Seat Leon Cupra R - pierwsza jazda. Piękne pożegnanie

Filip Trusz
Seat Leon Cupra R to jeden z ostatnich rozdziałów w historii modelu. Już od przyszłej generacji Leon Cupra zniknie z oferty Hiszpanów, a zastąpi go Cupra Leon. Jeżeli Seat Leon Cupra R to pożegnanie, to jest jest ono wyjątkowo piękne.

Powstanie tylko 799 Seatów Leonów Cupra R. Wyjątkowa edycja specjalna wyróżnia się nie tylko agresywniejszym pakietem stylistycznym, ale także mocą. Ze 310 KM pod maską Leon Cupra R to najmocniejsza Cupra w historii. Miałem okazję spędzić z hiszpańskim hot-hatchem dzień.

I już nie mogę doczekać się kolejnego spotkania z 310-konnym Leonem - auto robi piorunujące pierwsze wrażenie.

Seat Leon Cupra RSeat Leon Cupra R fot. Seat

Seat Leon Cupra R - trochę liczb na początek

Pod maską Seata Leona Cupra R pracuje ten sam silnik 2.0 TSI, który znamy z podstawowej wersji hot-hatcha. Jednak litera R oznacza, że moc podbito tu do 310 KM. Tak jak wspomniałem przed chwilą, to najmocniejszy Seat Cupra w historii. Mowa tu o wersji z 6-biegową, ręczną skrzynią. Cupra R z DSG ma okrągłe 300 KM. Co ważne, Leon Cupra R to auto przednionapędowe.

Pierwsza setka? 5,7 sekundy.

Seat Leon Cupra R wyróżnia się także aerodynamicznym pakietem z elementami z włókna węglowego na nadwoziu i nowymi spojlerami. Siła docisku auta została zwiększona o 12,5 proc.

Seat Leon Cupra RSeat Leon Cupra R fot. Seat

Seat Leon Cupra R - od razu wiesz, że to wyjątkowy hot-hatch

Wystarczy usiąść w wygodnym, świetnie trzymającym sportowym, kubełkowym fotelu, a już wiemy, że mamy do czynienia z wyjątkowym autem. Kierownica jest mięsista i pokryta przyjemnym zamszem, a nie skórą, jak w przytłaczającej większości nowych samochodów.

Nasze oczy od razu zauważają też biało-czarne analogowe zegary z ciekawą czcionką i miedzianymi akcentami.

Seat Leon Cupra RSeat Leon Cupra R fot. Seat

Miedziane motywy w ogóle grają tu pierwsze skrzypce. Miedziane są przeszycia, znaczek na kierownicy i obwódki wokół kratek nawiewów. Ten sam kolor znajdziemy także na nadwoziu - przyozdobiono nim m.in lusterka, logotyp, wloty powietrza oraz felgi.

Leon Cupra R jest też bardzo głośny. Wydech z radością warczy i strzela, robiąc dookoła mnóstwo zamieszania. Trochę szkoda, że do środka ta szalona symfonia dociera mocno wyciszona - hałas wydechu jeszcze bardziej spotęgowałby emocje, jakie dostarcza Cupra R.

Seat Leon Cupra RSeat Leon Cupra R fot. Seat

Seat Leon Cupra R - wrażenia z jazdy

Przyczepność Leona Cupry R jest tak dobra, że aż przeraża. Po bardzo szybkim wejściu w ostry zakręt spodziewałem się pisku opon i aktywacji pokładowych systemów bezpieczeństwa, które pomogłyby mi utrzymać auto na drodze. Nic z tych rzeczy. Seat Leon Cupra R w ogóle nie przejął się zakrętem, przejechał przez niego bez najmniejszego problemu, nie zmuszając mnie nawet do wysiłku.

Główną bronią w walce o przyczepność, oprócz szerokich 19-calowych kół ze świetnymi oponami, jest sportowy, elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy. Poprawia on trakcję nie tylko wtedy, gdy na prostym odcinku drogi wciśniemy gaz do oporu, ale i na wyjściu z każdego, nawet najostrzejszego zakrętu.

