Nową serię silników TDI otwiera 2-litrowa jednostka. Unowocześniona konstrukcja emituje mniej szkodliwych substancji we wszystkich fazach pracy. Volkswagen zapewnia, że jednostka spełnia aktualne i przyszłe normy emisji spalin zawarte w ramach homologacji WLTP/RDE. Maksymalna moc w zależności od wersji wynosi od 136 do 204 KM.
Na początek nowe silniki trafią do wybranych modeli Audi z poprzecznie umieszczonymi jednostkami napędowymi, ale w przyszłości nowe konstrukcje pojawią się w Volkswagenach i pozostałych markach należących do niemieckiego koncernu.
W jednostkach z serii EA288 evo usprawniono proces spalania, zwiększono wydajność całej konstrukcji, a przy okazji zmniejszono emisję szkodliwych substancji. Wewnątrz silnika zmniejszono opory tarcia, straty ciepła i masę jednostki. W porównaniu z silnikami poprzedniej generacji jednostki EA288 evo oferują mniejszą o 10 g/km emisję spalin. Przy okazji moc i moment obrotowy wzrosły o 9 procent.