy brak działań w ochronie jakości powietrza w miastach. Od lutego organizacje zrzeszające ekologów mogą pozywać w sądach władze miast za niedotrzymanie europejskich norm czystego powietrza mimo działań ze strony producentów pojazdów. W wielu niemieckich miastach (m.in. Hamburg, Stuttgart, Monachium) stężenie emisji tlenków azotu przekroczyło wiele unijnych norm.
Niemiecki sąd uznał w lutym, że pojazdy spełniające normę emisji spalin Euro 5 należy wyłączyć z tego zakazu do 1 września 2019 roku. Oprócz tego sąd uznał, że pracownicy branży handlowej i niektórzy mieszkańcy mogą być wyłączeni spod tego zakazu.
W uzasadnieniu wydanym przez naczelny sąd administracyjny z Lipska możemy przeczytamy, że nie powinno być okresów przejściowych dla wprowadzania takich zakazów. Dlatego natychmiastowy zakaz będzie dotyczyć wszystkich głównych dróg i odcinków dróg dla pojazdów, które nie spełniają normy Euro 6. Większe strefy miejskie z głównymi i bocznymi ulicami będą stopniowo wprowadzać zakazy, zaczynając od Euro 4.
Na 15 mln samochodów z silnikami wysokoprężnymi w Niemczech, tylko 2,7 mln spełnia najnowszą normę wprowadzoną w 2014 roku.