Seat Leon Cupra RSeat Leon Cupra R fot. Seat

W parze ze znakomitą przyczepnością idą dopracowany na potrzeby Cupry R układ jezdny, hamulce Brembo, precyzyjny układ kierowniczy i ponad 300-konny silnik. Przyspieszenie po prostu wbija w fotel. Sportowy oddział Seata zadbał też o nienaganną pracę ręcznej skrzyni - przełożenia są krótkie, a kolejne biegi wchodzą z przyjemnym oporem, dając nam poczucie, że prowadzimy rasowe sportowe auto.

Nie będzie przesadą stwierdzenie, że auto trzyma się drogi jak przyklejone, a zakręty to jego środowisko naturalne.

Ma tak ogromny potencjał, że nie odważyłbym się szukać limitów R-ki na publicznych drogach. Co dokładnie Leon Cupra R potrafi sprawdzić można tylko na torze. Tam też znajdziemy odpowiedź, kto jest królem ponad 300-konnych hot-hatchy z napędem na przód. Leon Cupra R czy Civic Type R?

Po krótkich jazdach trudno stawiać jakiekolwiek oceny, ale pierwsze wrażenie po kontakcie z topowym Leonem jest niesamowicie pozytywne. Brawo, Seat!

Seat Leon Cupra RSeat Leon Cupra R fot. Seat

Seat Leon Cupra R - auto na co dzień?

Cupra R nie jest przeznaczona tylko do torowych szaleństw. Auto jest bardzo bogato wyposażone (może mieć wszystko, co najlepsze w nowym Leonie) i potrafi jeździć zaskakująco kulturalnie.

Mamy tu amortyzatory o regulowanej sile tłumienia oraz układ CUPRA Drive Profile. To właśnie za jego pomocą można zarządzać licznymi podzespołami – m.in. zawieszeniem, reakcją silnika na gaz, pracą skrzyni biegów czy wspomaganiem kierownicy. W trybie Comfort czujemy się jakbyśmy jechali zwykłym, tylko trochę twardszym, kompaktem.

Tryb Cupra budzi w hot-hatchu pełnię mocy i charakteru.

Seat Leon Cupra RSeat Leon Cupra R fot. Seat

Seat Leon Cupra R - ostatni rozdział?

Już od przyszłej generacji Leona sportowa wersja modelu powędruje pod skrzydła nowej marki. Z oferty zniknie Seat Leon Cupra, a zastąpi go Cupra Leon.

Seat Leon Cupra R pisze więc piękny i pełen emocji ostatni rozdział w historii hot-hatcha Seata. To imponujący pokaz możliwości hiszpańskiej marki. Auto powinno jeszcze wrócić - prawie na pewno w tym roku zobaczymy Cuprę R w wersji ST (kombi) z napędem 4x4. Później nastanie już czas Cupry Leona. O nowy sportowy kompakt z Półwyspu Iberyjskiego nie ma co się obawiać - Hiszpanie R-ką udowadniają, że są w formie.

Seat Leon Cupra RSeat Leon Cupra R fot. Seat

Na sam koniec - ceny Seata Leona Cupra R

Ceny Seata Leona Cupry R zostawiłem na sam koniec, bo trzeba je traktować raczej w ramach ciekawostki. Na drogi wyjedzie tylko 799 sztuk tego modelu, a nad Wisłę trafi trzynaście z nich. Polskie ceny prezentują się następująco:

  • Seat Leon Cupra R 2.0 TSI Start&Stop 310 KM: 182 100 zł
  • Seat Leon Cupra R 2.0 TSI Start&Stop 300 KM DSG: 187 500 zł

Na czeskich drogach mogliśmy sprawdzić nie tylko Leona Cuprę R, ale także Atekę FR i historyczne modele marki - Seata 800, 850 Special i 1200 Sport. Poświęcimy im oddzielny materiał.

Seat 800 i Seat 1200 SportSeat 800 i Seat 1200 Sport fot. Seat

Który przednionapędowy hot-hatch podoba Ci się bardziej?
Więcej o:
Copyright © Agora SA